Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

CanalDigital internett: server P2P mm ulovlig

Anbefalte innlegg

Jeg fikk nettopp Canal digital internett (4mbit inn ,2mbit ut) og i infofolderen som fulgte med så stod det at servertjenester som web,mail,ftp og P2P er ikke lovlig å bruke for kunden.

Mitt spørsmål blir da: noen andre som har lignende internett over kabel fra CanalDigital og som bruker server tjenester P2P og virkelig makser linjen?

Noen som gjør dette og ikke har fått internettlinjen oppsagt av CanalDigital?

Hva faen skal en egentlig med 4mbit/2mbit linje hvis en ikke kan sette opp web,ftp, P2P??

Endret av speedygonzales
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg fikk nettopp Canal digital internett (4mbit inn ,2mbit ut) og i infofolderen som fulgte med så stod det at servertjenester som web,mail,ftp og P2P er ikke lovlig å bruke for kunden.

Mitt spørsmål blir da: noen andre som har lignende internett over kabel fra CanalDigital og som bruker server tjenester P2P og virkelig makser linjen?

Noen som gjør dette og ikke har fått internettlinjen oppsagt av CanalDigital?

Hva faen skal en egentlig med 4mbit/2mbit linje hvis en ikke kan sette opp web,ftp, P2P??

hahah har virkelig internett leverandører lov å si hva du har lov å ikke lov til å bruke linjen din til?? å slikt skal du jo få info om før du har bestilt...vis dette er en "si deg enig i" avtale som du må si deg enig i for å få nett av dem så avbryter du bare å bestiller nett fra noen andre...skal ikke koste deg noe det, da sånn info må de liksom komme med før linjen blir installert..

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

Vil legge til at selger ikke sa noe om dette "handikappet", og det står heller ikke noe om dette på www.canaldigital.no sine internettsider. Jeg vil kalle det villedene å selge slikt uten å informere om slik brukerbegrensning.

Jeg lurer som sagt på om andre som har lignende linje hos CD, og bruker linjen uhemmet mye til P2P/web/ftp, har fått linjen oppsagt?

Jeg er i tvil om jeg skal sende pakken tilbake eller ta sjansen....

Jeg er glad jeg ennå ikke har sagt opp mitt abbo hos NGT...

Lenke til kommentar

ja vil også anbefale deg å si opp...ring dem først å forklar at du har ikke fått no info om det å vis dette er tilfellet så vil du ikke ha nett hos dem mere... da må de ta det tilbake å du skal ha pengene dine igjen...derretter kan du bestille fra en annen nett leverandør...

Lenke til kommentar

Veldig få ISPer tillater at man kjører servere på linjene dems.

Det ser ikke ut som om de forbyr bruken av p2p, ftp osv, men vil ikke at du skal ha servere som maxer båndbredden hele tiden.

Tar jeg ikke feil har alle ISPer rett til å fjerne linja de hvis du bruker alt for mye båndbredde.

Var jeg deg ville jeg bare satt opp servern, og trolig vil ingenting skje.

Lenke til kommentar

Det ser ikke ut som om de forbyr bruken av p2p, ftp osv, men vil ikke at du skal ha servere som maxer båndbredden hele tiden.

Tar jeg ikke feil har alle ISPer rett til å fjerne linja de hvis du bruker alt for mye båndbredde.

Det der er det latterligste jeg har hørt!! så vis en person bruker hele linja hele tiden som han har betalt for så skal liksom ISP ha rett til og fjærne linja??

Lenke til kommentar

Ingen nettlevrandører har låv til å fjerne nette hos deg viss du bruker farten du betaler for selv.

har du 4mbit/2mbit har du låv til å bruke denne.

Canal digital følger bare i selskapets eieres fotspor, nemelig djevelens eget selskap TELENOR

Lenke til kommentar
Ingen nettlevrandører har låv til å fjerne nette hos deg viss du bruker farten du betaler for selv.

Selvsagt har ISP`ene lov til dette. Her er det kontraktsvilkårene som avgjør. Så lenge ikke post og teletilsynet har noen innvendiger til slike kontraktsvilkår så er det disse som bestemmer, og så lenge ISP`en har hjemmel for dette i kontraktsvilkårene sine, og det har de nok. Så ISP`en din kan f.eks stenge alle porter bortsett fra port 80 om de har hjemmel for det i kontrakt, men det er det nok ingen som gjør.

Bruker man ISP`en sin linje til å gjøre noe som er ulovlig i henhold til norsk lovgivining så sier det seg jo selv at ISP`en har lov til å stenge linja di.

Men dette er nok noe canal digital først og fremst gjør for å være føre var. Hvis de virkelig var ute etter å nekte all slik trafikk så ville dem nok ha blokkert alle porter slike programmer bruke. (Jeg antar at disse portene er åpne nå..?)

For det er ISP`ene RIAA og MPAA kommer til når du har delt ut opphavsbeskyttet materiale. Tror du skal være glad om du slipper med å få stengt linja istedenfor at ISP`en oppgir personalia om deg til RIAA og MPAA, da blir det fort søksmål. Etterhvert så tipper jeg ISP`ene vil bli saksøkt av disse organisasjonene om ikke de sørger for at brukere som bedriver fildeling stopper med dette.

Tror unasett ikke det er noen stor fare ved dette, det er nok veldig liten sjanse for at du på noen måte blir stengt selv om du setter opp noen servere eller bruker noen p2p-programmer. Men bedriver du dette i stor stil, og ip`n din stadig dukker opp hos canal digital sine abuseavdelinger så vil du nok få noen advarsler etterhvert. Om ikke advarslene tas til følge så kan du nok bli stengt etterhvert.

MEn det skal nok litt til.

Lenke til kommentar
For det er ISP`ene RIAA og MPAA kommer til når du har delt ut opphavsbeskyttet materiale. Tror du skal være glad om du slipper med å få stengt linja istedenfor at ISP`en oppgir personalia om deg til RIAA og MPAA, da blir det fort søksmål.

De har nå vel ikke lov til og gi personalia til private organisasjoner vis de spørr om det?? det kan jo bli misbrukt på det styggeste så det kan jeg ikke tenke meg at de har lov til...

Lenke til kommentar
De har nå vel ikke lov til og gi personalia til private organisasjoner vis de spørr om det?? det kan jo bli misbrukt på det styggeste så det kan jeg ikke tenke meg at de har lov til...

Nei, det har dem foreløpig ikke. Men såvidt meg bekjent så gjøres dette i USA, der er lovgivningen litt annerledes på dette punktet. ISP`ene gjør dette for å ha ryggen fri om riaa og mpaa kommer på døra til dem. Som nevnt tidligere så vil nok diverse ISP`er få søksmål mot seg om de ikke gjør noe for å stoppe fildelingen. For politiet har ikke kapasitet til å ta seg av søksmål mot vanlige folk for fildeling, der må dem prioritere. Jeg vet ikke hva slags kontraktvilkår NGT har, men de kommer nok etter de andre ISP`ene på dette feiltet. Alle ISP`er får haugevis med klager fra slike organisasjoner fordi deres kunder har delt ut opphavsbeskyttet materiale.

Lenke til kommentar
Nei, det har dem foreløpig ikke. Men såvidt meg bekjent så gjøres dette i USA, der er lovgivningen litt annerledes på dette punktet. ISP`ene gjør dette for å ha ryggen fri om riaa og mpaa kommer på døra til dem. Som nevnt tidligere så vil nok diverse ISP`er få søksmål mot seg om de ikke gjør noe for å stoppe fildelingen. For politiet har ikke kapasitet til å ta seg av søksmål mot vanlige folk for fildeling, der må dem prioritere. Jeg vet ikke hva slags kontraktvilkår NGT har, men de kommer nok etter de andre ISP`ene på dette feiltet. Alle ISP`er får haugevis med klager fra slike organisasjoner fordi deres kunder har delt ut opphavsbeskyttet materiale.

skjønner egentlig ikke hvorfor ISP`ene får klagene... ISP`ene leverer jo bare linja. de kan jo overhode ikke kontrollere hva hver enkelt bruker gjør til enhver tid. Vis en bruker driver og leverer ut ulovlig materiale så er det jo ikke ISP`ene sin skyld å heller ikke deres ansvar.

En arbeidsgiver som gir ut lønn til sine ansatte å en av de ansatte bruker pengene på noe ulovlig så kan jo ikke arbeidgiveren få skylden. vis en mann får ha en firmabil i helgene av firmaet han jobber for også bruker han den til og rane en bank eller kjøre ned noen folk så kan jo ikke firmaet som eier bilen få skylden...de bare leverer tjenesten for mannen som bruker tjenesten (i dette tilfellet firmabilen) til noe som ikke er lov...

Lenke til kommentar

Fat_ASS;

Når det gjelder eksempelet ditt med firmabil så tror jeg nok den ansatte ville fått inndratt sin firmabil ganske raskt om firmat fikk vite at vedkommende benyttet firmaets bil til å gjøre ulovligheter.

ISP`ene er ikke ansvarlige for hva brukerene gjør. Men de kan gjøre det vanskeligere for brukerene å gjøre ulovlige ting. Napster ble f.eks stengt fordi dem la forholdene til rette for ulovlig kopiering. Akkurat dette har det vært masse diskusjoner om. En kan jo f.eks sammenligne det med å leie ut et hus tilrettelagt for narkotikaomsetning. Dem som leier ut huset gjør ikke noe ulovlig, men vedkommende legger forholdene til rette for ulovlig virksomhet.

(Ikke tro at jeg er en skinnhellig person som ikke kopierer ting. Jobber heller ikke for canal digital)

Lenke til kommentar

Når det gjelder eksempelet ditt med firmabil så tror jeg nok den ansatte ville fått inndratt sin firmabil ganske raskt om firmat fikk vite at vedkommende benyttet firmaets bil til å gjøre ulovligheter.

ja det hørtes jo logisk ut..tenkte ikke så langt... :hrm:

Endret av Fat_ASS
Lenke til kommentar

Bruke den til jobbrelatert arbeide eller heimekontor?

og har ikkje dei andre ISPene tilsvarande vilkår?

Fildeling (av materiale med opphavsrett*) der ein laster opp er vel forbode ifølge norsk lov, og dermed er det nok eigentleg forbode.

Og ftp/mail o.l er vel også forbode i NGT (til kommersiell bruk, og var det same som stod i CD sine vilkår tidlegare).

Men eg har ikkje fått den nye brosjyren så eg skal ikkje uttale meg om det er berre dårlig formulering av dei gamle vilkåra eller heilt nye vilkår.

Edit:* rettelese etter påpeiking av endrebjorsvik89

Endret av Jankee
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...