Gå til innhold

Montering av vannkj., tips?


Anbefalte innlegg

Jeg har følgende sett fra komplett. Og et Chenbro Gamingbox/bomb kabinett(Tagan 480w), og lurer litt på.

    Kabinett:

    Chenbro GamingBomb

    Vannkjøling:

    * 302310 Alphacool AGB-Eheim Pumpe&Tank 1000 l/h (Uten Nipler)

    * 302082 PAPST Vifte 120x120x25mm (26db)

    * 303126 Slange, 8mm Innside/10mm Utside PUR UV Blå

    * 301609 Watercool Heatkiller GPU Rev. 2.0 Nvidia (Med nipler, Legris 10mm)

    * 301606 Watercool Heatkiller Rev. 2.0 Socket A (Med nipler, Legris 10mm)

    * 302230 Watercool HTF2 Single Fan Grill

    * 301628 Watercool HTF3 Single Standard

    * 301624 Watercool Silentstar HD-Single

1. Hvordan feste pumpa og hva skal jeg ha under den for å dempe støy?

2. Må jeg ellers borre hull i kassa for å feste? Og hva ville vært de beste plassene i dette kabinettet?

 

Er det ellers noe jeg må kjøpe som ikke står her? bortsett fra batterivann/kjølevæske?

 

Og det å kortslutte PSU pin14/15 med binders medfører ikke fare/skade for person eller utstyr? Jeg må vel dra denne ut og inn ettrsom jeg slår av og på? Evt. bruke knappen bak og lag bindersen stå i?

 

EDIT:

Ingen som har noen tips? jeg har lest en del guider og det virker som om de fleste hopper over akkurat dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du stiller noen "vanskelige" spørsmål, som ikke er så lette å besvare.

 

Pumpe / tank bør i alle fall monteres på et vibrasjonsdempende underlag, fortrinnsvis skumgummi av ett eller annet slag.

Deretter "limes" skumgummi og tank fast i bunnen av kabinettet med noen klatter silikon.

Det sitter ikke voldsomt godt fast, men det holder til husbruk.

 

Dermed behøver du strengt tatt ikke bore hull i kassa.

Den beste plassen må du nesten finne frem til sjøl. Om du fjerner HDD-tray i fronten, så kan det gi plass til tank / pumpe.

 

Å kortslutte pin 14 / 15 medfører ingen fare for hverken deg eller utstyret, men pass på at bindersen ikke kommer i kontakt med andre ting på hovedkortet!

Men hvorfor må du kortslutte / jumpstarte PSU da??

Behovet for dette bør du vel forklare nærmere.

Lenke til kommentar

Mitt sett har pumpa nedi tanken og den er ganske svær, omtrent like bred som en 1 1/2 ltr brusflaske faktisk hehe, og ca. 10-15cm høy. Så det skal bli spennende å se hvor jeg har den.

 

En annen ting er at pumpa har vanlig stikkontakt? Vil det si at jeg ikke kan kjøre den på PSU? det har jeg alltid trodd man skulle hehe, men da har jeg ikke lenger behov for å jumpstarte PSU for å kjøre pumpe/lekkasje test uten strøm på HK.

 

:-).

 

Siden pumpe og tank er i ett så regner jeg med at det er samme om den står høyt eller lavt.Skal jeg ha den høyere enn CPU(som er høyeste blokkpunkt. Så må jeg ha den utenpå kassa og oppå. Det gir vel en del mer støy vil jeg tro.

 

EDIT:

En ting med pumpa nedi tanken. Den står på sugekoppføtter inni tanken. Mens tanken ellers er flat plexi. Vil det si at jeg ikke trenger dempeunderlang mellom tank og pumpe?

 

Barer lurer på hva slags skumgummi jeg kan bruke. Men det finner jeg ut. At den ikke er for mye og rives i filler om den "limes". For tanken/pumpe er ganske tung.

 

EDIT2: (førsteinntrykk av settet)

Jeg har pakket opp og gått igjennom alle delene.

 

- Alle bruksanvisninger kun på tysk. Litt kjipern hvis man ikke har internett tilgj.

- HDD kjøleren ser gjennomført ut :-)

- ALLE blokkene. NB, GPU og CPU hadde mye etterlagde hårfine riper og småmerker. Dette synes jeg er dårlig for et sett som skal koste 2.500,- :-(

- Bortsett fra på HDD i bakkant var det hurtigkoblinger på alt som virker praktiske, får se hvor tette de faktisk er :-).

- Radiatoren hadde 2 bulker i disse tynne membranene, en på hver side. Vet ikke om det gjør noe?

 

Jeg får vel begynne med å hente ned alle instruksjonene på engelsk, så jeg gjør dette riktig.

 

NB!

Jeg har ingen form for pussepapir her og nå. Burde jeg da montere dette? Det er ikke dype ruper, men alikevel riper som ikke er fra produksjon, men ant pakking eller testing. Noen av blokkene hadde tegn på at de var brukt fordi det er merker etter nipler rundt hullene. :ermm:

 

Vil det ta meg langt tid å demontere dette senere for å lage bedre finish på blokkene? Jeg har nemlig ingen CPU kjøler for luft nå, så eneste måten å få det opp på nå er å bruke blokka.(kjørt 5 mil for å gjøre dette hehe)

 

Kutte slanger mest mulig rett:

Hva er beste metoden? En vanlig saks?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pumpe / tank kan du montere nær sagt hvor du vil, så lenge pumpa befinner seg inne i tanken.

Pumpa skal kobles til en 220v stikkontakt, og kan IKKE ta strøm fra PSU!

 

Du vil uansett trenge underlag mellom tank og pumpe, om du vil ha det så stille som mulig.

 

Hårfine riper i bunnen på blokkene har ingen betydning, du kan godt montere de som de er.

 

En skarp og god saks er helt greit å bruke for å kutte slangene.

Tips: Sett av et merke med tusj eller kulepenn ca 20mm fra enden av slangen. Når du dytter på plass slangene i hurtigkoblingene, skal disse dyttes så langt inn at merket kommer helt ned til kanten av slangekoblingen.

Lenke til kommentar

Bra tips. Og takker. Var dog ikke så lett å finne noe engelsk info om pumpa, var ingen info på sidene annet enn ren produktinfo.

 

Jeg regner med at jeg ikke kan sette strøm på pumpa uten væske i systemet?

En liten undring rundt det at pumpa har egen strømforsyning. Hva skjer om en artigfjomp napper ut stikken til pumpa? 10k fattigere?

 

Hadde pumpa fått strøm fra PSU hadde det ikke vært noe problem.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Pumpa bør ikke kjøres uten vann i tanken nei! Da går opplagringen for rotoren fort i stykker.

Ikke smart om noen drar ut støpselet til pumpa, så du bør gardere deg mot at det kan skje.

Har du autoshutdown for CPU-temp i BIOS, så bør den uansett være aktivert.

Kan du sette den til f.eks 70grader, så bør du være trygg, selv om noen allikevel skulle dra ut stikkontakten for pumpa.

Lenke til kommentar

Fjanken, jeg har kun 92mm inngang i front, dvs. at jeg må feste radiatoren på 120mm bak. Skal forsøke å få den så den suger luft gjennom radiatoren, men raddisen har ikke fester for det, kun på ene siden. Og vifta må brukes som "avstandsstykke" for skruene på ene siden.. hmm

 

Test av min Radiator

NB! Min rad. er ikke "tildekket" av metall på andre siden som den på bildene. Min er en HTF2, ikke HTF3 som komplett linker til.

 

EDIT1:

Har ikke watercool sider med engelsk tekst? Jeg kan ikke tysk hehe.

(tror jeg fikk til å bruke google oversettelse...)

 

EDIT2:

En annen fin overaskelse som jeg burde tenkt på er at Gamingbomb ikke har skruehull til 120mm vifte, kun plastbrakett. Dette begynner å bli morsomt hehe. Ender opp med alt utenfor eller full mod av kabinettet.

 

EDIT3:

Siden jeg ikke har et skikkelig 120mm inntak hverken bak(plastbrikket) eller foran så ser det ut som eneste alternativet jeg har er å skjære hull i bunn.

 

1. Plassere radiator ved kortplassene slik at jeg akkurat får plass til skjermkort, og kanskje et PCI kort eller 2, senere PCIe.. Nippler blir stående opp t.h mot pumpa.

2. Plassere pumpen rett til høyre for radiator slik at den går såvidt under der HDD bay var. Fjernet en festebrakett til HDD bay i bunn, kommer dog ikke helt under fordi pumpa/tanken er å høy at nipplene treffer neste brønn igjen.

 

Jeg tenkte på å feste radiatoren i taket, men da mister jeg 3 brønner og jeg har kun 4 og HDD er i en kjøleboks. Skal også ha DVD spiller. Samt at det ikke er like optimalt å ha den oppe som nede vil jeg tro?

 

Kan jeg bruke en vanlig stikksag for å skjære hull i bunn?

 

EDIT4:

Er ikke ferdig da dremmel utstyret jeg hadde her ikke var nok for å skjære hull i kassa. Hadde ikke noe som kunne skjære, bare frese, pusse og borre.

 

Men jeg har fått gjort noe.

- Laget template for utskjæring av kabinett og marker på undersiden av kabinett.

- Forsøkt å skjære, men trenger en elektrisk stikksag?

- HDD boks er montert sammen, henter HDD i morgen

- CPU og blokk er montert med AS5. HK skal monteres i Kabinett når raddis hull er laget.

- Div. med å finne forståelige manualer etc. Dog måtte jeg finne meg i tysk på det meste, da manualene var i PDF og google ikke fikk oversatt grrr.

- Fikk kjøpt inn Batterivann og Kjølevæske på Esso. Kosta 12,- og 58,- for en ltr av hver.

 

Det var faktisk utrolig deilig å se den massive vannblokka sitte som støpt på CPU'en ved å bli festa i de 4 hullene på HK.

Hadde måleskive for hvor langt skruene skulle skrus til og skrudde diagonalt annenhver runde. Hvorfor har jeg ikke brukt vannblokker før? :-)

 

Får bare håpe det funker som det skal når alt er klart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt samme pumpe. Har bare fått testet den med en chipset blokk da den første CPU blokka ikke passet, og den andre hadde feil nippler.... Jeg ble veldig skuffet da jeg så at det var en 220V pumpe. Trodde det var 12V. Du har kanskje ikke plass til noe mer inne i kabinettet, men jeg laget meg et relè med deler fra Claes Ohlson. 12v relè, en skjøtekabel som jeg klippet i to, en kapsling (vil ikke komme borti 220v!), og en drevkontakt. Da kan jeg slå av/på pumpen med PC.

post-224-1128372188_thumb.jpg

Lenke til kommentar

den var smart :-). Får du da størm fra drevkontakten, eller er det kun at du kan slå av og på med den? Hvis den får strøm fra PSU, blir strømforbruk greit?

 

Skal bare få kjøpt meg ett skjærestykke til min dremmel så er jeg i gang igjen, rakk ikke i dag. Tørr ikke bruke stikksaga i tilfelle den ikke tåler det og bladet knekker, kan bli grisete.

 

Skal nok få plass over DVD ellerno slik om den saken sikrer strømforsyning til pumpa sammen med pc :-)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
den var smart :-). Får du da størm fra drevkontakten, eller er det kun at du kan slå av og på med den? Hvis den får strøm fra PSU, blir strømforbruk greit?

Nei, den slår bare av og på 220V til pumpa. Drevkontakten er en "han-kontakt". Dvs. til den kobles en drevkontakt fra PSU, som da gir strøm til spolen på relèet når du skrur på PC, og pumpa starter. Legger ved et bilde til, med deksel på.

post-224-1128381736_thumb.jpg

Lenke til kommentar

hadde det gått ann å lagt inn en forsinkelse på utkobling i relee slik at vannpumpa går en stund etter at du har slått av pcen? Mener å ha lest at prosessoren kan få høy temp i en sånn situasjon.

