enter Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Hvis man monterer to hovedkort med CPU og minne i samme kassa, - kan man ha felles harddisker, CD og DVD - enheter? Ser et poeng i at HK'ene (CPU/BUS/RAM) må drives fra hver sin harddisk-partisjon når de er i drift, men går det å benytte de øvrige partisjoner/disker felles? I så fall kan man også velge OS når man starter opp dersom partisjonen ikke er i bruk. Det er fellesskap av IDE-enhetene jeg ser som utfordringen, spørsmål om kabinett, PSU, sjerm og diskettstasjon ser jeg foreløpige løsninger på (diskettestasjon kan koples om manuelt om den noen gang skal benyttes). Noen som finner opplegget interessant, - og som evt. vet noe om felles tilkopling av IDE-enhetene. Går det? Lenke til kommentar
roaldhansen Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 folk lurer på masse rart :smile: men, nei, det du spør om er ikke mulig kjøp heller en ekstra hd, så kan du dele cd-rom/dvd/brenner på et liten nettverk :smile: Lenke til kommentar
enter Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Men det hadde vært stilig da, - en felles strømbryter, - alt i samme kassa, to sjermer og en switsj på musa/tastaturet. Hæ? :wink: Men vent litt, - dette går ikke under betegnelsen "mye rart" - da :smile: Lenke til kommentar
Howie Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Det nærmeste jeg kommer på er SAN (eller billigversjonen NAS), men til og med der kan man ikke dele partisjoner - kun lagringsvolumet, og tilfredsstillende løsninger her er garantert utenfor din prisklasse (du bruker ordet IDE...). Jeg klarer ikke helt å se poenget her, om du vil at en pc skal ha tilgang til en annen pc's partisjoner (eller dele mellom dem) er vel det enkleste å sette in GBit NICs med en fiber uplink (fortsatt dyrt, men overkommerlig) mellom de to og så mounte partisjonene via Win2K/XP (eller benytte seg av vanlige shares/DFS). Båndbredden bør være mer enn tilfredsstillende for vanlig bruk (hvis ikke, bruk flere kort og kjør last balansering). Lenke til kommentar
Howie Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 19:02, enter skrev:Men det hadde vært stilig da, - en felles strømbryter, - alt i samme kassa, to sjermer og en switsj på musa/tastaturet. Hæ? :wink: Grunnleggende kunnskaper med loddebolt og litt kabler fikser det du nevner her, og med en KVM trenger du ikke to skjermer heller. Lenke til kommentar
enter Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 19:05, Howie skrev:Det nærmeste jeg kommer på er SAN (eller billigversjonen NAS), men til og med der kan man ikke dele partisjoner - kun lagringsvolumet, og tilfredsstillende løsninger her er garantert utenfor din prisklasse (du bruker ordet IDE...).Jeg klarer ikke helt å se poenget her, om du vil at en pc skal ha tilgang til en annen pc's partisjoner (eller dele mellom dem) er vel det enkleste å sette in GBit NICs med en fiber uplink (fortsatt dyrt, men overkommerlig) mellom de to og så mounte partisjonene via Win2K/XP (eller benytte seg av vanlige shares/DFS). Båndbredden bør være mer enn tilfredsstillende for vanlig bruk (hvis ikke, bruk flere kort og kjør last balansering). Hei, takker for svaret. Men jeg forstår ikke termen, ikke SAM (afrikansk ørkenfolk for meg), ikke NAS, GBit NICs med en fiberuplink osv. Jeg har bare min enkle ide',gjerne med IDE, men to PC'er kan jo styre hverandre fra ulike steder i verden på nett og med Windows XP, - så hvorfor ikke i samme kasse. Kan selvfølgelig ha hver sine harddisker bare PC'ene (det blir to komplette PC'er i kassa da) kan bruke hverandres disker og CD/DVD-spillere. Det er et "must" i min ide', ellers kan jeg bare bolte eller lime sammen to PC-er i hvert sitt skap, - intet spennende ved det ... Noen som finner alternative løsninger? Lenke til kommentar
enter Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Quote: Den 2002-08-17 19:05, Howie skrev:Det nærmeste jeg kommer på er SAN (eller billigversjonen NAS), men til og med der kan man ikke dele partisjoner - kun lagringsvolumet, og tilfredsstillende løsninger her er garantert utenfor din prisklasse (du bruker ordet IDE...).Jeg klarer ikke helt å se poenget her, om du vil at en pc skal ha tilgang til en annen pc's partisjoner (eller dele mellom dem) er vel det enkleste å sette in GBit NICs med en fiber uplink (fortsatt dyrt, men overkommerlig) mellom de to og så mounte partisjonene via Win2K/XP (eller benytte seg av vanlige shares/DFS). Båndbredden bør være mer enn tilfredsstillende for vanlig bruk (hvis ikke, bruk flere kort og kjør last balansering). Hei, takker for svaret. Men jeg forstår ikke termen, ikke SAN(afrikansk ørkenfolk for meg), ikke NAS, GBit NICs med en fiberuplink osv. Jeg har bare min enkle ide',gjerne med IDE, men to PC'er kan jo styre hverandre fra ulike steder i verden på nett og med Windows XP, - så hvorfor ikke i samme kasse. Kan selvfølgelig ha hver sine harddisker bare PC'ene (det blir to komplette PC'er i kassa da) kan bruke hverandres disker og CD/DVD-spillere. Det er et "must" i min ide', ellers kan jeg bare bolte eller lime sammen to PC-er i hvert sitt skap, - intet spennende ved det ... Noen som har eller finner alternative løsninger? :smile: Lenke til kommentar
Rascal Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 har lest om et pci kort somdu setter inn som gjør at du deler pc "I 2" på det kortet er det skjermkort, utgang for mus og tastatur, og lyd ut. Hardisk deles med "Hovedbruker". Lenke til kommentar
enter Skrevet 17. august 2002 Forfatter Del Skrevet 17. august 2002 Nettverk er vi jo vant til, - med server og eget nettverksprogram ... Jeg kjenner ikke til LAN. Om jeg har to PC'er i kassa, eller adskilte og med kabel imellom, - med LAN-støtte, - hvordan kan man da på enkleste måte kople de sammen, - og hva medfører sammenkoplingen? Og tilsvarende med nettverkskort, - hvordan kan man da på enkleste måte kople de sammen, - kun to PC'er? (Hva med nettverksprogram, server og evt. annet?) Kan man med XP styre den ene fra den andre, - slik man (formodentlig) kan via nettet? Har LAN-støtten eller kontakten noe felles med nettverkskort, - kan LAN-kort eller LAN-støtte og nettverkskort erstatte hverandre? Eller trenger man både LAN og nettverkskort på samme PC for å kople opp PC'en på LAN og nettverk (internt nettverk). :wink: [ Denne Melding var redigert av: enter på 2002-08-17 22:02 ] Lenke til kommentar
Howie Skrevet 17. august 2002 Del Skrevet 17. august 2002 h v a s k a l d u b r u k e d e t t e t i l ? Quote: Om jeg har to PC'er i kassa, eller adskilte og med kabel imellom, - med LAN-støtte, - hvordan kan man da på enkleste måte kople de sammen, - og hva medfører sammenkoplingen? Uten tilleggsprogramvare = standard nettverk. Du kan dele ut stasjoner eller kataloger, og du kan fjernstyre pc'ene. Quote: Og tilsvarende med nettverkskort, - hvordan kan man da på enkleste måte kople de sammen, - kun to PC'er?(Hva med nettverksprogram, server og evt. annet?) Enkleste måten å koble sammen to pc'er som har nettverkskort er ved å bruke en såkalt krysset nettverkskabel (noen av trådene i en vanlig nettverkskabel har byttet plass i den ene kontakten. Fåes kjøpt i enhver databutikk for noen få kroner (avhengig av lengden da, men du trenger vel ikke mange cm...) XP/2K har innebygd støtte for alt som trengs for å koble to pc'er sammen i et nettverk. Quote: Kan man med XP styre den ene fra den andre, - slik man (formodentlig) kan via nettet? Ja, Terminal Services som det heter er inkludert i XP og tillater deg å gjøre det meste innen 'kontorarbeid' kategorien (altså IKKE spill) bortsett fra å oppdatere den andre pc'en med hotfixes og service packs. Quote: Har LAN-støtten eller kontakten noe felles med nettverkskort, - kan LAN-kort eller LAN-støtte og nettverkskort erstatte hverandre? Eller trenger man både LAN og nettverkskort på samme PC for å kople opp PC'en på LAN og nettverk (internt nettverk). LAN er det samme som internt nettverk (Local Area Network). Du trenger et NIC (Network Interface Card...nettverkskort på norsk) i hver PC, og et medium for å koble dem sammen (kabel). To pc'er kan bruke en krysset kabel, 3 eller mer må benytte hub/switch. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå