Jtand Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Har litt lyst å bli fotograf. Kan noen gi meg anbefalinger videre. F.eks. har jeg tatt et eksempel av et av mine bilder, hva burde vært gjort bedre? Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Vel, når det gjelder naturfoto, så er det vel litt dusinvare. Jeg er ingen naturfotoekspert, men jeg har sett noen tusen bilder. Det første problemet er beskjæringen. Prøv så godt du kan å ha et klassisk bildeformat, for ellers lyser det lang vei at du har kuttet bort noe. En annen ting du kunne ha gjort var å gå nærmere kanten, slik at du hadde sluppet steinen og skyggen nederst til venstre. Det er forsåvidt en del mer å si, men det avhenger mye av hvilket kamera du har, og hvilke innstillinger du kan velge mellom. Endret 22. oktober 2005 av Quevaal Lenke til kommentar
medi8or Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 Det første problemet er beskjæringen. Prøv så godt du kan å ha et klassisk bildeformat, for ellers lyser det lang vei at du har kuttet bort noe. 4:3-format er vel det vanligste på kompaktkamere, så det er vel ingenting som "lyser av" beskjæring her. For øvrig har jeg ikke noe imot beskjæring, f.eks. panoramabilder er vanskelige å få til uten... Lenke til kommentar
Q&A Skrevet 22. oktober 2005 Del Skrevet 22. oktober 2005 (endret) Det første problemet er beskjæringen. Prøv så godt du kan å ha et klassisk bildeformat, for ellers lyser det lang vei at du har kuttet bort noe. 4:3-format er vel det vanligste på kompaktkamere, så det er vel ingenting som "lyser av" beskjæring her. For øvrig har jeg ikke noe imot beskjæring, f.eks. panoramabilder er vanskelige å få til uten... 5043462[/snapback] Faen, sjekket pikslene nå, og det var faktisk forumet som gjorde at det så så unormalt ut, med bildet helt ut i høyre marg. (Panoramabilder pleier vanligvis å ha et litt annet format ja.) Endret 22. oktober 2005 av Quevaal Lenke til kommentar
perottol Skrevet 31. oktober 2005 Del Skrevet 31. oktober 2005 Hei, motivet ditt er bra, men bildet potensialet i bildet er ikke utnyttet fullt. bildet mangler et sentralt punkt, et blikkfang. Det står ikke helt klart frem hva du har prøvd å ta bilde av her. Fjell, sjøen, forgrunnen...? Personlig så ville jeg ha tatt for meg et eller annet i forgrunnen (blomst, plante etc), gått tett på denne og likevell hatt med samme bakgrunn. Tenk også på hvordan øyet vandrer i bildet. Blikket vil da starte på forgrunnen, for så å bevege seg innover i bildet. Denne bevegelsen kan gjerne gå på skrå i bildet, det skaper mest bevegelse. Prøv dette neste gang; finn en forgrunn (et sentralt punkt), legg deg ned foran denne, og vri kamera til du får en fin dybde fra denne og inn i bildet. Lys og fargeforhold var jo kjempefine her. Lenke til kommentar
christopherH Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Bør flyttes til bildekritikk? Lenke til kommentar
photoguy Skrevet 1. november 2005 Del Skrevet 1. november 2005 Hvis du vil utvikle deg som amatørfotograf, ta del i bildekritikkene på foto.no. Legg ut bilder og vær aktiv. Når det gjelder dette bildet du har lagt ut så er det egentlig ikke mye å si om det. Det vekker ingen følelser, det har ingen store kontraster og mangler dybde. Bildet mangler noe i forgrunnen som allerede er sagt. Det er også ganske blasst. Bildets utgangspunkt kan reddes noe teknisk i Photoshop, men komposisjonen kan bare endres i real-life. For at et bilde skal bli noe mer enn bare noe som knyttes til ditt indre minne av turen/opplevelsen etc så må man tenke klart igjennom hva man ønsker å presantere. Hvordan bli en god fotograf: Det å kunne komponere et bilde er vesentlig mer viktig enn den tekniske kvaliteten. (Med mindre ens spesialitet er makro). Dette er noe som tar tid å lære, det beste er å finne publikasjoner på dette og lese seg frem til det utgangspunkt man bør ha. Deretter er det essensielt i dagens fotoverden om man driver med digitalkamera, at man lærer seg prosessen med etterbehandling. Å justere et bilde etter opptak er omtrent obligatorisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå