Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

MÅ jeg ha montør(adsl) + spm om rekkevevidde wlan

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg har fått adsl pakken fra telenor, og fått beskjed om at sentralen er ferdig utbygd.

MEN, må jeg vente ei uke i påvente av montør? Fra før av har vi bare hatt 56k Modem. Vi har ikke slik nettverksplugg i veggen, men jeg la merke til at på telefonledningen, den enden som er plugget inn i veggen(i trekant kontakten) så er ledningen separat(altså man kan trekke den ut fra "pluggen" og da får man jo den nettverkskontakten der? Eller? Dette var FANTASTISK dårlig forklart, men jeg håper noen forsto det :p

+

Vi skal etterhvert ha trådløst internett, og da er frågan, hvordan er rekkevidden på det der? Vi har 2 1/2 etasjer i huset, jeg har soverom i nederste. Vil signalene rekke ned? Det er ikke annet hindre enn et "standard" gulv, ellers er det rimelig fri sikt....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi skal etterhvert ha trådløst internett, og da er frågan, hvordan er rekkevidden på det der? Vi har 2 1/2 etasjer i huset, jeg har soverom i nederste. Vil signalene rekke ned? Det er ikke annet hindre enn et "standard" gulv, ellers er det rimelig fri sikt....

Prøv å ha antenna i den midterste etasjen i huset. Hva mener du med 2,5 etasjer? :hmm:

Lenke til kommentar

Ja det fungerer med en virkelig gammel telefonplugg som de trepolede om man benytter en overgang slik at man får "ny type" utgang .

Spørmmålet om montør avhenger om det er flere stikk for telefon og om disse er i bruk . Fordi splitteren skal kobles før alle andre eventuelle aktive telefonuttak så må man beregne noe jobb .

Men er det kun dette uttaket som kommer til å bli brukt til både telefon og adsl så trenger man ikke montør .

Lenke til kommentar

Innstallerte trådløst nett her hjemme i forgårs, og det gikk smertefritt. Med Win XP er det jo kun litt konfigurering av router, og resten plug and play. Fikk erfare at signalene går svært dårlig gjennom mur (pipe/brannvegg), så hvis det er mye av dette i huset deres, vet jeg ikke hvordan det kommer til å gå. Som han over sa, er det lurt å ha den trådløse routeren circa midt i huset for å få best dekning overalt. Husk for guds skyld å sette opp WEP-nøkkel!

Lenke til kommentar
Du trenger ingen montør.. Du kan til og med koble "trekant"-kontakten rett selv, uten selve kontakten. Gjorde jeg en gang jeg ødela kontakten med et uhell.

Du har vært der og sett hvordan ting er koblet, vet hvordan kvaliteten er og alt slikt?

Lenke til kommentar

Hm... Hva tenker du på mht kvalitet? Vi fikk testet linja pga noe tull med 56k'n, og vi hadde "svært" god linje.. Men det er kanskje ikke det du tenker på ;)

Og, hva menes med :

Spørmmålet om montør avhenger om det er flere stikk for telefon og om disse er i bruk . Fordi splitteren skal kobles før alle andre eventuelle aktive telefonuttak så må man beregne noe jobb .

Men er det kun dette uttaket som kommer til å bli brukt til både telefon og adsl så trenger man ikke montør .

Altså. Vi har telefon på kjøkkenet og telefon i øverste etasjen. Jeg tenke å koble opp modemet på kjøkkent bare for å teste. Så ja, vi har jo en del flere "stikk" for telefon, men vi trenger jo ikke bruke de inntil videre, klarer oss med en telefon inntil montøren kommer...

Er det fare for å ødelegge noe utstyr eller noe slikt?

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Vi skal etterhvert ha trådløst internett, og da er frågan, hvordan er rekkevidden på det der? Vi har 2 1/2 etasjer i huset, jeg har soverom  i nederste. Vil signalene rekke ned? Det  er ikke annet hindre enn et "standard" gulv, ellers er det rimelig fri sikt....

Prøv å ha antenna i den midterste etasjen i huset. Hva mener du med 2,5 etasjer? :hmm:

Har masse sånne "halve etasjer" i huset :p

Meneh... Kanskje man monterer selve antennen sentralt mitt i stua, hehe, får høre hva sjefen sier om det... Den er jo ikke så stor, så bare man gjør vettig kabling så bør det jo funke greit. Har nemlig en murpipe som kommer til å hindre sikt dersom antennen blir montert i øverste etasjen som var den opprinnelige planen.

Men så lenge det går bra med 1 lag gulv, så bør dette gå fint :) Noen som har anbefalinger på greie og lettvinte wlan routere? Vi fikk bare modemet fra Telenor, så det er vel det jeg må ha... Bør ikke koste skjorte heller..

Lenke til kommentar

At montøren din kommer om en uke betyr også at linjen kobles i sentralen om en uke.

Splitteren MÅ kobles på første kontakt, altså før alle telefoner, for disse må gå ut fra splitteren. Denne koblingen er lett vist du har isdn boks osv. Men med analog kan det være litt problemer. Må evt sette opp ny kontakt, lage RJ45 plugger og koble litt i kontakten.

Det skader ikke å teste om du har linjen oppkoblet allerede (noe jeg tviler på)

Da tar du ut alle telefoner som er tilkoblet noen kontakter. Setter deretter modemet rett i kontakten for å se om linjelyset kommer opp.

Telenor bruker oftes Thomsen Speedtouch router som har tre lys. Vist den med @ lyser er linjen ok! Mest sannsynlig orange fordi den ikke er aktivert.

Regner med at dere får adsl over delt aksess (tlf og adsl på samme linje, da må splitter brukes)

Er det en full aksess, må montøren koble helt ny linje helt til huset og sette opp en ny kontakt.

Har dere bestilt Bredbåndspatruljen? husk å ha klart brukernavn og passord da!

Endret av Gmail
Lenke til kommentar

Ah, der kom det mye kjekk info :) Vi har bestilt montør via telenor, så regner med det er den såkalte bredbåndspatruljen.. Brukernavn og slikt har vi fått. Men da skal jeg ta en test i kveld eller i morgen bare for å se om linjen er aktivert, men det er jo mye mulig det er rett som du sier...

Vi har ikke isdn, så da er vel sjansen for at det funker enda mindre, men så lenge det ikke skader å prøve så skal jeg prøve ;)

Lenke til kommentar

du sier at dere har telefon i øverste etasje. Vist dere får telefonkabelen inn fra stolpe via luft er det større sjanse at den er første kontakt.

Men som sagt, Telenor har ikke egne montører, så da får det firmaet som skal gjøre jobben ut en ordre som består av å koble i sentral for så å reise ut til kunden. Det vil si at det er utrolig liten sjanse at den er koblet nå.

Lenke til kommentar

Mokai... Men jeg dropper det bare, venter 1 uke til.. (har ventet i 19 år sa da betyr vel egentlig ikke 1 uke så mye fra eller til)

Men bare for å få det bekreftet: Siden det bare følger med modem fra telenor, er det da en såkalt trådløs router jeg må kjøpe i tillegg? Feks en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PLC

Og er det da noe mer jeg trenger for å få laptopen trådløst på nett? Kabler?

Lenke til kommentar

ikke prolink, men:

DLINK DI624PLUS

54 Mbps trådløs bredbåndsrouter med innebygd 4-ports switch, 802.11g

Jeg ser jo det er flere som er missfornøyde med DLINK..hm.. Ble usikker nå..

edit: Uten å være 100% sikker på at det er den de hadde på elkjøp, så er jeg rimelig sikker på det...

Endret av el`satanical
Lenke til kommentar
Mokai... Men jeg dropper det bare, venter 1 uke til.. (har ventet i 19 år sa da betyr vel egentlig ikke 1 uke så mye fra eller til)

Men bare for å få det bekreftet: Siden det bare følger med modem fra telenor, er det da en såkalt trådløs router jeg må kjøpe i tillegg? Feks en slik en: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302154&cks=PLC

Og er det da noe mer jeg trenger for å få laptopen trådløst på nett? Kabler?

Det er surt å vente ekstra... Jeg hadde ikke fått alt utstyret og ADSL skulle installeres imorgen(mangle splitter, skaffet utstyret selv). Så jeg måtte ringe å få det utsatt og dermed bestilte ADSL modem med splitter fra Telenor (ADSL modemet jeg bestilte kom uten splitter og fikk ikke kjøpt splittet noenplass separat)....

Nå må jeg vente i litt over 2 uker på installasjonen.... Venting er noe drit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...