endrebjo Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 du SKAL bruke "å" ellers blir vernene slik: Og Sykle, Skal sykle, Vil sykle, Har syklet. (feil) Å sykle, Skal sykle, Vil sykle, har syklet (riktig) legg merke til infinitiv formen. Vegard Tingen er at det skjer to handlinger. Hvordan i svarte har du tenkt at de to handlingene skal bli bundet sammen uten noen som helst form for bindeord? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 Alt for mange blander "og" og "å". "Og" er et ramseord som ramser opp to eller flere ord. Eks: Kniv OG gaffel. "Å" er et infitivsmerke som brukes til å beksrive en handling. Eks: Å hoppe. Men skal man ramse opp flere handlinger, altså verb, så skal man ikke bruke "å"! Da bruker man ramseordet OG. Eks: Hoppe OG danse. At folk ikke kan det er ille nok, men når dere begynner å slå ned på oss som prøver å lære dere hva som er riktig, blir jeg skikkelig forbanna! Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 6. oktober 2005 Del Skrevet 6. oktober 2005 (endret) Synes denne tråden skal flyttes til humor. Fikk meg en god latter, hehe. Endret 6. oktober 2005 av Vegard_ Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Folk ser for blindt på at det er to verb, det ene er ikke i infinitiv mens det andre og derfor skal det tilsynelatende stå en å foran "gå". "å gå", tatt ut av konteksten, er i og for seg i infinitiv, men verbet "skal" setter hele handlingen i futurum, og utelukker derfor "å" som det riktige alternativet. Jeg syns slike diskusjoner er bra. Mange ignorante tåper kan lære av disse. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Hva med og flytte denne til humor-avdelingen? Det er åpenbart noen som har problemer med og huske hvilken regel som gjelder for og og hvilken regel som gjelder for å. Å er jo bindeordet, og og infinitivsmerket.M.a.o.: sykle å løpe jeg kan og fly ut å gå Haha, dette er selveid på linje med goggen sin gode forklaring på og/å reglene :!: Lenke til kommentar
Vt-iversen Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Haha... For et uttrykk! Selveid! Ruller og flirer lattermildt (rofl) Lenke til kommentar
Gamlemor Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Det er jo egentlig veldig enkelt, å foran verb, og mellom to ting. Lenke til kommentar
FJERNET111 Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Haha, dette er selveid på linje med goggen sin gode forklaring på og/å reglene :!: Hvis du ikke tok spøken i det innlegget der, så er det vel bare å slutte og kommentere ting på nettet... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Det er jo egentlig veldig enkelt, å foran verb, og mellom to ting. Jepp, er veldig enkelt. Ut OG gå. "Skal vi gå" - oj hvorfor står det ikke "Skal vi å gå"? Jo fordi det kun er én ting som gjøres, kontra "Ut og gå". Hva er det som diskuteres i denne tråden egentlig? Kan en moderator stenge emnet eller slette mine innlegg her? Er lei av at denne havner på toppen av "mine innlegg"? Lenke til kommentar
Gjest Yoshi Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Oppmerksomhet, takk! Grammatikk for dummies - sorry for Amobil-link.. Alle forumbrukere som i denne tråden har påstått at "Jeg skal ut å gå" er det riktige alternativet må dessverre ta seg en tur innom der. Det er fint at dere morer oss med deres grammatiske problemer, men nå gidder i hvert fall ikek jeg mer latterkrampe. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 "Jeg skal ut." + "Jeg skal gå." = "Jeg skal ut og gå." Språkrådet har rett. Dette er korrekt. Jeg har nå fått svar fra Språkrådet (uten at jeg noensinne betvilte at Psilocybe hadde svaret ). Det er ikke innlysende for vanlige dødelige som oss. Ja, vi har to verb her, men bare det ene står i infinitiv. Rådet mener tydeligvis at vi skal se for oss et utelatt verb her, som f.eks. "jeg skal dra ut og gå" (dra + gå, begge infinitiv) - slik har jeg forstått det. Men som en person allerede har påpekt - "skal gå" er futurum og skal derfor ikke ha infinitivsmerke Lenke til kommentar
srbz Skrevet 10. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2005 Jeg skal ut for å gåJeg skal ut for og gå Jeg mener det første er rett hvis en skal ut for å gå en tur. Dette er også riktig. Svar fra Språkrådet: Det riktige her blir "jeg skal ut og gå", underforstått "jeg skal ut" og "jeg skal gå". Skriver vi derimot "jeg skal ut for å gå", blir det riktig med infinitivsmerket "å" etter preposisjonen "for". For å klare opp i et par ting her: Ut er ikke et verb Skal er ikke infinitiv, men presens (presens + infinitiv gir normalt ikke "og") Mellom to verb i infinitiv skal det som regel være "og". "Å huske å skrive" blir et unntak, fordi man gjør ikke dette samtidig. Skriver man det om i preteritum med "og", ville det blitt "å huske og skrev". Tingen er at her brukes "og" ikke bare fordi det er futurum, men fordi, som både Språkrådet og Psilocybe og endel andre allerede har prøvd å forklare, det brukes som bindeord mellom setninger. "Jeg skal ut" + "jeg skal gå" = "Jeg skal ut og jeg skal gå", som vi korter ned til "jeg skal ut og gå". Denne skal jeg spørre norsklæreren min om i morgen og se hva hun svarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå