Gå til innhold

problemer ved instalering av Windows XP home

Anbefalte innlegg

Greit, problemet er som følger:

Jeg vil innstalere XP på nytt, da det er en del problemer med noen programmer jeg har på harddisken. å instalere de på nytt, hjelper ikke :(. derfor ville jeg instalere XP på nytt. det gikk ikke, da den versonen jeg har på CD er eldre enn den jeg har installert. prøvde så å formatere C: fra kommandolinjen , men det gikk ikke siden jeg kjører windows fra c: :). (regner med at det går dersom jeg kjører fra dos, men jeg vet ikke hvordan jeg starter i dos)

å starte maskinen med CD'en i hjelper heller ikke, da starter maskinen bare opp som vanlig.

også lurer jeg på en ting til: dersom jeg skulle klare å formatere C: (noe jeg tipper jeg vil etter litt hjelp fra dere :p), vil jeg da kunne bruke CD'en til å innstalere XP? grunnen til at jeg spør, er at jeg har en S-ATA disk, og jeg mener å ha lest et sted at windows må ha en driver for å klare å finne slike disker. og dersom jeg har formatert C:, vil jo slike eventuelle drivere forsvinne? kjipt om jeg formatere C: for så å finne ut at instalasjonsCD'en ikke finner noen harddisk å instalere seg på :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må helt sikkert inn i bios og sette pc-en til å først prøve å boote fra CDrom og så fra Sata disken. Når PC-en da starter opp, leter den først etter CD-romen din, og finner Windows XP cden. Da kommer den vanlige blå skjermen, og du må trykke F6 i starten får å få valget med å instalere ekstra drivere (fra diskett), som windows trenger for å finne Sata disken din. Hvis du glemmer å trykke F6 vil windows instalasjonen kun finne eventuelle disker som står på IDE kontrollen(ide disker). Pass på at du ikke formaterer eller gjør endringer på disse(hvis du har flere disker), for du vil da miste all informasjon på de.

Lenke til kommentar

gikk inn i bios og bytta, takk for tipset! men det med driveren funka ikke. mulig at jeg lastet ned feil fil (dere kan se selv: gå på denne siden, på produkt velger du motherboard, så s754, så K8V SE Deluxe. derfra gikk jeg på drivere og lastet ned filen som har denne beskrivelsen: "Promise SATA378 Driver V1.00.0.26 (ATA Mode)")

hvertfall, når instalasjonen starter, trykker jeg F6, og jeg velger driveren til windows XP (får valg mellom drivere til forkskjellige windowsversjoner), og fortsetter instalasjonen. så kommer det en ny skjerm hvor jeg trykker enter for å instalere XP, men DA FINNER INSTALASJONSPROGRAMMET IKKE NOEN MASSELAGRINGSENHET! noen som vet hvorfor? trenger hjelp! (føler meg egentlig litt dum nå :blush: )

PS: lurer fortsatt på hvordan jeg skal formatere hardisken, med mindre dette gjøres automatisk ved instaleringen

Lenke til kommentar

Jeg tror kanskje du må laste ned denne:

Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003

-nt4 -Windows NT4 miniport driver 1.00.1.37.

-win2000 -Windows 2000 miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-98-me -Windows 98-ME miniport driver 1.00.1.37.

-winxp -Windows XP miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-win2003 -Windows 2003 miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-MakeDisk -Make Promise RAID driver floppy for Windows NT4/2000/XP/2003.

Mulig du må kjøre det MakeDisk programmet for å lage en sånn SATA-driverdiskett.

Ang. formatering; dette gjør man etter partisjoneringen under inst. Man får da spørsmål om hvilket filsystem man vil bruke (anbefaler NTFS og hurtigformatering, hvis disken er forholdsvis ny og uten problemer).

Igjen; lykke til!

Lenke til kommentar
Jeg tror kanskje du må laste ned denne:

Promise FastTrak 378 RAID Driver V1.00.1.37 for Windows 98SE/NT4/ME/2000/XP/2003

-nt4 -Windows NT4 miniport driver 1.00.1.37.

-win2000 -Windows 2000 miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-98-me -Windows 98-ME miniport driver 1.00.1.37.

-winxp -Windows XP miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-win2003 -Windows 2003 miniport driver 1.00.1.37 WHQL.

-MakeDisk -Make Promise RAID driver floppy for Windows NT4/2000/XP/2003.

Mulig du må kjøre det MakeDisk programmet for å lage en sånn SATA-driverdiskett.

Ang. formatering; dette gjør man etter partisjoneringen under inst. Man får da spørsmål om hvilket filsystem man vil bruke (anbefaler NTFS og hurtigformatering, hvis disken er forholdsvis ny og uten problemer).

Igjen; lykke til!

tusen takk, nå klarte jeg å instalere XP :D (forresten merkelig at jeg trengte en RAID-driver, og ikke en SATA-driver, synes nå jeg :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...