SKAÐI Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Tingen er vel at jeg har lyst til & få meg digitalt filmkamra... Jeg er ikke veldig proff på dette men har fallt for desse kamraene, de er veldig små, pluss de har Microdrive, er vel det som jeg liker med dem.. Jeg skal kjøpe dem fra usa, pga pris... http://www.jvc.no/product.php?id=GZ-MC500E...b=feature#table ^^ Ser jo definitivt tøffest ut men vet jo ikke hvor mye bedre det er pris i norge er vel ca 12.400 på komplett...har ikke funnet det i usa enda... http://www.jvc.no/product.php?id=GZ-MC200EX&catid=100058 ^^ er lillesøstra til det som er over, koster vel ca 7.990 på komplett, og ca 6000 i usa... Er det spes vits i & bruke dobbelt så mye på det øverste? Ja skal ikke brukes profft...Men til "tull" som ski/skate+++filmer.... Noen kommentarer om kamraene forskjeller og hva jeg bør satse på ? Edit:leif Endret 1. oktober 2005 av Best0 Lenke til kommentar
Jove Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Har lite peiling på video, men fikk meg et Everio-kamera for snart et år siden. (GZ-MC200EX) Mine erfaringer: Det ser tøft/stilig ut, veldig lite kamera. I mørke/skumring forsvinner fargene. Synest det blir litt "småhakking" når noe beveger seg raskt, men vet ikke om det er mer enn med andre kamera. Fint at hvert videoklipp blir en egen fil. Enkelt å slette ett og ett klipp. 2mp-bildene blir ikke så gode som jeg skulle ønske de ble. Håper du får flere svar her Lenke til kommentar
geokri Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 ingen av disse, kommer nye everio kamera, der de kommer med 20gb disker... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jeg ville venta, kommer som sagt nye everiokameraer innen jul med 20 gb disk. Littegranne større men minst like fete . Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 Men tingen er jo atte jeg ikke har så veldig lyst og vente til jul da Det er vel gode kamra, de koster jo endel... Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) dobbelpost Endret 2. oktober 2005 av Best0 Lenke til kommentar
Michael JVC Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Hei Husk da at det er NTSC versjon av kamera om du kjøper fra USA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Hei Husk da at det er NTSC versjon av kamera om du kjøper fra USA Man kan få PAL kamera fra USA også, men de er normalt noe dyrere. Og har du tenkt på moms og frakt? Hvis ikke, vil det bli mye dyrere fra USA. I tillegg får du kun ett års garanti, mens du i Norge får ett års garanti og fem års reklamasjonsrett. Og er du sikker på at ett års garanti er verdensgaranti? Hvis ikke, må jo kameraet sendes tilbake til USA ved feil for din regning. Det er mange tråder om kjøp i USA vs. Norge her på forumet. Du bør kanskje lese litt i de. Samtidig må du tenke på ulempene med microdrivekamera, som et mini-DV kamera ikke har. Mer kompresjon, du kan ikke uhemmet bytte medie når det du har blir fullt og lignende. De største microdrive diskene er vel på 4GB og koster en formue. En mini-DV tape på 60 minutter har en lagringskapasitet på 13GB og koster 70 kroner (mindre hvis du kjøper pakker med flere taper) og du kan ha med deg en drøss uten at det koster deg en formue. Microdrive er også veldig følsomt mot støt, da det er en liten harddisk. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Når jeg så at JVC annonserte kamera med harddisk tenkte jeg umiddelbart at mitt neste kamera skulle være slik! Etter en stund begynte jeg å tenke på den gamle PC-sannheten: "en harddisk går før eller siden i stykker". Det ville da vært "inn i hampen" irriterende dersom harddisken skulle ryke når man har sitt livs ferie "i boks"! Jeg tror jeg er enig med Afseth her. DV er sikrere, billigere i innkjøp, og sannsynligvis også litt bedre kvalitet pga. mindre komprimering. Bildekvaliteten vil i tillegg avhenge mye av kvalitet på optikk, størrelse på bildebrikke, m.m. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Men det vil vel ikke ta så lang tid før flash-minne blir "spisbare" når det gjelder pris? Selv om Everio-kameraene blir levert med microdrive kan en jo bruke vanlige minnekort.. -Og de tåler mye mer enn en harddisk:) Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Kjenner folk som bor i USA da, er jo bare og få de til og kjøpe så slipper jeg toll Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Men det vil vel ikke ta så lang tid før flash-minne blir "spisbare" når det gjelder pris? Selv om Everio-kameraene blir levert med microdrive kan en jo bruke vanlige minnekort.. -Og de tåler mye mer enn en harddisk:) Det spørs hvor dyrt du vil "spise" 5 DV-taper (à 1 time) på nærmeste OBS!-sjappe ligger på kr. 199,- Billigste 4GB minnebrikke ligger på kr. 2000 og skulle vel gi bortimot 1 time med akseptabel MPEG2-kvalitet. Om man klarer seg med 2 timers kapasitet til ferien vil minnekortene komme på 4.000. 100 DV-taper varer noen år for meg. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Men det vil vel ikke ta så lang tid før flash-minne blir "spisbare" når det gjelder pris? Selv om Everio-kameraene blir levert med microdrive kan en jo bruke vanlige minnekort.. -Og de tåler mye mer enn en harddisk:) Flash minnekort falt mye i pris for en stund siden, men prisene faller ikke så raskt nå. Spesielt Compact Flash kort i større størrelser holder en relativt høy pris. Og skal du lagre video, og vil ha plass til flere timer, så må du ut med mange mange tusen kroner i mange år fremover. Microdrive er noe billigere, men fortsatt er prisen alt for høy til å kunne forsvare kjøp av et slikt kamera fremfor mini-DV kamera. Kjenner folk som bor i USA da, er jo bare og få de til og kjøpe så slipper jeg toll Feil... skal du få noen til å sende det som "gift" og få det tollfritt, må vareverdi være under 1000 kroner. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jepp.... Men om en har tilgang på x-drive, bærbar osv, kan en enkelt brenne ut på dvd, eller legge inn på harddisk. Men en må jo være klar over dette. mvh Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Jepp.... Men om en har tilgang på x-drive, bærbar osv, kan en enkelt brenne ut på dvd, eller legge inn på harddisk. Men en må jo være klar over dette.mvh For de som liker å lagre råmaterialet, er harddisk og lagring på datamaskin/DVD plater en dårlig løsning med tanke på datamengde og at en harddisk kan krasje, spesielt bærbare som kan utsettes for mye støt og ytre påvirkning. Da er DV-taper en mye bedre løsning. I tillegg gir DV-taper mindre kompresjon enn andre formater (DV: 13GB pr. time). Lenke til kommentar
Andylfc Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Dette er drømmekamera for den ivrige hobbyfilmskaper, nå ser vi endelig lys i enden på en tung, mørk og dyster DV-tunnel! JVC har tatt steget, hvem følger nå etter? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Dette er drømmekamera for den ivrige hobbyfilmskaper, nå ser vi endelig lys i enden på en tung, mørk og dyster DV-tunnel! JVC har tatt steget, hvem følger nå etter? Hva er så mørkt, dystert og tungt med DV? Det er det formatet med best kvalitet og billigst i forbruk. Det er også mest holdbart. Eneste minuset er at man må spole litt for å finne det man ønsker... men man kjører det da bare inn på en datamaskin for å redigere uansett? Det er derimot mange minus med harddisk på et videokamera. Det er derfor kun JVC har startet med dette. Fremtiden ligger i flashminne... når det blir billig og raskt nok. Men det kan ta litt tid. Lenke til kommentar
Jove Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Fremtiden ligger i flashminne... når det blir billig og raskt nok. Men det kan ta litt tid. Enig:) Harddisker er skumle med tanke på støt. Men jvc-kameraene tar også vanlige CF-kort og SD-kort. Ivertfall det ene everiokameraet. Synst det er bra at noen lager slike, fremtiden kan vel ikke stoppe helt opp med DV. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 Enig:)Harddisker er skumle med tanke på støt. Men jvc-kameraene tar også vanlige CF-kort og SD-kort. Ivertfall det ene everiokameraet. Synst det er bra at noen lager slike, fremtiden kan vel ikke stoppe helt opp med DV. Nei, så klart ikke. Som sagt er flashminne fremtiden tror jeg. Når det blir billig nok, og raskt nok, får vi nok en helt annen verden enn i dag når det gjelder videokamera. Da tenker jeg både størrelse, holdbarhet og brukervennlighet. Lenke til kommentar
Andylfc Skrevet 5. oktober 2005 Del Skrevet 5. oktober 2005 DV har ganske snart utspilt sin rolle som medium, å påstå noe annet er å henge igjen i fortiden. DV har vært et godt medium, men det er ikke mange årene før det fases ut. I tv produksjon er jo HDHD kameraer det eneste som brukes, snart står konsumentmarkedet for tur! Jeg synes DV i dag har mange klare mangler og mange av dem er relatert til det mekaniske. DV er utrolig sårbart og slitasje er det som setter det mest tilbake. Til produksjon har jeg brukt et XL1 til filming og et billig dv cam til å spole kassettene, drivverket og videohode er altfor ømfintlige deler til at jeg tør å gjøre noe annet. Jeg blir glad for å bli befridd fra dv tapens sin dystre tid, om det blir flash eller hd er for tidlig å si. Ingen bevegelige deler er jo gunstig, men langt frem i tid når det gjelder kapasitet. Videokameraer har tatt et kjempesteg inn i forbrukerelektronikkens verden, dvs. levetiden vil bli kortere enn tidligere pga. raskere utvikling. Dette gjør det vanskelig for produsenter å samkjøre standarder på lagring, siden de står friere til å velge komponenter til dette formålet. En harddisk er like støtsikkert som hodet i et videokamera mener nå jeg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå