Gå til innhold

Spørsmål om Minne til Socket 939 64x2

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har et spørsmål om minne til overnevnte CPU, og jeg legger spørsmålet her da jeg mener spørsmålet er ganske CPU relatert. Tar jeg feil får det heller flyttes.

Here Goes...

Hvorfor støtter ikke hovedkortene som kjører AMD's socket 939 chipset raskere minne enn DDR400MHz, altså PC3200 ?

Jeg har tenkt til å kjøpe meg ny maskin, i hovedsak bestående av AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2GHz Socket 939 og hovedkortet ASUS A8N-SLI PREMIUM Socket939.

Men jeg stusser litt med tanke på at DDR2 er mer eller mindre siste skrik innen minne, og at andre CPU'er og hovedkort støtter langt raskere minne.

For meg virker det som om minnet kan bli en ganske stor flaskehals for en så rask prosessor som 4400+, eller har AMD funnet en annen vei rundt dette?

Jeg har sammenlignet de forskjellige hovedkortene hos Komplett og MPX, og ingen kort for denne CPU'en støtter noe over PC3200. Er dette "Work in progress", eller trenger ikke AMD noe raskere?

Er det noen som har svar på dette, eller som vet om det kommer noen nye kort som støtter raskere minne? Er dette i det hele tatt CPU'ens feil, eller er det en annen grunn?

Er det noen som har erfaringer med denne Cpu'en? Jeg er stor fan av både AMD og ASUS, men har liksom ikke lyst til å kjøpe gromme deler og få samme ytelse som maskinen jeg nå kjører fordi minnet ikke er raskt nok.

Håper jeg har forklart meg godt nok, og takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På socket 754/939/940 er det ikke hovedkortet, men prosessoren som bestemmer minnetype og minnehastighet.

Offisielt støtter ikke Athlon64 mer enn DDR400, men de nye Venice- og San Diego-prosessorene har uoffisiell støtte for opp til DDR500. Men det viser seg at Athlon64 faktisk ikke trenger DDR500 noe særlig, og kjører faktisk veldig fint på DDR400 så lenge timingsene er greie.

Intel trenger langt høyere minnehastighet enn Athlon64 for å kunne yte bra, dette er én av grunnene til at Intel har gått over til DDR2, og ikke AMD. Grunnen er av arkitekturisk art, og hvis du leser her og her, får du kanskje en idé om hva det får ut på.

Når AMD går over til socket M2, vil det da kun være mulig å bruke DDR2-minne sammen med denne.

Lenke til kommentar
På socket 754/939/940 er det ikke hovedkortet, men prosessoren som bestemmer minnetype og minnehastighet.

Men det viser seg at Athlon64 faktisk ikke trenger DDR500 noe særlig, og kjører faktisk veldig fint på DDR400 så lenge timingsene er greie.

Det ante meg at det var CPU'en som stod for minneavgjørelsen, ja.

Da blir det jo noe av det samme som hvorfor AMD's CPU'er har lavere GHz frekvens enn Intel, og fortsatt klarer å yte like bra, om ikke bedre.

Takker for svar og linker, skal sjekke dem ut nuh, og søke litt på socket M2, som jeg ikke har hørt om før.

Ble nysgjerrig nå :p

Lenke til kommentar

Til Endre; Takk for mye interesant lesning ! Likte godt de to siste linkene du ga meg. Etter hva jeg skjønner, så gjelder resultatene der også 4400+ selv om de utfører testen på 4800+..?

Men kan ikke si at jeg fikk med meg hvor MYE minne de hadde på maskinen de kjørte testen på. Skal lese videre, og grundigere ! Nok en gang, takk for spennende lesning.

Til Mott; skal kaste meg på dine linker så fort jeg har pløyd gjennom de jeg allerede har fått. Takk for svar !

:thumbup:

Lenke til kommentar

Til Mott; skal kaste meg på dine linker så fort jeg har pløyd gjennom de jeg allerede har fått. Takk for svar !

Ja, da har jeg lest dine også, og hva skal jeg si om det..?

Er jo ganske typisk, har endelig klart (nesten) å skrape sammen til en skikkelig fet maskin, så kommer det hurra-rop om 2 kvartal 2006...

Leser fra Endres linker at litt høyere minnehastighet gir en klar fordel, særlig for multitasking, noe jeg er en "Overkiller" av :whistle:

Det er i hovedgrad derfor jeg har tenkt til å gjøre denne oppgraderingen. Men å vente helt til uttil midten av 06..? Er det verdt det? Tror ikke det, hvis folk påstår nå at 64x2 ikke trenger mer enn PC3200, og at den klarer sine oppgaver helt uten problemer. Er jo ingen bombe at det vil bli en liten ytelsesøkning ved høyere frekvens, og det vil heller ikke komme som noen bombe at M2 socket'en vil sikkert kjøre fra dagens 939.

Men 939 ligger godt der oppe blant dagens Cpu'er, og man kan ikke ha det beste hele tiden.

Jeg satser på dette kjøpet, og håper at ASUS har støtte for DDR480 i sin BIOS til A8N-SLI PREMIUM. Hvis ikke, så er det ingen krise, men hadde jo vært gøy å ha "det lille ekstra".

Får gjøre litt grundigere Research på området før jeg bestemmer meg for hvilket minne jeg skal gå for.

Lenke til kommentar
Men kan ikke si at jeg fikk med meg hvor MYE minne de hadde på maskinen de kjørte testen på. Skal lese videre, og grundigere ! Nok en gang, takk for spennende lesning.

Jeg er ganske så sikker på at de brukte 2x512 MB (tilsammen 1024 MB).

Det som er verdt å legge merke til er at de brukte samme timings på både DDR400 og DDR500, noe som ikke er veldig vanskelig å få til med billigere minne. Det som da vil skje om man skrur opp hastigheten, er at man må slakke timingsene for å få det stabilt, og dermed kan ytelsen synke igjen.

Men det er stort sett ikke mye å uroe seg over. Kjøper du et godt s939-system i dag, vil du høyst sannsynlig ikke angre. :)

Lenke til kommentar

Ok, har glant litt rundt, blant annet på asus sine hjemmesider og komplett og hos mpx. Hos de to sistnevnte så jeg etter 480Mhz minne, siden det var det de testet i linkene jeg fikk av Endre, men kunne faktisk ikke finne noen. Selges ikke det her i norge? Må man da opp på 500Mhz, og i så fall, hvordan hadde maskinen da taklet dette? Hadde den justert seg ned selv, eller måtte man ha gjort dette manuelt gjennom bios?

På ASUS sine hjemmesider kunne jeg se at de nå lanserer et nytt hovedkort for 939, nemmelig A8N32-SLI Deluxe ( Se den her ) og den ligger også hos Komplett, men er ikke tilgjengelig der enda. Leste litt gjennom spsifikasjonene til dette kortet, og kunne se at det hadde en overklokkingsfunksjon for minne, som kunne justere fra 400Mhz helt opp til 800Mhz.

Det kortet jeg tidligere hadde sett meg ut har også overklokkingsfunksjoner, men det står ikke noe spesifikt om minne slik som på overnevnte kort, bare en liste som heter Other ASUS Special Features, og hvor ASUS AI Overclocking er nevnt som en av kortets egenskaper.

På sidene til Delux kortet virker det som om de har gjort en oppdatering og gått litt grundigere til verks med opplysningene, for der er det en egen kollone som heter Overclocking Features, og som viser litt mer i detalj om hva som kan gjøres.

Noen som har vært borti disse funksjonene, og fungerer minneoverklokkingen på samme måte på A8N SLI-Premium kortet? Tror jeg kommer til å vente til Deluxe modellen kommer på markedet, den virker hakket vassere og er vistnok optimert for Corsair XMS-3500LL PRO minne, slik at disse to skal gå som hånd i hanske, og skal kunne justere seg selv. Det kan nesten tenkes at de har kommet med dette kortet, nettopp fordi 64x2 CPU'ene har mulighet til å ta litt høyere minne.

Men jeg må si at jeg ikke helt skjønner hvordan man kan justere helt opp til 800Mhz da den er beregnet for 400Mhz.

Men er det, som sagt, noen som vet om 480Mhz minne, slik det ble fortalt om i testen, eller finnes ikke dette her til lands?

Jeg vet at det dreier seg mye om minne her, og at jeg har postet i CPU kategorien, men det er i hovedsak CPU det er snakk om, og hva en 939 kan "tåle".

Uansett, håper og takker for flere nyttige svar og interesant respons.

Lenke til kommentar

Så det er DDR500 de bruker.. Da fikk jeg i alle fall svaret på det :D

Kjekt å vite hvor mye minne det var også, kjører selv 1024mb på nåværende maskin, med en sideveksling på drøyt 1500mb... Men som jeg nevnte, jeg er en Multitasker, og har ALDRI nok minne ! :blush: Heller ikke nok CPU kraft...

Derfor jeg skal ha kraftpakke nå, og det blir nok 2048 mb ram også. Så om det egentlig er behov for økning av minnefrekvens er jeg ikke helt sikker på, men som jeg sa, gøy med det lille ekstra.

Det blir vel noen uker til kjøp regner jeg med, men ville bare ha litt klarhet i dette. Har lenge forundret meg over AMD's lave minnestøtte. Litt klokere nå. Men setter pris på flere synspynkter ! ;)

Lenke til kommentar
Ok, har glant litt rundt, blant annet på asus sine hjemmesider og komplett og hos mpx. Hos de to sistnevnte så jeg etter 480Mhz minne, siden det var det de testet i linkene jeg fikk av Endre, men kunne faktisk ikke finne noen. Selges ikke det her i norge? Må man da opp på 500Mhz, og i så fall, hvordan hadde maskinen da taklet dette? Hadde den justert seg ned selv, eller måtte man ha gjort dette manuelt gjennom bios?

En minnebrikke er ikke fastlåst til én fast hastighet. Den hastigheten som butikkene oppgir er den hastigheten brikkene skal være garantert å klare ved oppgitte timings.

Utover det kan man i teorien velge hvilken hastighet man vil, så lenge minnebrikkene greier å holde følge (hvilken kvalitet det er på dem).

Så en DDR400-brikke kan kjøres på både DDR266, DDR378, DDR500 og 600 hvis man velger en god brikke. :)

Lenke til kommentar

Kjekt å vite ;)

Har lagret linkene du ga meg, og skal studere dem nøye før kjøp ! Så får vi se hvor overklokkingsvillig det nye hovedkortet er. Tror ikke det burde være noe problem, overklokket min nåværende maskin en liten tadd også, AMD og ASUS det også, bare langt lengre ned på lista... :ermm: Var tøft da det kom, da...

Men, når tiden kommer så får jeg vel poste litt i "minne" kategorien, se om det er noen hete tips der ute om noen gullbrikker !

Lenke til kommentar

Asus A8N Sli Premium er et bra hovedkort som ikke har noe problem med klokking av minnet. Derimot har hovedkortet et vcore problem hvis og bare hvis en overklokker dobbelkjerneporsessorer. Kan være greit å nevne. Asus hevder det skal komme en bios som fikser dette, men meg bekjent har den ikke kommet enda.

En av mange forum som tar opp dette problemet:

Asus A8N SLi Premium, X2 vcore issue..

Endret av Alcoholiday
Lenke til kommentar
...Asus hevder det skal komme en bios som fikser dette, men meg bekjent har den ikke kommet enda.

Hmm... Takk, greit å vite. Kanskje derfor de lanserer et nytt A8N SLi Premium kort. Det som jeg tittet på på siden deres virket i alle fall speller nytt, og det er enda ikke kommet i noen av nettbutikkene så vidt jeg vet. Komplett hadde det i registeret sitt, men er enda ikke til salgs. Men det ser lovende ut, det skal det ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...