cheeplix Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Å skulle. Å gå. To verb. Lenke til kommentar
sablabra Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Å skulle.Å gå. To verb. Jo, men begge står ikke i infinitivsform... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Jeg kan ikke se noen som helst logikk i "jeg skal ut å gå". Ser ut som to forskjellige setninger. "jeg skal ut." + "Å gå." Men når det er sagt - når jeg snakker bruker jeg å Endret 1. oktober 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Er det ikke språkrådet som bestemmer hva som skal være rett? Hvordan kan de ta feil da? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Glem det. Endret 1. oktober 2005 av Mr.Berg Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Hva med og flytte denne til humor-avdelingen? Det er åpenbart noen som har problemer med og huske hvilken regel som gjelder for og og hvilken regel som gjelder for å. Å er jo bindeordet, og og infinitivsmerket. M.a.o.: sykle å løpe jeg kan og fly ut å gå Endret 1. oktober 2005 av Zethyr Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Å er jo bindeordet, og og infinitivsmerket. Skøyern. Dette er jo tidlig ungdomsskolepensum. Jeg skal ut og gå. Jeg skal på kaféen og spise kake. Jeg skal ut og hoppe og danse. Jeg skal til Hamar og spille fløyte. Endret 2. oktober 2005 av Mikka Lenke til kommentar
Jan Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!? Å ute Jeg uter Har utet Hadde utet. Lenke til kommentar
Agres Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Hva med og flytte denne til humor-avdelingen? Det er åpenbart noen som har problemer med og huske hvilken regel som gjelder for og og hvilken regel som gjelder for å. Å er jo bindeordet, og og infinitivsmerket.M.a.o.: sykle å løpe jeg kan og fly ut å gå :!: Inkludert deg selv? Det skal være "..problemer med å huske..". Endret 2. oktober 2005 av Agres Lenke til kommentar
chokke Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Hva med og flytte denne til humor-avdelingen? Det er åpenbart noen som har problemer med og huske hvilken regel som gjelder for og og hvilken regel som gjelder for å. Å er jo bindeordet, og og infinitivsmerket.M.a.o.: sykle å løpe jeg kan og fly ut å gå :!: Inkludert deg selv? Det skal være "..problemer med å huske..". men hvis du derimot har med enda et verb i infinitiv skal du ha og. jeg har problemer med å huske og skrive. Lenke til kommentar
richardchristy Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 det er ut Å gå som er rett forde å gå er et verb og et verb er noe du gjørn å noe du gjør kan du sett å framfor f.eks. åhoppe, å løpe, å ha samleie No offence, men ikke gå rundt å lat som du kan alt, du skriver mer feil enn du skriver rett. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 ...gå rundt å lat som du kan alt... ...gå rundt og late som... Lenke til kommentar
Agres Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Hehe. Er vel på tide å slutte denne diskusjonen nå? Vi har jo fått svar. Uansett: Å for the presidency. Endret 3. oktober 2005 av Agres Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 et spm. skal man se det er verdt å vente på, eller det er verdt og vente på? Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 "Verdt å vente på". Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 et spm. skal man se det er verdt å vente på, eller det er verdt og vente på? Der gjør/skjer det kun én ting, altså skal vi ikke binde sammen to verb. Da skal verbet i infinitiv ha infinitivsmerket, og ingen bindeord. Lenke til kommentar
TheDarkListener Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Ut å gå=out to go Ut og gå=out and go Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 (endret) Ut å gå=out to goUt og gå=out and go out and go (somewhere) out and walk (around) Endret 3. oktober 2005 av chokke Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!? Å ute Jeg uter Har utet Hadde utet. Netopp! Reagerte på dette jeg også under gullkorn seksjonen. Det er jo ikke to verb i denne setningen. Det er bare "gå" som er det eneste verbet. Søk på google. Jeg fant 192 svar på google da jeg søkte etter "jeg skal ut å gå" http://www.google.no/search?hs=z73&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta= Men fant bare 129 svar på "jeg skal ut og gå" http://www.google.no/search?hs=C83&hl=no&c...=S%C3%B8k&meta= For meg virker det mye mer logisk at det skal være "å" for det er bare et verb i setningen. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 3. oktober 2005 Del Skrevet 3. oktober 2005 hva kalles ordet "ut" da? du har bare en halverdig setnig med ut å gå. han skal (verb) ut og gå (verb). du kan ikke si ut å/og gå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå