phax Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hei, hadde en maskin med Win x64 innstallert på en partisjon og skulle teste innstallere den nyeste Windows Vista Beta'n på en egen partisjon, men fikk bare blåskjerm og tull. så jeg gav opp det prosjektet og startet maskinen på nytt, da var det blit bare krøll med MBR'n så jeg innstallerte en ny versjon av x64 på Vista partisjonen bare for å få frem MBR'n igjen. dette funket fint forutenom at den installasjonen av x64 som jeg bruker til daglig lå som siste valg og Longhorn (Vista) lå fortsatt som et valg i midten. så for å bare få rensket litt opp i alt rotet mitt slettet jeg begge partisjonene med OS på og begynte å innstallere x64 på nytt igjen. men da startet problemet, når Windows var ferdig å kopiere inn filene på harddisken under installasjonen og restarter for å starte opp selve innstallsjonen så bare stopper når den da skal lese MBR'n (tror jeg) det skjer absolutt ingenting.. har prøvd flere ganger. nå ble jeg nødt og innstallere SuSE 9.3 her og da fikk jeg idet minste liv i maskinen.. i GRUB eller va det nå heter den oppstartsmenyen til SuSE så får jeg opp windows som et valg, men det funker ikke å velge den.. er det noen som har peiling på hva jeg kan gjøre? trenger virkelig å få maskinen opp å gå igjen nå og står helt blank her.. jeg har ikke formatert hele disken enda ettersom jeg har en partisjon på 250gb med viktige saker.. litt tidkrevende å ta backup av dette ettersom jeg kun har en ekstern disk på 40gb... ble en lang post dette, men som dere skjønner så sliter jeg litt akkurat nå. takker for alle svar! Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 En liten detalj: Hva er MBR? Lenke til kommentar
Axentrix Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) En liten detalj: Hva er MBR? Master Boot Record, det første som leses ut av harddisken. Noen tips om hva som kan gjøres: - Bruk suse til å lage en ny partisjon (vfat/fat32), og kopier over filene dit. - Bruk suse til å brenne ut det viktigste på dvd/cd, ved hjelp av k3b eller gnome-baker. - TRENGER du virkelig alle 250 GB`ene ? Vil vel ikke si at filmer man har sett et par ganger kan karakteriseres som viktige. Endret 2. oktober 2005 av Axentrix Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) tabbe å bare slette vista, du burde vel ha endret bootrekkefølgen sånn at XP64 loadet som standard før du gjorde noe som helst. Trodde da det var visse verktøy for å gjennopprette MBR da...har du googlet? Endret 2. oktober 2005 av MrLee Lenke til kommentar
Iminzilion Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 prøv å fjern mbr og så reinstall windows eks. lag eks en oppstartsdiskett/systemdiskett) legg inn fdisk på den. start opp med disketten og kjør fdisk /mbr da blir mbr´en slettet. Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 OK. Det er nok uansett på plass med en skikkelig formatering av parisjonen. Gjerne også andre partisjoner hvis det er mange. Mine er faringer(ikke mange) med x64 sier at det er mye kluss, ihvertfall med betaen. Så det kan jo være vært å prøve med en "vanlig" 32bits Windows? Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) joda mye man kan prøve.. og mye jeg har gjort galt tydeligvis. prøvde med win 32, men der hadde sata disketten min slått seg vrang så må lage en ny.. er helt knøl når det gjelder linux så får jo ikke til en pøkk! takker for svar så langt! skal teste ut videre.. kjempe kos måte å tilbringe søndagen på ja! edit: noen som kan gi meg link til en helt simpel bootdisk så jeg kan bruke til de der fdisk greierne? har lasta ned fdisk men trenger bare finne en enkel boodisk som funker til dette formålet. Endret 2. oktober 2005 av phax Lenke til kommentar
Kenneth Dammyr Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Du lager vel bootdisk ved å huke av for "bootbar" mens du formaterer disketten vel? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 MBR kan lages ganske enkelt ved å starte System Recovery Console, der har du et valg for å skrive ny MBR, uten å legge inn OS på nytt, men nå er vel det for sent. For å endre rekkefølge kan du bare endre det i c:\boot.ini, eller Settings->System->Advanced->Startup and recovery->Default Operating System Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Du lager vel bootdisk ved å huke av for "bootbar" mens du formaterer disketten vel? joda vet hvordan det gjøres i windows ja.. linux er det verre. men får stikke bort til foreldra mine å sniklåne deres maskin da Lenke til kommentar
