srbz Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har sett at noen har kommentert en fyr som sier at setningen "nå skal jeg ut å gå" er riktig mens "nå skal jeg ut og gå" er feil. Selv mener jeg at "nå skal jeg ut å gå" er det eneste som kan se riktig ut for meg, men han har fått mange hånlige kommentarer fra folk som bastant påstår at "ut og gå" er riktig. Det finnes jo etter min mening ikke fornuft i det, men rettskrivingsreglene til Språkrådet sier noe annet. Ut og spiseI forbindelser som "Skal dere ut og spise?" har vi bare en infinitiv, men siden det heter "De var ute og spiste", kan vi tenke oss at det er utelatt en infinitiv her (dra, gå, reise e.l.), slik at det bør hete: "Skal dere ut og spise?", "Han ville ut og prøve lykken" osv., med og. Vel, jeg tør påstå at setningen "Skal dere ut og spise?" direkte omskrevet til preteritum bli "Skulle dere ut og spiste?". Mener du selv det siste ordet skal være "spise", blir det infinitiv, og dermed infinitivsmerke ("å") - og du er enig med meg. Jeg spurte pappa, og han ble nesten sint når jeg fortalte hva Språkrådet hadde skrevet (det som står i quote) Trenger synspunkter i form av konkrete, saklige og begrunnede innlegg. Og forresten: jeg har sendt mail og spurt Språkrådet om akkurat dette, siden reglene sier så mye rart, vi får se når jeg kommer tilbake fra ferie om en ukes tid. I mellomtiden håper jeg å ha fått i gang en liten diskusjon her Lenke til kommentar
Poor Leno Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det er "ut å gå" som er riktig! Det sa iallefall norsk læreren min! =) Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 out'i'rusla ftw! poor leno; da kan kanskje norsklæreren din forklare hvorfor også, for hvis ikke kan jeg bare påstå det motsatte, så er vi like langt. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 "Jeg skal ut." + "Jeg skal gå." = "Jeg skal ut og gå." Språkrådet har rett. Lenke til kommentar
Firesky Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 man bruker å foran verb ( ting man gjør ) og og foran subjektiv ( en person eller gjenstand )... tror det er slik iallefall Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 norsk læreren når du spør "norsk læreren" din om dette, kan du be han/henne lære deg orddelingsreglene også OffT: glemte å gratulere deg med musikklinjen på acme forresten. Grattis! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) "Jeg skal ut." + "Jeg skal gå." = "Jeg skal ut og gå." Språkrådet har rett. Hm, den tenkte jeg ikke på. Oj nå knaker det i hodet mitt her Endret 1. oktober 2005 av surbz00r Lenke til kommentar
Andreaz_ Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 man bruker å foran verb ( ting man gjør ) og og foran subjektiv ( en person eller gjenstand )...tror det er slik iallefall 'ut og gå' er nok riktig ... Lenke til kommentar
Memphis88 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 For meg er det helt naturlig å skrive: "ut og gå", for du skal ut, og samtidig skal du gjøre noe ute, i dette tilfellet gå. Det blir det samme som: "Jeg skal ut og sparke fotball." Ingen skriver vel "Jeg skal ut å sparke fotball." (Håper jeg ) Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) "Jeg skal ut." + "Jeg skal gå." = "Jeg skal ut og gå." Språkrådet har rett. Korrekt. Man skal ut _og_ man skal gå. Endret 1. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
Never Can Tell Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Grunnen til at det ikke brukes "å" er fordi verbet er i futurum, "skal ut og gå, vil ut og gå" osv. http://www.hint.no/~abk/grammatikk.htm Lenke til kommentar
Daehli Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Korrekt. Man skal ut og man skal gå. 1+ Det stemmer det. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Grunnen til at det ikke brukes "å" er fordi verbet er i futurum, "skal ut og gå, vil ut og gå" osv. http://www.hint.no/~abk/grammatikk.htm Klart. Syntes forresten den nye betegnelsen for 2. kondisjonalis er litt på trynet. "preteritum futurum perfektum" Lenke til kommentar
enden Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Grunnen til at det ikke brukes "å" er fordi verbet er i futurum, "skal ut og gå, vil ut og gå" osv. http://www.hint.no/~abk/grammatikk.htm I tillegg kan man si at dette ikke er en fullverdig setning da den mangler både subjekt og verbal. Inntreden av en verbal, for å gjøre setningen fullverdig, vil nødvendigvis gjøre setningen biverbal, og dermed er å utelukket. Tenk å klare ta feil på så mange måter på en gang men allikevel hevde hardnakke at man har rett Lenke til kommentar
Jeg_ruler Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 "Jeg skal ut." + "Jeg skal gå." = "Jeg skal ut og gå." Språkrådet har rett. Second that Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 man kan ikke si jeg kan hoppe å danse, men hoppe og danse. samma sak. Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 det er ut Å gå som er rett forde å gå er et verb og et verb er noe du gjørn å noe du gjør kan du sett å framfor f.eks. åhoppe, å løpe, å ha samleie Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) det er ut Å gå som er rett forde å gå er et verb og et verb er noe du gjørn å noe du gjør kan du sett å framfor f.eks. åhoppe, å løpe, å ha samleie Men saken er at du skal gjøre to ting. Du skal ut i naturen, og i tillegg skal du gå i den. Dermed må du ha bindeordet og mellom de to verbene. Endret 1. oktober 2005 av endrebjorsvik89 Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Trodde dette var basic norsk jeg... alle vet vel at når to verb står etter hverandre bruker man bindeordet!? To verb? Ser bare ett jeg da. Er imidlertid enig med de over her - det har vel noe med at «Jeg skal ut» og «Jeg skal gå» er likestilte, og da brukes «og»? Mener å huske at norsklæreren sa noe om det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå