Gå til innhold

12.1" tommer'ene. What's hot and not

Kei_S

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

Jeg skal kjøpe meg en ny bærbar for max. 14000 kr. og sikler veldig på noen 12.1". Pc'en skal først og fremst brukes til forelesninger og skole, noe som stiller krav til batteritid og støy.

Den må støtte 802.11G standarden da det er det eneste som fungerer (helvetes skole). Den bør også ha en harddisk på minst 40GB og så mye minne som mulig.

Jeg har sett litt på en modell jeg fant på PSdata (http://psdata.no/ps.asp?it=111345). Bortsett fra en pinglete batteritid ser det ut som et veldig bra kjøp. Noen som har noen meninger om det?

Ellers vurderer jeg Dell Latitude X1 eller D410, heller mot D410 da prosessorhastigheten er noe stusselig på X1, noe som kan være upraktisk ved større beregninger osv.

Tar veldig gjerne mot forslag på alle andre modeller.

Takk

Mvh

Kei

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ASUS S5A kanskje..

dyrere, litt mindre cpu og hdd, men til gjengjeld mindre og tynnere i fysisk størrelse samt en god del letter og god batterilevetid. også ser den jo jævli mye bedre ut og da hvis det sku ha no å si. :wee:

Dell'n blir vel for dyr hvis man skal ha litt specs på den?

Edit, den fra komplett virka jo veldig bra! 12436,- for p-m 2.0, 1gb minne og 100gb hdd. hvis den i tillegg har litt ok batterilevetid, lavt støynivå og skrudd litt ordentlig isammen så virker det jo lovende. 1,8kg da, men det kan man jo leve med!

Endret av phax
Lenke til kommentar

12,1" PowerBook! Perfekt til studiebruk! Suveren batterilevetid og 80gb harddisk. Med studentrabatt får du den for rundt 12000,- kr!! Maskinen er også noe av det mest støysvake som finnes på markedet! Ikke en lyd! Ingen vifter som går! det er to vifter som begynner å gå ved ekstrem varme, men selv da er den stillegående.

Lenke til kommentar

Er ikke integrert CD/DVD-drev så viktig så vilel jeg nok gått for:

- Dell Latitude X1 hvis ekstrem portabelitet, god oppløsning, bredskjerm og absolutt ingen viftestøy er ønskelig, samt at maskinen ikke skal brukes til tyngre, prosessorkrevende programmer.

- Asus S5A hvis du ønsker en veldig portabel maskin, men med bedre prosessorytelse enn X1, samt at det er ok med viftekjøling og at oppløsningen er 1024x768 (1280x768 i X1).

- Acer TM 3002WTCi hvis du kan gå opp noen hundre gram utifra de to andre alternativene, og ønsker ca. like god ytelse som Asus S5A, men med bredskjerm og bedre oppløsning..

Tror nok jeg selv ville gått for sistnevnte.

Er det ønskelig/et must med integrert optisk drev så vilel jeg nok valgt:

- Komplett/MSI S260 gir dog veldig mye for pengene, men kan være litt støyende da viftene på speedes litt opp fordi det kan blir varmt med integrert optisk drev i en såpass liten maskin.

*Edit: Glem Asus'en.. Kan ikke oppgradere til mer enn 768MB minne ifølge komplett.no

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Jeg har brukt X1 ca. 8 timer daglig siden den kom ut i april, både til skole og jobb. Har 60 GB harddisk, som strengt tatt er mer enn jeg trenger, og 512 MB RAM, som ikke er mer enn jeg må ha (kjøper mer på komplett når jeg har råd). Det mest positive med laptopen er støynivået (vifteløs) og vekten (1,14 kg). Det mest negative (for meg) er mangelen på TV-ut og "pinnemus". Skjermen kunne også har vært bedre (lysstyrke), men denne kan byttes hvis man har litt peiling. Hvis man bruker CD/DVD konstant bør man også se seg om etter et annet alternativ, for den blir virkelig mindre portabel med en ekstern CD/DVD-enhet. Batterilevetiden med et standard 3-cell batteri er ca. 2,5 timer, og med det litt større 6-cell batteriet er det ca. 4,5 timer. Ellers er blåtann og trådløst nettverk innebygd, og lydkvaliteten med hodetelefoner/høyttalere er upåklagelig.

Hvis du er ute etter en "ekte" ultraportabel kan jeg virkelig anbefale Dell Latitude X1. ;)

Lenke til kommentar

Kan jo prøve zepto.no

de har en sinnsykt robust ultraportabel som er laget i rent magnesium tror den kan prutes ned til under 13000kr. om du tar deg en telefon. Vekten er på 1,1KG

http://www.zepto.no/Default.aspx?page=Note...KiA4yLBnlwYHdQT

fant en test: http://www.dinside.no/php/art.php?id=114442

148312.jpg148311.jpg

Såvidt vi forstår er Zeptos ultraportable bygget på en magnesiumramme, og dekket av en blanding av magnesium og plast. Dette gjør den både lett, rimelig og svært robust.

Maskinen er også veldig tynn. Den umulig være mer en et par centimeter høy, og vi tok oss selv på fersk gjerning i å behandle den som et veldig omtålelig objekt. Det er den jo ikke, men tynne og lette dingser har gjerne denne effekten på folk.

148320.jpg

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EkRmMDKFIU

Støtter selv kjøpet av en Powerbook12", eller i verste fall en iBook ;)

Har selv brukt sistnevnte i studiesammenheng, og må bare si at den har fungerte glimrende... Lager ikke en lyd, og er lett og grei.. osX har også en drøss med fordeler når man jobber med en såpass liten skjerm (bl.a. exposè), og batterilevetiden slår det meste med 5-6 timer. Hadde tidligere en Toshbia desktoperstatter til til 18.000 (2.8ghz, 512minne), men tør påstå at ibooken er minst like rask, til tider enda kjappere når man kjører mange applikasjoner etc.

Kan også påpeke at jeg har brukt windowsbaserte i386-baserte systemer siden 95`, så jeg var naturlig nok noe skepsis til å konvertere til osX... Fryd og gammen var det ;=)

Helsingar,

Trillian

Endret av Slettet-EkRmMDKFIU
Lenke til kommentar

Tusen takk, alle sammen! Jeg er kjempe glad for tipsene! Når det gjelder Apple sine produkter,er da Mac bruket som operativsystem. Jeg har aldri prøvd selv og lurer på om det tar lang tid før man kommer i gang med å bruke det. Komplett S260 virker mest økonomisk og ASUS S5A virker jo helt genialt. :thumbup:

Lenke til kommentar

OSX er operativsystemet ja, og hvis du er relativt oppegående tar det en dag eller to å bli fortrolig. gå til www.mac1.no for tips og spm. Apple er ikke ett alternativ for deg hvis du MÅ bruke windows programmer. Forøvrig kan du også installere enkelte linux distribusjoner på apple maskiner :)

Lenke til kommentar
Jeg lurer på en ting til. Komplett S260, er det noen som vet om støy og batteritid ved denne maskinen eller? Hvis det er bra, da går jeg for den med en gang. Takk :roll:

Leste en tråd for to-tre uker siden om en som hadde kjøpt S260, og ville retunere den med en gang grunnet plagsom støy.

Problemet var om han skulle selge den brukt eller benytte angreretten, da komplett tar betalt for kostnader ved bygging- demotering-retur-B vare osv ved angreretten på denne

Det var flere med denne maskinen som sa seg ening og at HW Control heller ikke hjalp på denne maskinen.

Her er tråden!!!!! http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=468791&hl=

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...