Morgan Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Lurte på hvilket av formatene Tiff eller jpeg som er best a lagre i med tanke på utprinting på en canon s900? Og hvordan konverterer jeg fra jpeg til Tiff på et canon ixus330,jeg bruker canon zoombrowser 3.3? mvh Morgan Lenke til kommentar
Jimmy Pop Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Tiff-formatet (tror jeg) er ukomprimert. Lossless, som vil si at det ikke er noen tap. Filen blir veldig stor, men bedre kvalitet. JPG Bruker en komprimeringsalgoritme som kalles diskret cosinus-transformasjon (DCT). Filen blir her mindre, men lossy, som vil si at det er en del tap i bildet. Altså: Tiff er bedre, men mye større filer. Edit: Leif [ Denne Melding var redigert av: Jimmy Pop på 2002-08-17 20:23 ] Lenke til kommentar
geokri Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 hvis bildene dine er allerede i jpeg på kameraet nytter det ikke å gjøre bildet om til tiff. bildet må lagres i tiff fra begynnelsen. men skadene med svak jpeg komprimering er latterlige små, det sies at man kan komprimere i forholdet 1:9 uten synlige skader, de fleste kamera komprimerer i den fineste jpeg kvaliteeten 1:4, eller rundt der, så man har litt igjen før det blir synlig, bruk jpeg du! så slipper du å kjøpe deg microdrive:) Lenke til kommentar
lassevk Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Når du lagrer i TIFF eller RAW som noen kameraer støtter så lagrer du rådataene som kom fra bilde-chip'en i kameraet. Det vil si at det som kameraet klarte å se av lys er det du får lagret. Disse dataene kan komprimeres, men pga. at de ikke blir komprimert med en taps-algoritme så er det svært lite. Noen kameraer lagrer unkomprimert i TIFF også. Hvis du velger JPEG så vil rådataene bli komprimert i JPEG format, som vil tape noe kvalitet, men ta mye mindre plass. Mange kameraer støtter bare JPEG, men støtter da ofte forskjellige komprimerings-grader, slik som Olympus kameraene (SHQ og HQ er ofte bare en forskjell i komprimeringsgradene). Jo høyere komprimeringsgrad (dvs. jo mindre bildefil) jo mere tap og jo mere "artifacts" vil du se i sluttbildet. JPEG-artifacts er betegnelsen på de tingene du vil se når du har komprimert et bilde med JPEG. Du vil f.eks. se skygger av kanter to-tre pixler fra en skarp kant, evt. at bildet er delt opp i "blokker" på 8x8 pixler. Jo lavere komprimeringsgrad, jo nærmere originalen er bildet, men 100% vil du ikke få det til uten å bruke TIFF. Derfor, vil du ha den ultimate bilde-kvaliteten fra et kamera, velg TIFF eller RAW. Hvis du kan ofre litt (og det er ikke snakk om mye) bildekvalitet for å utnytte minnet i kameraet bedre velger du JPEG. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Kan bare bekrefte det som geokri sier. Det stemmer med egen erfaring, og jeg vil samtidig sitere fra ei bok: "Naturfotograf Steve Bloom viste meg en gang to pictrograph (utskriftsteknikk - min anm.) utskrifter. En av disse var et 24MB ukomprimert original (TIF), og det andre et 2MB JPEG utgave. Kunne jeg som fotoekspert fortelle hva som var hva? Svar: nei." Ref.: Adobe Photoshop 5.5 for Photographers av Martin Evening, side 152. Lenke til kommentar
mlwirak Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Siden Ixus 330 ikke kan lagre i Tiff, har det overhodet ingen hensikt å konvertere til Tiff før du skriver ut. Bildet blir ikke tilført mer informasjon ved å omgjøre det til Tiff, og det kan hende at det tar lenger tid å få skrevet ut bildet med Tiff. Du kan omgjøre bildet til TIFF i bla. Adobe Photoshop. JPEG er normalt det beste formatet å bruke på digitalkameraer, da TIFF tar for stor plass og gjør mange kameraer utrolig treige å bruke. Unntaket er RAW-formatet på enkelte kameraer, bla. Canon D60. Dette kameraet er i praksis like raskt når man bruker RAW-format som JPEG, og størrelsen er langt mindre enn et TIFF. På f.eks. Nikon Coolpix 5700 er behandlingen av RAW-filer så treg at dette i praksis blir en ubrukelig funksjon. MLW Lenke til kommentar
356speedster Skrevet 24. oktober 2002 Del Skrevet 24. oktober 2002 JPG er eneste fornuftige til "private" bilder som skal printes på blekkskriver, Bare juster forholdet komprimering/kvalitet til du finner en standard som passer for deg. Tiff er best for CMYK originaler til trykksaker etc.. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. oktober 2002 Del Skrevet 25. oktober 2002 .jpg er et høvelig godt format å skrive ut i. Jeg har skrevet ut ett bilde i format større enn A3, det var et bilde tatt med min Nikon Coolpix 950. (2MPiksel) Skrev det ut i Paint Shop Pro >File >Print. Det kom ut i 6 sider A4, og kom ut med et meget godt resultat. Kvaliteten var 'Normal', kunne valgt 'Fine' eller 'HI' Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå