Gopp Skrevet 21. august 2002 Del Skrevet 21. august 2002 Det er en stund siden jeg satt opp Samba nå, men tror jeg husker hvordan smbpasswd ble satt opp. Boksen min kjører FreeBSD og Samba er satt opp fra "ports" uten noen flagg ved kompilering. Hos meg finner jeg "/usr/local/private/smbpasswd", og denne inneholder entrier fra "/etc/passwd": nobody:65534:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX:[u ]:LCT-00000000:Unprivileged user vnc:1000:01FC5A6BE7BC6929AAD3B435B51404EE:0CB6948805F797BF2A82807973B89537::LCT-3B8A7D14:VNC User Jeg husker ikke om jeg måtte lage denne filen, eller om den kom med Samba, men etter å ha kjørt "smbpasswd brukernavn" (husker ikke om det var noen flagg), endres "XXX.." til et kryptert passord. Dette kan være uavhengig av passordet i *NIX, men brukeren eksisterer også der. Dette i tillegg til "smb.conf" som er i forrige post, og entrier i "/etc/inetd.conf" var alt jeg gjorde. Det er greit å starte Samba via inetd, hvis Samba ikke brukes veldig mye, men for testing er det like greit å kjøre dette som en daemon. Jeg husker nå å ha fått samme feil som deg på dette tidligere, og da hadde jeg DOMAIN, ikke WORKGROUP i smb.conf. Da sleit jeg med passordkrypteringen i win98, men med nåværende oppsett er ikke win98 eller w2k noe problem (spesielt ikke fordi det er mange uker mellom hver gang jeg bruker windows :wink:). Lenke til kommentar
gittela Skrevet 22. august 2002 Del Skrevet 22. august 2002 Bare så det er sagt, jeg tror ikke inetd er i bruk i RHat lenger, det går mer i xinetd, som er noe annerledes, og veldig mye mer fleksibel. Det er ikke noe stress å bruke den, og man kan lage inetd.conf filer og bruke et konverteringsprogram for å lage xinetd filer. Sannsynligvis derfor morten ikke finner noen inetd.conf fil. Men jeg tipper at det ikke er der problemet ligger. Hvis samba er installert via rpm så lages det en xinetd entry for den, så vidt jeg husker. er en stund siden jeg brukte RHat. Så lenge maskinen synes er ting oppe og går, men jeg mistenker at det ligger i en (muligens) litt rotete smb.conf, og evt problemer med rettigheter. Jeg har sendt deg en mail med et forslag, morten, og tar gladelig en titt på fila for deg. Vet godt hvor frustrerende det der kan være. Uansett, go with the flow, bruk SWAT. Den skriver veldig rene og pene smb.conf filer, hvis man lar det meste stå default, og ikke endrer på annet enn det man må. :smile: Howard Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå