orjanbeats Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Jeg skal kjøpe CPU-kjøler, og da virket det veldig fristende med en vifteløs en. Men er denne bra: Thermaltake Fanless103 - prisguide.no infoside Den var jo ikke noe dyr heller... Eller syns dere jeg bør holde meg til en med vifte? Og det stod på en av nettbutikkene "No fan needed". Er det virkelig slik, eller er dette bare selve metallkjøleren - og man må ha vifte i tillegg? Takker for svar EDIT: Og må jeg gjøre noen modifikasjoner med kabinettet mitt for å bruke denne kjøleren? Mvh Ørjan Endret 1. oktober 2005 av orjanbeats Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 En CPU kjøler uten vifte vil ikke fungere så bra, hvis den ikke er veldig stor. Den varmen som en CPU utvikler er stor, og den varmen må fjernes. Derfor anbefales det å ha en vifte på en CPU-kjøler, selv om det står at den er fanless. Om du må gjøre noen modifikasjoner med kabinettet etc, kan vi vel igrunn ikke svare på så lenge du ikke har sagt noe om kabinettet, hovedkortet e.l. Anbefaler iallefall at du kjøper en vifte som du fester på kjøleren, hvis du kjøper den. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Det er et ASRock 939Dual hovedkort. Ang kabinettmodifikasjoner så lurte jeg pga at kjøleren bestod av en svær radiator-rille eller hva man skal kalle det, også lurte jeg på om man må sage til kabinettet slik at den rille-flaten vender utover... Lenke til kommentar
Moltrez Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg tror du slipper noen modifikasjoner, hvis du har "en normal maskin". De har nok ikke laget et kjøler som kun kan bruker hvis man modifiserer kabinettet. Heatsink Dimension105x95x138mm Kabinett har du? Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Hehe har ikke kjøpt kabinett ennå siden pcen er under bygging, men det blir vel et standard et (et så lite som mulig som passer med ATX-hovedkort) Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Den type CPU kjøler du sikter til funker kun hvis det er bra ventilasjon i kabinettet, dvs. kabinett vifter. Du burte minst ha en 120 mm vifte som blåser inn i kabinettet. Selv da bil temperaturene ligge ganske høyt. Selv ville jeg ha funnet en viftebasert kjøler som har lav dB, helst en med vifte kontroll- Gode og stille kjølere: -Thermaltake Big Typhoon -Zalman CNPS-9500 -Zalman CNPS-7700 eller AlCu Zalman viftene har begge viftekontroll, mens Thermaltake kun har en vifte som går på 13-1400 rpm. Har selv Big Typhoon og 7700, og skal snart teste 9500. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Okei hvilke av de overnevnte passer med socket 939 (AMD)? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Alle. Big Typhoon og 9500 trenger du ikke å bytte brakket heller, da den passer på den medfølgende. 7700 må du montere egen. 9500 er litt lettere enn Big Typhoon, men den blåser ikke luft ned på hovedkortet, noe som kan være gunstig for å kjøle spenningsregulatorene til CPU. Men begge funker garantert bra nok Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Okei takker for hjelp. Den Big Typhoon så jo helt syk ut, kanskje det blir en slik på meg. Men rent hypotetisk - vil denne "billige" CPU-kjøleren gjøre sånn at CPUen min blir kokt GlacialTech Igloo 7200 Light - prisguide infoside ? Og vil det bråke som et helvete? Det står støynivå 20 dB på denne billige kjøleren, men kan det stemme? Jeg har en AMD 64 3200+ Venice prosessor. Endret 1. oktober 2005 av orjanbeats Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Den er spesiefisert opp til AMP 3400+. Men husk at det billigste ikke alltid er det beste. Men gjør det valget som passer din lommebok best. Lenke til kommentar
orjanbeats Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 ja altså jeg er litt på lavbudsjett, og jeg har ikke tenkt å overklokke. men jeg kjøpte cpuen som bulk, dvs uten kjøler. men tror dere at den glacialtech igloo 7200 light er bedre eller dårligere enn de standard AMD-kjølerene som følger med når man kjøper boxed-prosessorer? Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 De er sikkert ganske like, men de selger vel på lavere lyd volum. Lenke til kommentar
shanizar Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Slenger på et spørsmål på denne tråden jeg. Har et Epox EP-9NPA+ Ultra hovedkort og lurer på om Thermaltake Typhoon kjøleren vil passe på dette. er et Arctic Cooling Silentium T2 kabinett, så ikke all verdens med plass i det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå