efikkan Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Hei Her i huset har vi en gammel pc, nærmere bestemt en AMD 1700+, 256MB+128MB DDR-ram, hovedkort fra Gigabyte og et Club3D Radeon 7200(64MB). Det som skjedde var at et blad fra CPU-vifta som brakk av og stoppet hele vifta(uten vår hjelp), desverre ble dette oppdaget for sent. Spørsmålet er da om skjermkortet kan være intakt? (og om noe annet kan være det?) Jeg syntest at spørmålet passer best i denne kategorien siden det er skjermkortet jeg lurer på, men om noen mener at hovedkort og minne kan være brukbart så si gjerne ifra. Jeg takker og bukker for alle svar. Lenke til kommentar
mack_ Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Den enkleste måten å finne det ut på er jo å teste det, men jeg vil tro at i hvert fall skjermkortet og minnet fungerer som det skal. Hovedkortet er mer tvilsomt, da CPUen muligens har brent seg fast i sokkelen. Prøv alle komponentene i en annen maskin! Endret 1. oktober 2005 av mack_ Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det skal ikke være noe annet enn CPU som har gått føyken her, viften til skjermkortet vil fortsatt gå selvom det ikke er noen prosessor i. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har planer om å teste skjermkortet i ei anna maskin. Men det er vel ingen risiko for at jeg kan skade maskinen med det? Hvis prosessoren ikke har brent seg fast i sokkelen, men bare brent seg på oversiden, vil da pcen virke med ny prosessor? Lenke til kommentar
Cubicle Dude Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Må si meg enig med de andre her ja! Tror ikke du skal får problemer med andre pcèr du tester på! Ciao Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Finnes det noen måte jeg kan finne ut om det er bare prosessoren som er feil, uten å bytte ut prosessoren? Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg tok et bilde av prosessoren. Som dere ser er minst fem av kondensatorene sprukket, altå hovedkortet ser ikke bra ut. Vil da skjermkortet og minnet være ok? Har det vært for høy spenning siden kondensatorene har sprukket? Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Kan se ut som disse kondensatorene har hatt lekkasje fra tidligere. Det er bare å kjøpe nye og montere i så fall. Det forutsetter imidlertid at ikke hovedkortet tok kvelden når cpu ble svidd. Etter min erfaring ryker hovedkortet i mange tilfeller når man brenner cpu på Athlon XP-baserte systemer. Jeg ville ganske enkelt kassert hk og cpu uten videre, og deretter testet resten av komponentene i en annen maskin. Risikofritt vil det nok ikke være, men dette er gammel hardware som må testes mot annen gammel hardware. Man risikerer jo da kun å ødelegge gamle komponenter og om det skulle gå skeis er det jo en fin sjanse til å oppgradere. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Kan se ut som disse kondensatorene har hatt lekkasje fra tidligere. Det er bare å kjøpe nye og montere i så fall. Det forutsetter imidlertid at ikke hovedkortet tok kvelden når cpu ble svidd. Etter min erfaring ryker hovedkortet i mange tilfeller når man brenner cpu på Athlon XP-baserte systemer. Jeg ville ganske enkelt kassert hk og cpu uten videre, og deretter testet resten av komponentene i en annen maskin. Risikofritt vil det nok ikke være, men dette er gammel hardware som må testes mot annen gammel hardware. Man risikerer jo da kun å ødelegge gamle komponenter og om det skulle gå skeis er det jo en fin sjanse til å oppgradere. Jeg har allerede erklært cpu og hovedkort dødt, så det blir nok snart begravelse på søppelplassen . Men hvis hovedkortet er ødelagt, er det da mulig at minnet kan fungére? Er det noen risiko ved å prøve skjermkortet eller minnet ei en annen pc? Lenke til kommentar
craven Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Skal ikke være det nei.... Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Kondensatorene røk nok da CPU'en smeltet og strømforbruket dens gikk i taket (smelting = mindre motstand = mer strøm). Minne og skjermkort skal ikke ha tatt skade av dette. Endret 1. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 endrebjorsvik89: Så du mener kortslutning? Nå har jeg prøvd skjermkortet i en annen pc, og det ser ut til å være intakt. Spørsmålet er da hva med i pcen kan være det? Jeg mener at dvd-spilleren luktet da det skjedde. Kan strømforsyningen være brukbar? Og minnet? (tar jeg noen risiko ved å prøve minnet i et annet hovedkort?) Men uansett, skjermkortet var det viktigeste. Takk for alle svar så langt. Lenke til kommentar
ganilsen Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Kondensatorene røk nok da CPU'en smeltet og strømforbruket dens gikk i taket (smelting = mindre motstand = mer strøm). Minne og skjermkort skal ikke ha tatt skade av dette. Vel, høyere temp betyr mer motstand. En grunn til at vi prøver å kjøle prosessorene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå