Gå til innhold

Bruk av mobil i Kina.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg skal til Kina om to uker og skal være der i 2 måneder. Da jeg skal være der såpass lenge har jeg lyst til å ha en mobil som fungerer der, ettersom de bruker et annet nettverk enn det vi har her i landet.

Jeg har vært der to ganger før og har disse gangene hatt med mobil, men som ikke har fungert i deres nettverk.

Etter det jeg har hørt kan man bruke vanlige GSM telefoner der, men må de ha trippelbånd?

Det jeg også har hørt er at man må anskaffe seg et nytt SIM-kort der borte, du kan få slike "pre-paid" SIM-kort, hvor man betaler for kortet og selve nummeret. Men er dette kontantkort som man fyller opp der borte (dette er vel også billigere, enn å evt bruke et norsk SIM-kort om det fungerer), eller hvordan fungerer det? Har forsøkt å klikke litt rundt på google, men fant ikke helt svaret der.

Så om det er noen som har erfaringer med hvordan man kan bruke en mobil som er fra Norge i Kina hadde det vært fint om dere kunne hjulpet meg eller gitt meg noen linker til hvor jeg kan lese om dette.

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. De aller fleste telefoner kjøpt i Norge kan brukes i Kina, og du kan også kjøpe telefon i Kina og bruke i Norge så lenge du ikke kjøper CDMA-telefon.

Første gang jeg var i Kina var problemet at jeg hadde Young-Talk fra Netcom. Dette fungerte glimrende i Europeiske land, men i Kina fungerte det ikke. Etter å ha spurt Netcom, fikk jeg beskjed om at de ikke hadde avtaler i Kina som gjorde at man kunne bruke prepayed-abbonementer, som kontant / youngtalk.

I år når jeg var bortover, fungerte det glimrende både i Kina og Hong Kong, med 6681 og Chess Move.

God tur!

Lenke til kommentar

Men for sikkerhetskyld så oppsøk operatøren din og spør dem.

Da jeg har et billig abb(no extras) så ville ikke min telefon fungere da jeg var i usa i sommer, noe jeg syns var meget ubeleilig.

Men uansett, om du skal være i kina 2 mnd er det muligens billigere å bare anskaffe seg et kinesisk mobil med kontantkort. Dermed kan du ringe billig innad i Kina og ringer du til norge, så enten skaff deg norsk ip-telefon som gjør det gratis å ringe hjem eller å ringe fra skype som koster minimalt.

Lenke til kommentar
  • China Mobile Communication (China Telecom) - GSM 900
  • China Unicom - GSM 900

Er ikke akkurat noen små-firmaer dette :)

China Telecom har 231 millioner kunder mens China Unicom har 123 millioner.

Og da er det ca 1 milliard potensielle kunder til, så tenk for et sinnsykt marked dette er :)

Lenke til kommentar

Ja, det vet jeg. Men det var egentlig det jeg lurte på.

Du har gjort dette før tydeligvis, så vet litt om dette :p

Vil et kontantkort der borte fungere i min K750 eller enda bedre, i min SL45?

Hvor er det best å kjøpe seg et slikt kontantkort? (evt startpakke)

Hvor mye koster det?

Er det akkurat på samme måte som her, at man fyller på ved å betale for nye kort?

:thumbup:

Lenke til kommentar

Nei, jeg må nok innrømme at jeg kun har brukt mitt eget abbonement der borte. Men de selger mobiltelefoner overalt, både i spesialiserte mobilbutikker eller i kjøpesentre. Så er kanskje utfordringen å finne en selger som skjønner at du vil kjøpe et kontantkort...

Må nok beklage at jeg ikke vet hvor det er best å kjøpe, og hvilken operatør som er billigst. Men skal du reise litt rundt i Kina, så må du passe på at du ikke får et abbonement som er knyttet til den byen du kjøper det i, da kan det nemlig bli dyrt å bruke i andre byer.

Så fremt ikke de norske telefonene dine er låst til en operatør i Norge, funker det med det sim-kortet du får der borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...