Gå til innhold

Oppsett av samba

Anbefalte innlegg

Vi har noen win98 SE maskiner i et LAN. Der prøver vi nå å sette opp en Sambaserver. Vi innstallerte RedHat7.3, og valgte å innstallere bla.a Samba. Siden har vi tukla med conf filer i det uendelige, men vi kommer ikke lenger enn at 98 maskinene kan se serveren. Hvis vi prøver å gå inn på den får vi en feilmelding om at "SERVER er ikke tilgjengelig - Finner ikke maskinen eller den delte ressursen. Kontroller stavemåten og prøv igjen." Har lett på nettet etter faqs, howtos etc, men ingen har hjulpet oss stort. De er enten for hvordan man skal sette opp noe NT greier, eller sier ikke stort i det hele tatt.

Noe anet vi ikke har helt klart for oss er det med brukere. Må man lage en vanlig bruker på linuxmaskinen for hver av de som skal logge seg inn på serveren? Må de ha samme navn som de man bruker for å logge seg på win98? Og må det i så fall være samme passord på win som linux? Eller har de ikke noe med hverandre å gjøre?

Så er det noen som har en ide til hva vi kan prøve for å fikse det, eller en link til en grei howto/tutorial om hvordan man setter opp en linuxfilserver i et windows net?

[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-08-18 14:46 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jepp. For øyeblikket er serveren borte i Andre maskiner også grunnet at vi bytta iper i LANet, og jeg tydeligvis ikke har bytta til den nye ipen i alle conf-filene... Så hvis noen kan gi tips om hvilke filer som trengs å oppdateres, er det også fint :smile: (/etc/hosts, hosts.allow, resolv.conf, /etc/samba/smb.conf har jeg hvertfall rettet opp.)

Lenke til kommentar

Har en server (heter SERVER) i et LAN. I LANet er det også en del win98 maskiner. Serveren skal være en fil/printerserver, og for å få til det bruker vi Samba (RedHat7.3). Vi kan se serveren i Andre maskiner, men hvis vi prøver å gå inn på den får vi en feilmelding om at "SERVER er ikke tilgjengelig - Finner ikke maskinen eller den delte ressursen. Kontroller stavemåten og prøv igjen."

Har lest masse howtos/tutorials og fikla masse med smb.conf. Har også prøvd med SWAT (Samba Web Administration Tool). Den skal i følge smb.conf filen dele flere kataloger, og hosts.allow og smb.conf tillater begge at ipene i LANet kobler seg til.

Problemet er altså at jeg ikke kommer inn og kan se noen filer...

Lenke til kommentar

hmm.. prøv å sett på ingen passord, for å se om de kommer seg inn da.. og dersom det funker så kan du begynne med passord saken..

ja den er litt sen, jeg må bruke restertsmb et par ganger og ms saken har en stygg proxi sak når det gjelder lokale nettverk oxo, som ikke hjelper feilsøkingen så veldig mye..

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler deg å sette opp en helt enkel smb.conf fil uten noen sharinger bare for å se om du kommer inn da. Her er et eksempel du kan prøve:

[global]

workgroup = Default

netbios name = SERVER

server string = Whatever

interfaces = 192.168.0.210/24

bind interfaces only = Yes

security = SHARE

null passwords = Yes

name resolve order = lmhosts hosts bcast

username = nobody

valid users = nobody

read list = nobody

Her har du muligheten til å logge inn som "nobody", da skal du komme rett inn. Bare rediger interfaces linja med din IP. Restart så samba og prøv igjen. Lykke til!

Lenke til kommentar

Virker ennå ikke nei.. :sad:

Chmod gir others read & exec.

Brannmuren er mellom LANet og inet.

Zofuzz's forslag virket heller ikke. (Men jeg er ennå ikke helt sikker på hva jeg skal skrive på interfaces. Har prøvd servers ip og 192.168.0.0/24. Vet heller ikke hva /24 er til... :smile:) Tror egentlig problemet kan ligge et annet sted enn i smb.conf, fordi jeg får jo ikke kontakt med serveren fra Andre maskiner i det hele tatt. Jeg kan bare se den.

Å sette opp som NT med logon etc vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre så det har jeg heller ikke prøvd...

Lenke til kommentar

Startes samba fra inetd, eller som en daemon?

Ting kan tyde på at smbd ikke går. Forsøk "ps aux | grep smbd". Samba bruker smbd (cifs) for å utveksle filer og nmbd (netbios) for å annonsere maskiner på nett (korriger meg hvis dette ikke er riktig).

Forsøk å starte smbd, og se i /var/log/messages (eller tilsvarende) for feil. Det er også mulig at Samba ikke leser konfigfilen din. Det kan være at den skal ligge på et annet sted (kommer an på hvordan Samba er kompilert).

Hvis smbd og nmbd går kan du forsøke smb.conf filen min:

workgroup = GRUPPE

server string = File Server

hosts allow = 192.168.200. 127.

load printers = no

log file = /var/log/log.%m

max log size = 50

security = user

encrypt passwords = yes

socket options = TCP_NODELAY

local master = yes

os level = 99

domain master = yes

preferred master = yes

wins support = yes

dns proxy = no

[homes]

comment = Home Directory

browseable = no

writeable = yes

Husk også å legge til brukere med "smbpasswd". Det står hvordan dette skal gjøres i manualen.

Håper dette hjelper

Lenke til kommentar

smbd og nmbd kjører. Jeg er ikke helt blank. :smile: (Noe loggene derimot er..) Configfila finner den nok.

Men når du nevner inetd, så kom jeg på at jeg aldri fant noen inetd.conf fil (som du skulle putte noe inn i under samba konigurasjonen/instalasjonen). Jeg opprettet en og puttet teksten inni, men regner jo nå med at jeg manger hele inet-pakka... Om det har noe å si vet jeg da ikke...

smbpasswd har jeg brukt litt, ja, men helt hva jeg skal med den vet jeg ikke. Jeg har derfor laget en linux konto for hver av påloggings navnene på win-maskinene, og satt samme passord på lin som på win. Etterpå kjørte jeg smbpasswd på alle de passordene. Regner med at det må blitt riktig, men som sagt har jeg ikke helt forstått hvordan brukerene settes opp enda, selv etter å ha lest en del. Har ikke funnet noen virkelig opplysende forklaringer..

Men jeg har puttet de brukernavnene inn i smb.conf under users/allow users etc, så det burde ikke være problemet det.. :smile:

[ Denne Melding var redigert av: -morten på 2002-08-21 21:01 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...