 

Kunne vært greit om man hadde en 2 min "postcool" kjøring på pumpa :-)

 

Men kjempebra løsning! Genial enkel! Og noe jeg burde huska fra Elektro GK1 hehe ;). Takk for oppfriskeren. Skal seriøst kikke på dette.

 

Kan evt feste den med borrelås tape i toppen av brønnene, evt på innersiden av tanken under brønnen.

 

Vil det gi noe utslag i pcens komponenter at et relee kobler ut og inn inni maskinen? Hvordan er levetiden/driftsikkerhet på releet?

 

Men det her fikk meg til å tenke litt. Hvorfor er det ikke en manuell av/på bryter på/til pumpa orginalt? Skal man nappe ut ledningen hver gang? Eller skal den surkle og gå 24/7? Eller er poenget at man skal koble på en lampebryter på ledningen?? :dontgetit:

 

EDIT:

Et alternativ er at jeg dropper hele releet og monterer en sterkstrøm bryter med lysdiode i fronten på kabinettet som gjør at jeg manuellt kontrollerer pumpa med den, men det vil være risikabelt hvis man glemmer å starte pumpa.

 

Releet er nok den beste ideen, men noen kondensatorer el. for å få til en utkoblings forsinkelse på releet hadde vært glimrende.

 

Noen forslag?

 

EDIT2:

Hmm hvor blir det "pent" å dra en slik ledning inn i kabinettet. Må jeg ha av et helt slot deksel? Hmm se om jeg finner noe jeg kan herpe og drille hull i med en gummipakning og tre ledningen gjennom.(vil ikke ha inn mer støv enn nødvn.)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det går vel egentlig an å "mekke" litt psu`n slik at viss ikke pumpen går så skrur dataen seg av igjen etter kort tid... husker noe fra GK og VK1 Elektro så det burde ikke være for vanskelig...

 

Viss du skal starte manuelt så er vel ikke det noe problem så lenge det er kun deg som har tilgang til datamskinene!

 

Men hvordan du skal få "post cooling", vil jeg se... med tanke på at pumpen får strøm fra PSU som ja skrur seg av med dateen :cool:

Lenke til kommentar

Dere ovedramatiserer, mtp kjølebehovet for CPU. ;)

Det er ikke nødvendig å kjøre pumpa før / etter at maskinen slåes på / av.

Massen (kobberbunnen) + vannet i blokka gir kjøling nok i seg selv, og vil helt fint klare å ta unna restvarmen fra CPU etter at maskinen er slått av, og for den saks skyld, også ta hånd om varmen fra CPU når maskinen startes, før vannet begynner å sirkulere.

Det er faktisk snakk om atskillig tid (to-tre minutter, avhengig av blokktype) før temperaturen vil bli faretruende høy, uten sirkulasjon på vannet.

 

Om man vil styre pumpa via et rele (som er en helt ok løsning), så er det viktig å huske på å forbinde en diode over spolen i releet. Hensikten med denne, er å kortslutte induksjonsspenninga fra spolen når 12v fra PSU fjernes. Spenninga kan løpe opp i vesentlig høyere verdier enn de 12v som påtrykkes den, og kan i verste fall ta knekken på annen elektronikk i 12v-kretsene i maskinen.

Lenke til kommentar

Chill:

Pumpa får ikke strøm fra PSU'en i denne relee løsningen. Pumpa får 220v utenfra mens releet får styringsstrøm fra PSU'en(noe jeg faktisk i ettertid er glad for, en vannpumpe på psu? det kan ikke være helt bra). Og man kan "tvinge" releet via 12v til å holde 220v litt lenger ved å lade kraftige kondensatorer som gir en forsinket effekt på utkobling.

 

Jeg så en på forumet her som hadde laget noe slik, dog ikke med så store ting som et relee, men "elektroniske vippebrytere", husker i hvilken forbindelse. Men teorien er enkel. Tror det var en viftestyring hvor viftene gikk en stund etter man slo av pcen.

 

Skrue:

Hehe du har nok rett i at jeg "overdramatiserer" kjølebehovet pre/post, men mener det er skrevet artikler om dette ifb. med overklokking :-).

 

Men ang. induksjonsspenninga. Det var akkurat noe slik som skurret i bakhodet mitt også, at det ikke ville være sunt å ha et relee koblet "rett i" på denne måten og risikere en "feedback". Hva slags diode og hvor skulle man koblet den på, i 12v tilkoblingen på releet?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Denne pumpa er ment for 220v AC, om den så har omformer i tillegg. Å kjøre en ren 12v DC pumpe rett på PSU er såklart hensikten med de.

Jeg vet ikke hvorfor men å koble en vannpumpe på en PSU som skal ta vare på mine følsomme elektriske komponenter skurrer litt for meg ved nærmere ettertanke, men klart sikkert ingenting i veien for det. Releet er i så måte sikkert mye verre enn en vannpumpe.

 

Vi kom over en issue med releet som vil kunne gi alvorlige forstyrrelser, en vannpumpe er vel heller ikke verdens snilleste? Men klart den er jo laget for det :-)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Skrue:

Hehe du har nok rett i at jeg "overdramatiserer" kjølebehovet pre/post, men mener det er skrevet artikler om dette ifb. med overklokking :-).

 

Men ang. induksjonsspenninga. Det var akkurat noe slik som skurret i bakhodet mitt også, at det ikke ville være sunt å ha et relee koblet "rett i" på denne måten og risikere en "feedback". Hva slags diode og hvor skulle man koblet den på, i 12v tilkoblingen på releet?

De artiklene skulle jeg gjerne ha lest! :p

La meg i all beskjedenhets navn få lov til å si at jeg har holdt på med slike ting i en årrekke, og har tilgode å oppleve noe som helst problem i forbindelse med dette.

 

Dioden skal monteres slik at den ikke kortslutter 12v-tilførselen, men i stedet kortslutter den induserte spenningen i spolen, som har omvendt polaritet.

Altså skal "pluss" på dioden monteres mot +ledningen (gul), og motsatt ende mot -ledningen. (svart ledning) .

Man kan nær sagt bruke en hvilken som helst kiseldiode, som du enten kjøper hos Clas Ohlsson eller tilsvarende butikk, eller lodder ut av en eller annen likeretteroppstilling i f.eks en batterieliminator.

 

Kan lage en enkelt tegning av dette, om det kniper. ;)

Lenke til kommentar

Neida, var ikke noe spes. problemer rundt det kun for spesielt interesserte tror jeg og var rundt luftkjøling og overklokking :-).

 

Jeg får se om jeg lager releet, mulig jeg lar pumpa stå 24/7 ellerno hvis den ikke har vondt av det. Å sette på en manuell bryter er å invitere til problemer hehe.

 

Sliter litt med andre trivielle ting side jeg aldri har vært borti vannkjøling før hehe. Står i egen ny tråd.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Om man vil styre pumpa via et rele (som er en helt ok løsning), så er det viktig å huske på å forbinde en diode over spolen i releet. Hensikten med denne, er å kortslutte induksjonsspenninga fra spolen når 12v fra PSU fjernes. Spenninga kan løpe opp i vesentlig høyere verdier enn de 12v som påtrykkes den, og kan i verste fall ta knekken på annen elektronikk i 12v-kretsene i maskinen.

Nå er mine kunnskaper i elektronikk litt "rustne", men jeg har litt vanskelig for å tro at den lille spolen kan indusere en spenning som kan skade annen elektronikk.

Jeg kan ikke huske å ha sett noen relèer med diode, men jeg mener å huske at man bruker det på større spoler. Som trafoer f.eks. Men det skader jo ikke å sette på en diode, og ikke koster det mange kronene heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...