Skeetzoid Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Har ett Asus P4c800-E Deluxe hovedkort i pcen min. I tillegg har jeg etterhvert som behovet har meldt seg satt i flere og flere harddisker. Ved siste oppgradering endte jeg opp med 11 harddisker i maskina + 2 eksterne. 4 av de interne diskene er koblet til kontrollerene på hovedkortet. De 7 andre harddiskene styres av 3 pci kontrollere. Problemet mitt er som følgende av de 11 diskene som er interne er det 8 som blir funnet i bios såvidt jeg kan se under POST. I Windows dukker det opp 12 harddisker. Har selvfølgelig installert allt av drivere men i Device Manager mangler jeg den ene PCIkontrolleren ( har 2 stk like 2 kanals kontrollere + 1 stk 4 kanals kontroller) Fikla litt med hovedkortets raidkontroller som jeg bruker som vanlig IDE kontroller. Før jeg fikk den Raid kontrolleren til å godta driveren, var de andre kontrolleren oppe å kjørte knirke fritt. Har googlet litt og slik jeg forstår det er BIOS begrenset til å kun bruke 128Kb minne på "bootene" komponenter dvs skjermkort, nettverkskort, harddisk kontrollere etc. Noen her som har litt mer peil på dette området enn jeg ? Har en anelse om at det vil hjelpe å skaffe meg en ny 4 kanals s-ata kontroller og rive ut det 2 stk 2 kanals kontrollerene jeg har. Men det gir ikke store rom for videre utvidelser av antall harddisker Dagen er reddet. Gikk til anskaffelse av ett 4 kanal s-ata kontroller kort og nå fungerer pcen atter en gang som den skal. Så lenge det varer da Endret 3. oktober 2005 av Skeetzoid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå