Gå til innhold

Problemer med kvalitet på DVD-avspilling

magh

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg anskaffet meg nettopp DVD spiller til PC'en min.

Jeg har WinXP, og jeg lot XP bruke "default" driverene til denne. Problemet oppstår når jeg skal spille av DVD'ene mine. Det oppnås en usedvanlig dårlig kvalitet, uansett program jeg bruker til avspilling, en kvalitet på linje med den man ser på DivX-filmer og verre. Bildet er kornete og uklart. Jeg ble svært skuffet og lurer på hva kan dette kan være. Burde jeg anskaffe "ordentlige" drivere?

For ordens skyld kan det nevnes at jeg bruker en ganske gammel "interface" kabel (den brede grå du setter i baki DVDspilleren). PC'n min er en 2.4 ghz P4 med 256 DDR og GF4.

Har noen noen ide om hva det kan være? Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

kan nok hjelpe å bytte program, ja...

Men er du sikker på at du ikke overdriver?

På en PC skjerm ser man nemlig blokkene mye bedre.

Når du ser DVD på TV'n blir det på en måte blandet ut...

Ellers kan du jo kjøpe et mpeg 2 kort, men jeg tror ikke det er noe vits siden du har såpass bra PC...

Lenke til kommentar

Har du sjekket at du får kjørt DMA på DVD-ROM'en?

Du bør nok også prøve et annet avspillingsprogram som andre allerede har nevnt. Har klokkeklare bilder på monitoren min med PowerDVD, noe jeg også hadde med en Duron 650 for en tid tilbake. Det skal jo være "saft" nok i oppsettet ditt for å få kjempekvalitet på DVD-avspilling.

Lenke til kommentar

En såpass ny film som det burde da være ganske pen? Vet at en del eldre filmer ikke ser så bra ut, engang på DVD. Den filmen er jo lang da, kanskje de har dratt til med litt for mye komprimering? Test flere filmer/andre progs for å se hvem du skal skylde på, fx Starwars ep. 1 som jeg kjøpte for litt siden hadde litt støy i seg, sannsynligvis pga komprimering. DivX 5.02-codecen har faktisk en 'movie effect' som lager 'sand' i bildet, kanskje det rett og slett skal være sånn? (manglende DMA vil vel bare gjøre seg gjeldende som hakking, gammel IDE-kabel likeså (hvis den er ekstremt elendig da)).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...