wil Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hei. det du kan gjøre er å starte opp med Windows XP/Windows Vista cd`en. så velger du R eller E for å komme inni repair console. der skriver du fixmbr eller fix/mbr da skal det bli laget en ny MasterBoot. Iallefall det jeg måtte ha gjort når MBR blir fucka. Jeg tror nok ikke det er for sent å lage ny MBR nei. Etter at du har gjort dette, så restarter du maskina og booter fra Windows cd`en igjen. Så installerer du Windows som vanlig igjen. Lykke til. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 www.bootdisk.com har det du trenger (fdisk). Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 okei, prøvde lage en bootdisk, sånn vanlig fra xp høyreklikk blabla. så la jeg fdisk innpå der og bootet fra den. skrev fdisk/mbr så tenkte den litt og tja.. fikk ingen feilmelding men vet ikke helt om det skjedde noe særlig. prøvde innstallere vanlig Win XP etter dette og samme feilen. den bare henger seg når den skal lese MBR'n (som sagt, tror jeg hvertfall..) irriterer vettet av meg dette. kan ikke se noen annen løsning enn at det er mbr'n som e fucka. for nå har jeg formatert alle partisjoner foruten om den lagringspartisjonen på 250gb og der har det aldri vært noe OS innpå, og nå har jeg kun linux innstallert, men får fortsatt opp windows under boot menyen.. skal teste å boote fra cd og fikse mbr'n. hvis ikke det går så er det godt mulig maskinen får seg en slepetur etter bilen..... men seriøst, funker ikke dette nå så skaffer jeg meg en ny harddisk imorgen å tester om jeg klarer innstallere på den. elkjøp selger vel harddisker? de har så fin 30 dagers returrett. Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 nope, didn't work. tok en fixmbr og reinstallerte windows men akkurat samme feilen fortsatt.. da kan det jo ikke ha noe med mbr og gjøre eller? la merke til nå at "mine dokumenter" partisjonen er C: og widows partisjonen er E: .. har vel blitt sånn pga av all den slettinga av partisjoner osv. kan dette ha noe og si? at han automatisk leter etter OS'et på C:? isåfall, hvordan kan jeg fikse dette? Lenke til kommentar
Martin A. Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Putt inn cd'en, start opp installeringsprogrammet til Win x64, velg noe som heter noe med gjennopprettingskonsoll. Og skriv "FIXMBR" i kommandolinja. Da legges det inn en ny bootloader. Lenke til kommentar
phax Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Putt inn cd'en, start opp installeringsprogrammet til Win x64, velg noe som heter noe med gjennopprettingskonsoll. Og skriv "FIXMBR" i kommandolinja. Da legges det inn en ny bootloader. allerede gjort dette som nevnt tidligere, fortsatt funker det ikke. så er vel ikke mbr'n det er trøbbel med da... blir vel bare nødt og formatere hele disken og partisjonere den på nytt. må bare få tak i en ekstra harddisk så jeg kan ta backup av all musikk, bilder, skolesaker, dokumenter og filmer osv.. mye som jeg ikke bare kan miste. Lenke til kommentar
Pey'J Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Oppsummering: Oppstartsdisketter: BootDisk.com Gjenopprette/fikse MBR: Boot fra XP-CD, velg R for Repair Console. Kommandoene fixboot og fixmbr. bootcfg /scan og bootcfg /rebuild søker først etter Windows-inst. og skriver dem deretter til boot.ini (fila som inneholder oppstartbaner). Ett alternativ er å koble disken til et annet (oppegående) system og formatere fra Windows der. Høyreklikk partisjonen og velg "Gjør aktiv/systemdisk" (ELNS, bruker engelsk XP). Igjen; lykke til! Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 gjort alt det der, untatt å koble den til et annet system da. men hvertfall.. nå etter jobb stikker ejg på elkjøp og kjøper meg en 160 disk eller no, setter den i og innstallerer os på den. kobler så til den 300gb jeg har nå og forhåpentligvis får tilgang til alle dokumentene mine og tar backup av det jeg trenger på den nye disken. så tar jeg ut den 160gb, reformaterer og repartisjonerer hele den gamle disken og installerer os på den igjen, også flytter dokumentene tilbake. hvis ikke det går så vet jeg ikke hva.. Lenke til kommentar
Skeetzoid Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Her er en link til noe geier jeg mener alle som kjører windows burde lage http://www.nu2.nu/pebuilder/ Windows på CD/DVD. Dvs du trenger selvfølgelig en versjon av Windows med lisens osv og bruker verktøyene du kan laste ned på linken og lage til en windows innstallasjon på en cd som du bruker til å boote opp pcen din med Lenke til kommentar
phax Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 ser ikke dum ut den der nei, men tror ikke den vil hjelpe meg i dette tilfellet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå