Gå til innhold

JVC- Everio MC500ex eller Everio GZ-MC200

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte et JVC Everio GZ-MC500EX i mai i år.

Jeg har fra før av hatt en rekke DV kameraer - sist et Sony DCR-TRV900E (3 CCD) som var topp prosumer-modell i 1999 eller deromkring og som jeg fortsatt har men ikke bruker aktivt. Jeg kjenner ikke til GZ-MC200(EX) annet enn det jeg har lest på nettet.

Det jeg vektlegger mest i et videokamera er størrelsen - og GZ-MC500 er IMHO et lommekamera (OK så får du det ikke ned i lomma på ei trang olabukse men i jakkelomma kan du få plass :thumbup: ). Dette fordi jeg bruker kameraet mest til "familie" bruk og jeg vet at et større kamera (som f.eks. DCR-TRV900E) sjelden er blitt med når de gode anledningene dukker opp.

Selvfølgelig vektlegger jeg også kvalitet på selve kameraet. GZ-MC500EX er av samme kvalitet som de fleste high-end/prosumer DV kameraer fra Sony/JVC/Panasonic/Canon/... men dette er vel egentlig en selvfølge. Mitt GZ-MC500EX har aldri vist noen merkelig oppførsel, låst seg etc.

Kvalitet på opptakene er også viktig. GZ-MC500EX har (hvis jeg husker korrekt i skrivende stund) 4 kvalitetsnivåer på opptakene - de 3 "beste" er varierende MPEG2 bit-rater på 720x576/25 fps, mens det dårligste er MPEG2 360x288/? fps. Sistnevnte vil jeg antagelig aldri komme til å bruke men det kan sikkert være "kjekt å ha" hvis man er i beita for plass og "200-kroners" webcam kvalitet er greit (OK så overdriver jeg litt ;) )

Med høyeste kvalitet får man en time på 4Gb CF/microdrive minnekort. Jeg har prøvd "nest-beste" kvalitet for en veldig kjapp sammenligning av "beste" kvalitet og kan ikke se noen dramatisk forskjell - men 1+2 timer (jeg har også et 8Gb CF minnekort) er såvidt stor plass for meg at jeg ikke har behov for å gå på akkord med kvaliteten. Jeg har aldri greid å fylle opp 3 timer før jeg har hatt anledning til å "tømme" kameraet over på hjemme-PCen (evt. notebook PC).

Etter mitt skjønn gir GZ-MC500EX iallefall ikke vesentlig dårligere kvalitet enn det "jevne" DV prosumer kamera. Mitt DCR-TRV900E gir nok et lite hakk bedre video kvalitet (fargegjengivelse), men om dette skyldes optikk, CCDer, komprimering (DV vs. MPEG2) eller evt. noe annet skal være usagt. Jeg har heller ikke testet og sammenlignet GZ-MC500EX og DCR-TRV900E under eksteme lysforhold.

Stillbilde-funksjonen på GZ-MC500EX gir etter mine erfaringer bilder av høy kvalitet. Her brukes hva JVC kaller "pixel-shifting" for å øke antall pixler i bildet til 5Mpix i.fh.t. oppløsningen på (hver av) CCDene. Dette er etter det jeg forstår IKKE en ren interpoleringsteknikk men at senterpunktet på pixelene på de tre CCDene er spredd ut (shifted) bittelitt, og at kameraets prosesseringenhet så genererer 5Mpix bildet ut fra dette. Jeg har et Canon PowerShot G2 (4Mpix) fra 2001, og dette kameraet er jeg også meget godt fornøyd med selv om det nå begynner å "dra på årene". Ved sammenligning av detaljer i bilder tatt med PowerShot G2 og GZ-MC500 gir sistenevnte best gjengivelse - en klar indikasjon på at JVC pixelshift fungerer. Det er forøvrig ganske kult å ta bilder med 8Gb CF minnekort i kameraet og se at det er fortsatt plass til 3622 bilder i minnet :D

Kameraet har også en ren lydopptaksfunksjon (diktafon), denne har jeg aldri brukt men den kan vel f.eks. være nyttig for å legge inn kommentarer til bilder hvis man driver med vitenskapelig/journalistisk arbeid.

Dette med kostnader på lagringmedia er i utgangspunkte ikke et "rett-fram" tema. Det er klart at DV-tape er mye billigere per time enn CF / microdrive. En 4Gb microdrive koster ca. 1600 mens en DV tape koster ca. 50 (i 5-pack), det er en forskjell på 32:1 :cry: Men jeg mener at en må se på CF/microdrive minnekort som en del av kameraet - det reelle lageret for opptak fra min GZ-MC500EX er harddisken på min stasjonære PC. En 250 Gb harddisk koster nå ca. 850, det gir en kostnad på snaut 14 kroner per time opptak :dribble: Og når det ligger på harddisken på PCen er det mye lettere tilgjengelig enn på en DV kassett som ligger i en skuff.

Forøvrig fungere både (CF) microdrive og (solid state) CF minnekort like bra etter min mening. Jeg kan ikke høre noe støy fra microdrive'n, og jeg har heller ikke hatt noen problemer s.f.a. brå bevegelser e.l. Etter sigende skal "mini/nano Ipod revolusjonen" som nå er over oss gi sterkt fallede priser og høyere kapasiteter på microdrive i de neste månedene. I dag koster 6Gb ca 2200 (370/Gb), men en burde vel kunne forvente at disse prisene faller til det halve for 8Gb eller større innen et års tid.

Som en kurositet kan det nevnes at jeg prøvde mitt "gamle" PowerShot G2 512 Mb CF minnekort i GZ-MC500EX. Det gir "bare" 7 minutters opptakstid men fungerte ellers helt greit.

Plusser (i min proriteringsrekkefølge):

-Meget kompakt (har jeg nevnt det før ?)

-Bra kvalitet på opptak

-Keelt 5Mpix stillbilde kamera sammen med videokameraet

-Fantastisk LCD skjerm, sees meget bra selv i direkte sollys

-Mange manuelle muligheter til å styre eksponering, fokus, etc.

-tTr både CF og SD minnekort

-Hvert enkelt opptak blir eget klipp i minnet, letter redigering etterpå

Minuser (i min proriteringsrekkefølge):

-Vippbar/dreibar displaydel fungerer bare sånn passe - vipp-ut skjerm er bedre

-Mesteparten av manuelle funksjoner tilgjengelig via "fancy" meny med styrespak-manøvrering - knotete

-Dårlig indikering av resterende batterikapasitet, går "plutselig" tomt (her er Sony Info-lithium overlegent)

-Svak blitz (iallefall svakere enn Canon PowerShot G2)

-Av/Opptak/Avspill knappen er vrien å føre med fingeren til midt-posisjon (opptak), den sklir lett helt til enden

-Fjernkontroll finnes ikke

-Ingen kontakter for tilkobling av ekstern mikrofon/blitz (men det er egentlig ikke å vente på et lommevideokamera)

Det er min mening at det er liten vits å kjøpe slike kameraer på postordre fra USA. Den evt. lille prisbesparelsen kan ikke forsvare økt risiko for lang leveringstid, ekstra bryderi ved garanti-saker, etc., for ikke å snakke om sjansen for å bli rent ut lurt (har et par mindre positive efraring med postordresjapper i USA, spesielt i N.Y.). Mitt råd er at du kikker på norske web-sjapper, evt. bruker prisguider for å finne den gunstigste prisen. I tillegg kommer problemstillingen PAL/NTSC - ja jeg vet at enkelte sjapper i USA også selger PAL utgave men kan du stole på at de sender deg PAL utgaven?

Det understrekes at utstyrskostnader nevnt i dette innlegg ikke er et resultat av en massiv undersøkelse i markedet men må leses som "indikasjoner".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er drømmekamera for den ivrige hobbyfilmskaper, nå ser vi endelig lys i enden på en tung, mørk og dyster DV-tunnel! JVC har tatt steget, hvem følger nå etter?

Hva er så mørkt, dystert og tungt med DV? Det er det formatet med best kvalitet og billigst i forbruk. Det er også mest holdbart. Eneste minuset er at man må spole litt for å finne det man ønsker... men man kjører det da bare inn på en datamaskin for å redigere uansett?

Det er derimot mange minus med harddisk på et videokamera. Det er derfor kun JVC har startet med dette.

Fremtiden ligger i flashminne... når det blir billig og raskt nok. Men det kan ta litt tid.

Må bare skrive inn noen få ord her.

Du skriver at flashminne er fremtiden. Det er nok mulig det men la meg summere opp slik.

I dag har vi dvd som medium for å se på tv. I fremtiden kommer formater som HD-DVD og Blu-Ray. Mener du da at vi skal skippe dette fordi det kommer holografisk minne etter dette ?

Det jeg vil frem til er at JVC er første til å gjøre et fremstøt mot en fremtid du overhodet ikke vil ta del i.

Tapen som vi kjenner den , vil med tiden sakte men sikkert forsvinne , til fordel for fastminne i en eller annen form.

I dag har vi lansert som du nevner løsninger i både HDD,Microdrive/CF og filming på SD/MMC. Det som også er verdt å nevne er at støt og diverse selvfølgelig er tatt forhåndsregler for.

Du skriver at det er kun JVC som har startet med dette pga problemer med harddisk, vi var først og flere vi følge.

På dette området tror jeg vel at du ikke har god nok kunnskap til å fastlå dette ovenfor andre brukere av forumet ?

Ellers er det morsomt å lese at emnet engasjerer folk , slik er det alltid med innførsel av nye måter å tenke på . Jeg vil også gå så langt å si at det med 100 % sikkerhet vil følge andre produsenter etter med harddisk baserte kamera.

Lenke til kommentar

Jeg kommer bare med mine egne synspunkter. Jeg mener at microdrives, som kommer med maks 8GB og koster en formue, er en dårlig løsning for maks kvalitet og lengre ferieturer. En portabel harddisk å føre over på er så klart en god løsning, men det krever enda mer utstyr, enda flere ledninger, enda mer batterilading, enda mer tid og enda flere strømadaptere å ta med seg på tur.

Når det kommer kamera med harddisker på 20-40GB så begynner det å ligne noe. Pr. i dag sverger jeg fortsatt til mini-DV, men jeg er så absolutt klar for et annet lagringsmedium når det blir nok av det til en grei pris... og det ikke går på bekostning av kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...