Gå til innhold

Kan jeg øker 3DMark scoren min ved å bytte CPU?


Anbefalte innlegg

hei!

 

(se sig)

 

jeg planlegger å oppgradere til XP2200+, men vil jeg da få merkbart bedre ytelse?

for som dere ser benytter jeg meg av SDRAM (og nei, jeg gidder ikke å oppgradere HK til DDR), vil ikke SDRAM'en ha en viss sperre på scoren?

 

en ting til, i SiSoft Sandra 2002 Pro står det at mitt HK støtter opp til 1.8Ghz, det er XP 2200+ det, er det ikke?

kan jeg stole på Sandra?

 

Takk!

 

Edit: forandret litt på topicen..

_________________

Asus A7V133-c

AMD Athlon XP 1800+ :smile:

768Mb SDRam

Asus GeForce4 Ti4400 128Mb :cool:

35Gb hd 5400rpm :roll:

SB Pci 64 :eek:

LG CDRW 40*12*40 :cool:

3DMark 2001se: 8624 :roll:

http://home.no.net/pcdude

 

[ Denne Melding var redigert av: Jannis-15 på 2002-08-17 18:54 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tja...vil vell kanskje gå opp 10-20 poeng? :smile:

 

er det virkelig vits? nope, trokke det gitt

 

da hadde jeg heller investert i et nytt HK med DDR ram,...der blir det mer uttelling...men selvsagt, det er dyrere...også er det dette med 167mhz fsb greiene oxo...

 

[ Denne Melding var redigert av: MrLee på 2002-08-17 18:58 ]

Lenke til kommentar

Niks, vil få veeldig få ekstra 3dmarks ved å kjøpe ny prossesor. Hvis du har så mye penger å svi, så ta og bytt til DDR. Jeg vet at du ikke vil, men det er et klaart mye bedre valg enn å bytte cpu.

 

Egentlig så ville jeg også spart pengene, ikke kjøp ny PC fordi naboen får 3-6k mer 3dmarks. Kjøp fordi du er lei av å spille på 600x480 for å få spill til å ikke hakke

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-17 19:24, Jannis-15 skrev:

så hva vil det koste og oppgradere til et ddr system?


jeg kjøpte meg jo 768Mb SDRAM for en uke siden for 1154,-, var dette en stor tabbe?


hva kan jeg få noe igjen for mitt "gamle" HK (det er 2 Mnd gammelt) og rammen?


 

Du kjøpte ett SDRAM HK for 2 måneder siden? Hvorfor, spør jeg bare. Og det var en viss tabbe å investere i så mye som 768MB SDRAM for en uke siden. Og hva i all verden skal du med så mye ram? Det mer enn holder med 512MB RAM. 256MB RAM er faktisk nok til de fleste av dagens oppgaver, og ingen spill bryr seg vel om du har mer RAM enn det.

 

Skjønner heller ikke hvorfor du skal oppgradere kun for å få bedre score i 3DMark... det er i såfall bare for å brife, noe som jeg ser på som utrolig dumt. Da kan du heller, som en annen her sa, heller manipulere scoren litt. Du vil ikke merke noen forskjell i dagens spill på om du har XP1800 eller XP2200 eller om du har SDRAM eller DDR Ram. Vent til det kommer spill som krever litt mer ytelse enn XP1800+ (tror det er en stund til) og da er prisene i tillegg så lave at du nærmest får det slengt etter deg. Du virker som en person som enten oppgraderer for å skryte til venner og alle her på forumet, eller som oppgraderer fordi du har en tvangstanke om at du alltid må ha det beste. I såfall var det uansett dumt å kjøpe ett SDRAM hovedkort for 2 uker siden.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-17 19:41, Jannis-15 skrev:

nei, jeg oppgraderer ikke for å brife!

det er bere det at det er veldig plagsomt å ligge under GF3 ti200 ytelse...


og ja, det er faktisk flere spill som hakker i full oppløsnig (1280*1024*32 er maks for skjermen min), eller bare virker det som hakking pga at den ikke klarer mer enn 60Hz?


 

I såfall er det SDRAM og ikke CPU'en som sinker maskinen din. Jeg har XP1800 selv om det fungerer fint med mitt GeForce 4ti4200 kort.

 

Hvis du må oppgradere, så tjener du for lite på CPU til at det i det hele tatt er verdt å åpne maskina for å sette inn ny CPU. Kjøp heller HK med DDR RAM hvis du vil ha høyere ytelse, og du trenger ikke mer enn max 512MB ram nå, så blir det kanskje litt billigere.

 

60Hz er 60 bilder i sekundet, en vanlig tv viser 25 bilder i sekundet, men bruker en teknikk som gjør at bildet oppdateres 50 ganger i sekundet, altså 50 Hz. Og ett tv-bilde hakker ikke mye. Så hvis spillene dine hakker MER enn ett tv-bilde så er det maskinen/RAM'en som er for treg.

 

[ Denne Melding var redigert av: Afseth på 2002-08-17 19:47 ]

Lenke til kommentar

Du virker som en person som enten oppgraderer for å skryte til venner og alle her på forumet, eller som oppgraderer fordi du har en tvangstanke om at du alltid må ha det beste. I såfall var det uansett dumt å kjøpe ett SDRAM hovedkort for 2 uker siden.

 

Enig, Enig.

Må du bare være best ??

jeg veit at spill ikke hakker på maskinen din.

Og du får bra nok grafikk.

 

Og om det var dumt å kjøpe så mye sdr-ram ??

JA !!!! VEEEELDIG DUMT !!!

 

Bortkasta penger det vet du gutten.

Skjønner ikke at det er mulig.

Ikke får du noen merkbart bedre score i 3d-mark heller......

 

Og spill: ikke en frame mer.

 

Magnus :razz:

 

EDIT: Skrivefeil

 

[ Denne Melding var redigert av: Menkromsen på 2002-08-17 19:56 ]

Lenke til kommentar

jeg hadde 256Mb ram før, det var for lite, derfor oppgraderte jeg til 768, bar for å være på densikre siden, i tilfelle 512Mb blir for lite en gang...

 

og nei, det er ikke 3dmark scoren jeg er opptatt av, men raskere 3d i spill, jeg nevnte 3dmark pga det er veldig kjent..

 

jeg får inn det meste flytende, men ikke når jeg setter på AA, jeg vet at det IKKE er kortet sin skyld, ettersom jeg prøvde det på pc'en til en kamerat av meg med xp2000+ og 512Mb DDR..

er det bare ramen som sperrer, eller også CPU'en?

Lenke til kommentar

Ang. posten til Menkromsen minner den mer om et flame innlegg en et svar. La folk få kjøpe hva de vil og gjøre det som passer dem. Karen stiller seriøse spørsmål og har krav på seriøse svar tilbake. Om bl.a. du Menkromsen ikke har noe bedre å komme med, foreslår jeg at du holder deg borte fra denne diskusjonen. Hva tilførte du denne diskusjonen egentlig mer en et forsøk på å drite ut han som startet den, noe du for øvrig ikke klarte.

Nok om det.

 

Ang ram'en du fikk for en uke siden er det selvfølgelig et dumt kjøp om du nå skal bytte til DDR. Om du vil oppgradere maskina så har du fremdeles muligheten til å bytte ram'en om den er kjøpt på nettet. Leste testen din ang Ti4400 kortet og bruk av sdram. Den er egentlig litt unik siden det er svært få "tester" å lese av den sorten der. Selv om denne testen helt sikkert er ment som lite seriøs så var den allikevel litt interessang. Men konklusjonen din om at du kun vil stige 1000 til 1500 poeng med DDR ram er litt vanskelig å si siden du ikke kan bruke DDR ram med det hk’et. Uansett, om du skifter til forslaget mitt under her, burde du for eksempel få en økning på minst 2000 poeng i 3DMark 2001se i 1024x768x32. Om spillene dine hakker kommer det problemet garantert til å bedre seg om du skifter ram, hk osv.

 

Her er et lite forslag tatt fra PS Data.

Athlon XP 2000 1065,-

APACER Memory 256MB 2700 2 stk 1490,-

MICROSTAR MB KT3 ULTRA2 995,-

Tilsammen: 3550,-

 

Rune.

Lenke til kommentar

fsaa er hardT for skjermkortet. Og har ikke mye å si på prosessoren, da dette kun skjer i gpu.

 

Det å bruke så høy oppløsning at skjermen sliter seg ned til 60hz er ikke godt for øynene. Spiller selv alle spill i en oppløsning på 1024x768, da skjermen min er for dårlig. Da har jeg heller aldri problemer med fps`n. Selv med fsaa og smoothvision på.

 

Sett ned oppløsninga di, jeg ville heller oppgradert harddisken var jeg deg. 40Gb blir litt lite i lengda.

Lenke til kommentar

Kina bill: takker, trodde ikke det var noen som gadd å lese den testen jeg, så jeg hadde egentlig planer om å fjerne den, kanskje jeg skal la den stå da.. :smile: . angående det du sa med scoreøkningen, at jeg ikke kunne vite det.. jo, for jeg har prøvd kortet i ett ddr-systen, og da fikk jeg 9850, og det var også med en xp1800+ og samme OS.

 

takker også for det alternativet du gav meg :smile:

 

men anbefaler dere meg å beholde det jeg har nå, og vente til den blir TREEEEG i spill, og heller kjøpe alt nytt da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...