Gå til innhold

Er denne vifteløse CPU-kjøleren bra?

orjanbeats

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe CPU-kjøler, og da virket det veldig fristende med en vifteløs en. Men er denne bra: Thermaltake Fanless103 - prisguide.no infoside

Den var jo ikke noe dyr heller... Eller syns dere jeg bør holde meg til en med vifte? Og det stod på en av nettbutikkene "No fan needed". Er det virkelig slik, eller er dette bare selve metallkjøleren - og man må ha vifte i tillegg?

Takker for svar

EDIT: Og må jeg gjøre noen modifikasjoner med kabinettet mitt for å bruke denne kjøleren?

Mvh Ørjan

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En CPU kjøler uten vifte vil ikke fungere så bra, hvis den ikke er veldig stor.

Den varmen som en CPU utvikler er stor, og den varmen må fjernes. Derfor anbefales det å ha en vifte på en CPU-kjøler, selv om det står at den er fanless.

Om du må gjøre noen modifikasjoner med kabinettet etc, kan vi vel igrunn ikke svare på så lenge du ikke har sagt noe om kabinettet, hovedkortet e.l.

Anbefaler iallefall at du kjøper en vifte som du fester på kjøleren, hvis du kjøper den.

Lenke til kommentar

Den type CPU kjøler du sikter til funker kun hvis det er bra ventilasjon i kabinettet, dvs. kabinett vifter. Du burte minst ha en 120 mm vifte som blåser inn i kabinettet.

Selv da bil temperaturene ligge ganske høyt. Selv ville jeg ha funnet en viftebasert kjøler som har lav dB, helst en med vifte kontroll-

Gode og stille kjølere:

-Thermaltake Big Typhoon

-Zalman CNPS-9500

-Zalman CNPS-7700 eller AlCu

Zalman viftene har begge viftekontroll, mens Thermaltake kun har en vifte som går på 13-1400 rpm. Har selv Big Typhoon og 7700, og skal snart teste 9500.

Lenke til kommentar

Alle.

Big Typhoon og 9500 trenger du ikke å bytte brakket heller, da den passer på den medfølgende. 7700 må du montere egen.

9500 er litt lettere enn Big Typhoon, men den blåser ikke luft ned på hovedkortet, noe som kan være gunstig for å kjøle spenningsregulatorene til CPU. Men begge funker garantert bra nok

Lenke til kommentar

Okei takker for hjelp. Den Big Typhoon så jo helt syk ut, kanskje det blir en slik på meg. Men rent hypotetisk - vil denne "billige" CPU-kjøleren gjøre sånn at CPUen min blir kokt GlacialTech Igloo 7200 Light - prisguide infoside ? Og vil det bråke som et helvete? Det står støynivå 20 dB på denne billige kjøleren, men kan det stemme? Jeg har en AMD 64 3200+ Venice prosessor.

Endret av orjanbeats
Lenke til kommentar

ja altså jeg er litt på lavbudsjett, og jeg har ikke tenkt å overklokke. men jeg kjøpte cpuen som bulk, dvs uten kjøler. men tror dere at den glacialtech igloo 7200 light er bedre eller dårligere enn de standard AMD-kjølerene som følger med når man kjøper boxed-prosessorer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...