Gå til innhold

Hva er beste format å lagre i : Tiff eller jpeg?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tiff-formatet (tror jeg) er ukomprimert. Lossless, som vil si at det ikke er noen tap. Filen blir veldig stor, men bedre kvalitet.

JPG Bruker en komprimeringsalgoritme som kalles diskret cosinus-transformasjon (DCT). Filen blir her mindre, men lossy, som vil si at det er en del tap i bildet.

Altså: Tiff er bedre, men mye større filer.

Edit: Leif

[ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-08-17 20:23 ]

Lenke til kommentar

hvis bildene dine er allerede i jpeg på kameraet nytter det ikke å gjøre bildet om til tiff.

bildet må lagres i tiff fra begynnelsen.

men skadene med svak jpeg komprimering er latterlige små, det sies at man kan komprimere i forholdet 1:9 uten synlige skader, de fleste kamera komprimerer i den fineste jpeg kvaliteeten 1:4, eller rundt der, så man har litt igjen før det blir synlig, bruk jpeg du! så slipper du å kjøpe deg microdrive:)

Lenke til kommentar

Når du lagrer i TIFF eller RAW som noen kameraer støtter så lagrer du rådataene som kom fra bilde-chip'en i kameraet. Det vil si at det som kameraet klarte å se av lys er det du får lagret. Disse dataene kan komprimeres, men pga. at de ikke blir komprimert med en taps-algoritme så er det svært lite. Noen kameraer lagrer unkomprimert i TIFF også.

Hvis du velger JPEG så vil rådataene bli komprimert i JPEG format, som vil tape noe kvalitet, men ta mye mindre plass. Mange kameraer støtter bare JPEG, men støtter da ofte forskjellige komprimerings-grader, slik som Olympus kameraene (SHQ og HQ er ofte bare en forskjell i komprimeringsgradene). Jo høyere komprimeringsgrad (dvs. jo mindre bildefil) jo mere tap og jo mere "artifacts" vil du se i sluttbildet. JPEG-artifacts er betegnelsen på de tingene du vil se når du har komprimert et bilde med JPEG. Du vil f.eks. se skygger av kanter to-tre pixler fra en skarp kant, evt. at bildet er delt opp i "blokker" på 8x8 pixler. Jo lavere komprimeringsgrad, jo nærmere originalen er bildet, men 100% vil du ikke få det til uten å bruke TIFF.

Derfor, vil du ha den ultimate bilde-kvaliteten fra et kamera, velg TIFF eller RAW. Hvis du kan ofre litt (og det er ikke snakk om mye) bildekvalitet for å utnytte minnet i kameraet bedre velger du JPEG.

Lenke til kommentar

Kan bare bekrefte det som geokri sier. Det stemmer med egen erfaring, og jeg vil samtidig sitere fra ei bok:

"Naturfotograf Steve Bloom viste meg en gang to pictrograph (utskriftsteknikk - min anm.) utskrifter.

En av disse var et 24MB ukomprimert original (TIF), og det andre et 2MB JPEG utgave.

Kunne jeg som fotoekspert fortelle hva som var hva?

Svar: nei."

Ref.: Adobe Photoshop 5.5 for Photographers

av Martin Evening, side 152.

Lenke til kommentar

Siden Ixus 330 ikke kan lagre i Tiff, har det overhodet ingen hensikt å konvertere til Tiff før du skriver ut. Bildet blir ikke tilført mer informasjon ved å omgjøre det til Tiff, og det kan hende at det tar lenger tid å få skrevet ut bildet med Tiff.

Du kan omgjøre bildet til TIFF i bla. Adobe Photoshop.

JPEG er normalt det beste formatet å bruke på digitalkameraer, da TIFF tar for stor plass og gjør mange kameraer utrolig treige å bruke.

Unntaket er RAW-formatet på enkelte kameraer, bla. Canon D60. Dette kameraet er i praksis like raskt når man bruker RAW-format som JPEG, og størrelsen er langt mindre enn et TIFF.

På f.eks. Nikon Coolpix 5700 er behandlingen av RAW-filer så treg at dette i praksis blir en ubrukelig funksjon.

MLW

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

.jpg er et høvelig godt format å skrive ut i.

Jeg har skrevet ut ett bilde i format større enn A3, det var et bilde tatt med min Nikon Coolpix 950.

(2MPiksel)

Skrev det ut i Paint Shop Pro >File >Print.

Det kom ut i 6 sider A4, og kom ut med et meget godt resultat.

Kvaliteten var 'Normal', kunne valgt 'Fine' eller 'HI'

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...