Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Renset CPU-vifte, PCn stopper etter 3 sek.

Anbefalte innlegg

Heisann,

dere er nok lei av alle disse trådene med "Pcn starter ikke" osv. Men jeg leste igjennom alle trådene og kunne ikke finne noe som lignet mitt problem.

Har en selvbygd PC, med følgende komponenter (klippet fra ordren på komplett.no)

AMD Athlon XP3000+ 2.167 GHz

Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 1024MB Dual Pack

Kit w/two matched PC3200 CL2.5 DDRs

Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A

nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA

Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+

Sapphire Radeon 9200 Atlantis 128MB DDR

AGP,ATI9200,DVI-I,TV-Out, Lite-Retail

Q-Tec Midi tower ATX L-MD, Silver Black

L-Series, m/300W AMD/P4

Den ble satt sammen i Januar -04, og funket greit helt til jul ca. Etter det, hendte det at den ble for varm (CPUen) og restartet seg. Jeg bare skrudde ned klokkehastigheten, slik at dette ikke ble noe problem (var ikke avhengig av at denne skulle være så rask på dette tidspunktet). Men i høst tenkte jeg at jeg skulle fikse dette problemet, så jeg tok ut CPU-viften og rengjorde den, tok også ut prosessoren og la på ny kjølepasta.

Da jeg satte dette inn igjen og skulle slå den på, gikk den i en tre-fire sekunder før den bare slo seg av igjen.

Nå har jeg ikke rørt den på et par uker før idag. Jeg leste litt her inne, og tenkte kanskje at jeg hadde satt noen jumpere (eller hva det heter) på feil sted, så jeg tok ut skjermkortet og byttet om på noen jumpere bak der. Hadde ingenting annet enn strømmen koblet til når jeg forsøkte og starte den, og da funket det plutselig (den startet opp som normalt, hadde jo ikke skjermen koblet til da men...)

Jeg tok med dataen opp igjen og koblet alt sammen til, og det funket fortsatt, kom til oppstartsskjermen, hvor det sto noe sånt som "CPU has changed" og "CMOS has been reset". Husker ikke helt nøyaktig hva som sto, men det var noe sånt. Skulle trykke Del for å gå inn i setup, men dette funket ikke, så jeg tenkte kanskje jeg hadde byttet om på tastatur- og mustilkoblingen (begge ps/2). Slo av dataen og byttet om, men da jeg skulle slå på igjen var det samme problemet tilbake. Den går i tre-fire sekunder før den bare slår seg av.

Vet ikke hva mer informasjon dere trenger, men setter pris på alle tilbakemeldinger. Jeg er absolutt ingen ekspert på dette, og hadde mest lyst til å bare levere den inn, før noen tipset meg om at jeg burde forhøre meg her inne først.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Velkommen til forumet :D

Du har sikkert greid og resette CMOS.

Da må du flytte tilbake jumperen som resetter.

Dette står i bruker manualen til hovedkortet.

Den skal stå på "Keep CMOS"

Jo, takk!

Har resettet CMOS ja, men jumperen står nå slik den var i utgangspunktet. Allikevel fungerer det ikke. Har prøvd og ta ut batteriet også.

Lenke til kommentar

Har kommet litt videre idag. Fikk kommet meg inn i bios, og ordnet innstillingene der. Satte klokkehastigheten til det laveste (13x100MHz). Første gangen slo dataen seg av før jeg fikk lagret, men andre gangen funket det. Jeg kom så langt at jeg hadde en blå skjerm, hvor det står "Windows starter opp". Men da slo den seg bare av igjen. Virker kanskje som den blir for varm, men jeg har kjent inni kabinettet, og det er ikke noe spesielt varmt rundt prosessoren eller noe annet sted.

Har jo som nevnt akkurat renset CPU-viften, og lagt på ny kjølepasta. Er det kanskje best å levere maskinen inn til noen som kan det nå, eller har dere noen smarte tips og råd her på forumet, til problemet mitt?

Mvh

tommens :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...