Gå til innhold

Normal bruk av cpu i windows?

glx-rider

Anbefalte innlegg

Takk for mange og hjelpsomme svar!

har jeg fått tak i trend antivirus micro pc-cillin, så jeg skal kjøre en sjekk med den og se hva den finner.

Når det gjelder Sp2, hva vil være beste for meg der? laste ned fra nett via windows, eller er det mulig\best å sette inn fra cd?, låner nemlig en cd med xp og sp2 innvendig etterpå..

Men hvis dataen ikke fungerer bra før jeg installerer Sp2 (har defragmentert og alt) vil den bli bedre etter inst? eller lønner det seg å rett og slett formatere å ta alt på nytt?

Har xp og på en partisjon , og spill på en annen. Så har jeg forskjellige ting på en annen harddisk. Blir jeg nødt til å formatere alle?

Du trenger bare å formatere den partisjonen du har windows på, men de aller fleste spill vil du måtte installere på nytt ;) . Den du har "forskjellige ting" på vil alt fungere. (hvis det ikke er installerte programmer feks.)

Jeg liker best å starte med windows xp med sp2 på, men det er meg da :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av og til er det bra med en nyinstallasjon av OS. Dersom du har SP2 på cd er det greiest, da slipper du også å logge deg på nett uten brannmur.

De fleste programmene legger informasjon i registeret, så de må installeres på ny. Det varierer fra spill til spill om du trenger å installere på ny, ofte ligger "save games" under mine dokumenter og pass på det så du slipper å miste dem.

Lenke til kommentar

Dataen ble helt tullete, klarte hvertfall ikke å få lastet ned sp2, så jeg tok den windows med sp2 som jeg hadde lånt, formaterte diskene i boot menyen, og installerte så xp. Det første jeg gjør når jeg er inne i windows, er å gå inn på taskmanager, der ser jeg at cpu står på 4% med en gang. Xpn jeg installerte var på engelsk , så kom faktisk heller inn på internett. :hmm: ikke vet jeg hvorfor, men han så ikke at en kabel var koblet til.

Skulle så flytte IE vinduet, og så at det lagga veldig?? Nå gikk også cpun veldig høyt!

hva har skjedd?? Er det cpun som er ødelagt eller?

Driver nå og formaterer igjen med den gamle Xp cdn min(uten sp,på norsk) så håper at det skal ordne seg, men har egentlig ikke noe tro på det... :( noen som vet hva som har gått i stykker? hva jeg kan gjøre??

Lenke til kommentar

Det at det lagger er jo helt normalt før du har installert drivere til grafikkortet. Prøv å kjør noen benchmarks da, og se om det hjalp med formatering ;)

EDIT: Det er alltid lurt å oppdatere biosen til hovedkortet, selv om jeg ikke tror det hjelper noe her ;)

EDIT2: Åpn opp task manager og se hva som tar så mye cpu kraft da vel(?) :dontgetit:

Endret av sablabra
Lenke til kommentar

greit nok at det lagger uten skjermkort drivere, men skal det bruke så mye ressurser?

Oppdatere bios var det første jeg gjorde når det var problem med dataen for en stund sia(annet prob) nmen da var det rammen som hadde feil inst i default.

Det som bruker mye ressurser er csrss.exe, explorer.exe og taskmananger.exe

Har 16 prosseser gående i idle rett etter inst. av xp pro. med taskmanager oppe. Trykker jeg ikke på no så er bruk av cpu på 0%

beveger jeg musa i ring rundt skjermen, så går den fort opp til 11% og ligger mellom 11 og 9..

Da er det crss.exe som tar det meste (7når % er på 11)

Skal prøve å inst drivere nå, så kjøre benchmarks..

Hvis det er\har vært et virus? er det mulig at det fortsatt er der etter å ha formatert begge diskene med xp cdn?

Eller kan de rett å slett ha ødelagt en annen komponent?(kan ikke alt for mye om dette)

Har også tenkt til å prøve en annen harddisk hvis det ikke gir seg.

Lenke til kommentar
greit nok at det lagger uten skjermkort drivere, men skal det bruke så mye ressurser?

Å ja, uten problemer. Når jeg åpner et vindu og flytter det fort rundt på den bærbare (2.2 GHz P4) går den glatt opp mot 100% CPU-last, og rendring av websider tar "en evighet".

Lenke til kommentar

om jeg tar og åpner oppgavebehandling og går på ytelse og trykker nedi ene hjørnet slik at jeg justerer størrelsen på vinduet, og kjører musa rundt og rundt på musematta, samtidig som jeg hører på mp3 stopper lyden ^^. det var en lang settning det

Lenke til kommentar

Nå ser det ut som alt er fikset ja!

Med virus prog gående og tskmngr oppe så er cpu oppe i ca 30 når jeg veiver rundt med et vindu.

Litt kjedelig og formatere og måtte ordne alle innstillinger på nytt men..

Nå har jeg bare et par spm igjen, kanskje litt off topic, men tror dette er riktig tråd og spørre likevel:

1. Har 7500 i 3dmark 05

er det riktig i forhold til system?

(4200 x2 , 7800 gtx , 2048 ram

2. Kjører nå trend antivirus og spyware i det prog. Bør jeg ha flere virus / anti spyware?noen tips til hvilke?

Har også hørt at man ikke bør ha 2 virus prog. samtidig på dataen, ettersom de kan motvirke hverandre? er dette riktig?

sitter her med lisens på norman, og litt kjedelig og ikke kunne bruke den...

Lenke til kommentar

Trend skal fungere helt fint, men den spyware scan`en til trend er ikke best. Der ville jeg anbefalt Spysweeper eller Spybot. Angående å ha 2 stk antivirus er det stor fare for krangling der. Om du har en lisens på Norman så heng den opp til "pynt". Det er det eneste nyttige den kan gjøre :p Ellers kan du prøve å sette opp xp innstillingene slik at du ikke har så mye fancy crap i xp`en. Dette tar både ram og cpu. Selv om du har nok ram lagrer xp fortsatt mye på disk (pagefile), så det vil uansett gå "tregt". Det med at cpu hopper fra 0 til 30 % når du vimser rundt med et vindu er jo normalt siden cpu jobber for at dette ikke skal gå tregt, er jo tross alt cpu`en sin jobb....hva ellers skulle den gjort.....idlet på 0% og gjort slik at alt lagger for deg? Så lenge spilla funker med det skjermkortet der så ikke klag :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...