Gå til innhold

Finnes det begrensninger i BIOS ved oppstart.

Anbefalte innlegg

Har ett Asus P4c800-E Deluxe hovedkort i pcen min. I tillegg har jeg etterhvert som behovet har meldt seg satt i flere og flere harddisker.

Ved siste oppgradering endte jeg opp med 11 harddisker i maskina + 2 eksterne.

4 av de interne diskene er koblet til kontrollerene på hovedkortet.

De 7 andre harddiskene styres av 3 pci kontrollere.

Problemet mitt er som følgende av de 11 diskene som er interne er det 8 som blir funnet i bios såvidt jeg kan se under POST.

I Windows dukker det opp 12 harddisker.

Har selvfølgelig installert allt av drivere men i Device Manager mangler jeg den ene PCIkontrolleren ( har 2 stk like 2 kanals kontrollere + 1 stk 4 kanals kontroller)

Fikla litt med hovedkortets raidkontroller som jeg bruker som vanlig IDE kontroller. Før jeg fikk den Raid kontrolleren til å godta driveren, var de andre kontrolleren oppe å kjørte knirke fritt.

Har googlet litt og slik jeg forstår det er BIOS begrenset til å kun bruke 128Kb minne på "bootene" komponenter dvs skjermkort, nettverkskort, harddisk kontrollere etc.

Noen her som har litt mer peil på dette området enn jeg ?

Har en anelse om at det vil hjelpe å skaffe meg en ny 4 kanals s-ata kontroller og rive ut det 2 stk 2 kanals kontrollerene jeg har. Men det gir ikke store rom for videre utvidelser av antall harddisker :hrm:

Dagen er reddet. Gikk til anskaffelse av ett 4 kanal s-ata kontroller kort og nå fungerer pcen atter en gang som den skal. Så lenge det varer da :tease:

Endret av Skeetzoid
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...