Gå til innhold

Slørete bilde uten blitz

Anbefalte innlegg

Har vel ett Canon kamra, digital ixus 40...

Når jeg skal ta bilder uten blitz og motiver beveger seg blir jo motivet dratt utover, som fører til ødlagt bilde...Dette kommer av atte bildet skal få nokk lys og dermed blir lukkerhastigeheten mye seinere?

Noe jeg kan gjøre? seff slå på blitz :tease:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

La kameraet stå i ro.. Når det er lang eksponeringstid må kameraet stå i ro for at motivet skal bli eksponert skarpt. hva du ellers kan gjøre er å tilsette mer lys. Det er alltid en sikker vinner.

En generell regel når det gjelder lukkertid er at dersom lukkertiden er over 1/60-dels sekund, må du bruke stativ for å få det skarpt.

Lenke til kommentar

gjør det vel! stativet gjør jo slik at du får skarp bakgrunn, og dermed får fartsstriper etter motivet. Har tatt massevis av slike bilder (undertegnede er utdannet fotograf), og de blir veldig bra med stativ... Et annet alternativ er å følge motivet med kameraet, som om det er et gevær og motivet er en leirdue. :p Da blir motivet noenlunde skarpt, mens bakgrunnen blir uskarp.. Det skal endel trening til for å få dette ordentlig til, men det blir veldig stilige bilder...

Lenke til kommentar

Jeg mener at Fidel Castro her er helt på jordet!

BestO har et Canon Ixus 40. Et lite og hendig kompaktkamera. Han lurer på hvorfor han ikke får skarpe bilder i dårlig lys, og om evt blitz kan hjelpe.

Og det Fidel Castro anbefaller er stativ og panorering !?!

For å svare helt enkelt først, så kan blitz hjelpe hvis du er nærme nok motivet. Men det vil jo da også få den sjenerende kompaktblitzbelysningen. Men resultater er jo uansett bedre enn et uskarpt bilde. Er motivet så langt unna at blitzen ikke når frem (over 5 meter) så er resultatet gjerne at bildet blir mørkt.

Og så til rådene fra Fidel. Jeg tror det er veldig få som i det hele tatt vurderer å ta med seg Ixus 40 kameraet sitt og et trefotstativ når de skal ut. Grunnen til at man kjøper et lite kamera (som Ixus 40) er at man gjerne vil at det skal passe i lommen og man kan ha det med overalt. Et stativ er for meg unaturlig i denne sammenhengen. Jeg mener derfor at dette er et dårlig råd.

Om man ønsker fartstriper rundt motivet er en smaksak. Skal man for eksempel ta bilde av noen som løper 100m sprint, så hjelper det ikke om man panorerer aldri så masse, det vil bare bli et uskarpt kaos av armer og ben.

Men på for eksempel billøp der motivet ikke forandrer seg, men bare beveger seg i forhold til bakgrunnen kan man få stilige bilder. Men da burde man også ha et kamera som har en bedre serie-funksjon enn Canon Ixus 40.

ChristopherH

Lenke til kommentar
Jeg tror det er veldig få som i det hele tatt vurderer å ta med seg Ixus 40 kameraet sitt og et trefotstativ når de skal ut. Grunnen til at man kjøper et lite kamera (som Ixus 40) er at man gjerne vil at det skal passe i lommen og man kan ha det med overalt. Et stativ er for meg unaturlig i denne sammenhengen. Jeg mener derfor at dette er et dårlig råd.

De fleste som har ett Ixus 40, vurderer nok ikke tripod, men det er nok noen...

Jeg har selv ett Ixus 30, og jeg har brukt mye tripod på dette etter at jeg begynte å fotograferere mer "seriøst". I visse sammenhenger er tripod en nødvendighet.

Jeg har brukt ett Cullman stativ en periode - veldig lett og grei størrelse, og med innebygd bærehåndtak. Nå har jeg ett Velbon CX560, som er såpass stort og stødig at det er overkill til Ixus'en - men jeg kjøpte min D50 med ett originalt Nikon stativ... og det stativet er genialt til Ixus'en! Det er så lite og lett (men alikevel stødig nok til Ixus) at det er genialt! (det måler ikke mer 37cm sammenlagt og veier knapt 800 gram - tror Netshop selger det løst til ca. 3-400 kroner?)

Igjen; de aller fleste som har kjøpt ett Ixus 30/40 bruker det som snapshot kamera uten noen større ambisjoner, men stativ kan alikevel være veldig kjekt innimellom!

Men på for eksempel billøp der motivet ikke forandrer seg, men bare beveger seg i forhold til bakgrunnen kan man få stilige bilder. Men da burde man også ha et kamera som har en bedre serie-funksjon enn Canon Ixus 40.

Nå er det da sånn, at Ixus 30 og 40 faktisk har en meget bra seriebildefunksjon! Faktisk er det ikke så mange andre kompaktkameraer som er like bra eller bedre!

Mitt Ixus 30 tar 2,8 bilder i sekundet i seriemodus.

Ixus 40 er litt dårligere, men skal ta 2,4 bilder i sekundet.

Mao. er faktisk seriebildefunksjonen på disse 2 omtrent like bra som på mitt Nikon D50 (som tar 2,5b/s).

Jeg vil påstå at Ixus 30 og 40 er veldig kompetente kameraer sett i forhold til pris og størrelse! Har tatt mange bra bilder med mitt Ixus 30 - både med og uten stativ ;)

Lenke til kommentar

Ja kjøpte kamraet fordi det er lite og skal ha plass i lomma, når jeg skal ut bokstavelig talt UT, så gidder jeg jo ikke drasse rundt med stativ og kamra i ene hånda og evt drikke i andre :p

Har prøvd og finne ut av noen innstillninger, men har funnet ut at jeg rett og slett må ha på blitz :yes::thumbdown:

Lenke til kommentar

Bottom line: For å få skarpe bilder av bevegelige motiver MÅ lukkertiden ned.

Det er tre måter å oppnå lavere lukkertid på:

1. Større blenderåpning

2. Blitz eller annet lys

3. Høyere ISO-innstilling.

Disse kan til en viss grad kombineres. Større blenderåpning er det men ofte prøver først. Automatikken gjør dette for deg. Men det er sjelden nok for innendørsbilder eller nattfotografering. Blenderåpningen gir mindre dybdeskarphet, men det er ofte bare stilig. Blitz har ulempen at den ofte bare belyser bra på en bestemt avstand, er motivet for nær brenner det ut, er det for langt unna får det for lite lys. ISO-innstillingen øker lysfølsomheten i kameraet, men samtidig blir bildet mer kornete.

Jeg vil anbefale at man prøver seg fram. Ofte er mer lys den eneste muligheten. Man kan jo også eksperimentere med "slow blitz" som kombinerer lang lukkertid med blitz. Det vil gi et fuzzy bilde, men likevel med en del skarphet som overstyrer på grunn av blitzen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...