Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 bug

Wild Bill

Anbefalte innlegg

snorreh Skrevet 06/10/2005 : 12:42

Dette skyldes ikke noen "bug" i Athlon 64-X2, men heller et velkjent problem med lastbalanseringen i Windows XP. Dette problemet kan enkelt løses ved å starte disse spillene som "lagger" med f.eks. WinLauncherXP hvor man på forhånd kan sette prosessoraffinitet (hvilken prosessor-kjerne spillene skal kjøre på).

Jeg syns jo din forklaring virker til og være svært sannsynelig snorreh, men hva kan årsaken til at dette bare rammer enkelte AMD dual cpu være?

Det kan kanskje se slik ut, men det har vel mer med at det er flere som spiller på Athlon 64-X2 baserte system enn andre SMP-system slik at problemet tilsynelatende blir mer fremtredende der. Lastbalanseringen i Windows XP fungerer nemlig på nøyaktig samme måte uansett hvilket SMP-system man bruker.

Er det bare tilfeldig at X2 eiere har spilt akkurat de spill som rammes av problemet når dette nå blir omtalt som "X2 bugen" snarere enn "dual bugen", eller "HT bugen"?

Ja, det er nok helt tilfeldig ettersom dette er et relativt kjent problem for de av oss som har holdt på med SMP-systemer endel år allerede. Problemer med lastbalansering i Windows XP har vært et velkjent problem lenge på SMP-systemer mhp. spill og lyd- og videoavspilling. Den første gangen jeg hørte om dette problemet var på diskusjonsforumet til 2cpu.com, og det var på et dual Xeon-basert system med Hyper-Threading avskrudd såvidt jeg kan huske. Og der var det heller aldri snakk om noen prosessor-bug e.l. så konklusjonen ble derfor at det var et problem relatert til dårlig skrevne programmer i kombinasjon med dårlig lastbalansering i Windows XP (i Windows 2000 er nemlig ikke dette problemet like merkbart).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snorreh Skrevet 06/10/2005 : 14:23

Det kan kanskje se slik ut, men det har vel mer med at det er flere som spiller på Athlon 64-X2 baserte system enn andre SMP-system slik problemet blir mer fremtredende der. Lastbalanseringen i Windows XP fungerer nemlig på nøyaktig samme måte uansett hvilket SMP-system man bruker.

Ok, snorreh. Er forsjåvidt ikke helt ukjent med problematikken rundt lastballanse, her selv en Prescott, som jeg lett ser at det er forskjellig hvordan forskjellige spill fordeles der også. Spill som feks FS9 har hatt en tendens til og belaste den ene kjærnen 100%, og den andre 10%, og flyten der har vært noe dårliger enn i spill som tilsynelatende har fordelt slik at ingen av kjernene belastes 100%. Dog ikke så ille som jeg får intrykk av på de som klager over denne "X2 bug" Så jeg vet ikke, men antar at prinsippet er nogenlunde det samme med dual da.

Dere som har dette problemet, hvordan ser det ut i taskmanager når det lagger?

Det som da fortsatt er en gåte for meg, er hvorfor noen tilsynelatende slipper unna problemet, mens det hos andre tydeligvis er ganske ekstremt. Akkurat dette kan vel lede oss til og mistenke at det kan være enkelte kombinasjoner av HW, drivere osv som er særlig utsatt?

Lenke til kommentar
Noen som vet hvordan man får CS:S til å starte når man bruker WinLauncherXP?

Har også Counter-Strike: Source problemer med å kjøre skikkelig på SMP-systemer?

Hvis WinLauncherXP ikke fungerer med noen spill, så kan du alternativt prøve å bruke ImageCFG istedet som du finner her:

http://www.robpol86.com/?imagecfg

Se også disse trådene for flere nyttige tips vedrørende spill og SMP-systemer:

http://www.2cpu.com/forums/showthread.php?t=34985

http://www.nforcershq.com/forum/1-vt61697.html?start=0

Lenke til kommentar
Det som da fortsatt er en gåte for meg, er hvorfor noen tilsynelatende slipper unna problemet, mens det hos andre tydeligvis er ganske ekstremt. Akkurat dette kan vel lede oss til og mistenke at det kan være enkelte kombinasjoner av HW, drivere osv som er særlig utsatt?

Det ser ut til at Microsoft har laget en hotfix for Windows XP som løser problemet:

A Windows XP SP2-based computer that has multiple processors exhibits decreased performance or unexpected behavior

SYMPTOMS

Consider the following scenario. The following conditions are true:

• You are using a Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2)-based computer.

• The Windows XP SP2-based computer has multiple processors.

• The multiple processors support processor power management features. For example, the multiple processors support Advanced Configuration and Power Interface (ACPI) processor performance states.

• The Windows XP SP2-based computer requires Windows XP SP2 to use the processor power management features.

Additional updates that can optimize the performance of the Windows XP SP2-based computer are also available. However, without these updates, the Windows XP SP2-based computer exhibits decreased performance or unexpected behavior.

RESOLUTION

Hotfix information

A supported hotfix is now available from Microsoft, but it is only intended to correct the problem that is described in this article. Only apply it to systems that are experiencing this specific problem. This hotfix may receive additional testing. Therefore, if you are not severely affected by this problem, we recommend that you wait for the next Windows XP service pack that contains this hotfix.

To resolve this problem immediately, contact Microsoft Product Support Services to obtain the hotfix. For a complete list of Microsoft Product Support Services telephone numbers and information about support costs, visit the following Microsoft Web site:

http://support.microsoft.com/contactus/?ws=support

Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 08/10/2005 : 14:25

To resolve this problem immediately, contact Microsoft Product Support Services to obtain the hotfix.

:mad:

Ja hvis jeg forsto det der rett, vil det ikke bli allment tilgjengelig før ved neste service pack? Hvorfor gjøres det så vanskelig tro?

Lenke til kommentar

Herrlig, bekrefter alt jeg misliker med MS. Stor takk til Snorre for å ha nøstet opp dette. SP2 gir vel svar på hvorfor noen har problemet og andre ikke. MS har etter det jeg kan skjønne tatt på seg ansvaret for problemet, og laget en fix. Til MS sitt forsvar tror jeg denne fix'en blir allment tilgjengelig i god tid før neste service pack, regner med at den holdes tilbake fordi den er på et beta-stadie.

Lenke til kommentar
Del Skrevet 08/10/2005 : 16:33

Til MS sitt forsvar tror jeg denne fix'en blir allment tilgjengelig i god tid før neste service pack, regner med at den holdes tilbake fordi den er på et beta-stadie.

Ja, slik forstår jeg det også. Til tross for at det er fryktelig umoderne er jeg ingen MS-hater, snarere tvert i mot- finnes det et MS produkt som kan gjøre jobben, bruker jeg gjerne det! Ser liksom ikke helt dette som er så populært og mene, at "alt annet" er så mye bedre i alle sammenhenger...

Men de kunne jo godt gjort denne fixen litt lettere tilgjengelig, med klare advarsler om at det er en beta da syns jeg...

Stor takk til Snorreh fra meg også, for gode svar og vel fremgravde opplysninger :)

Lenke til kommentar

kanskje installere AMD Ahtlon 64 driveren? ;) OG skur av cool n qoute

er sikkert derfor folk har problemer! ;)

plus å bruke enekjernen til spillet og den andre til windows ? ;)

bare et tips

du kan kjøre det i Windows Task Manager :roll:

Endret av wiak
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

opplevde noe rart noe nå..

For en stund siden la jeg inn NHL 06. Uten å stille på noe(utenom grafikk til max :cool: ) så fungerte spillet perfekt.

derimot i dag, så la jeg det inn på nytt, har formatert pcn et par ganger siden sist... og da hakka spillet så det sang.. Gjorde om på affinitty så ble alt bra..

Forskjellen på nå og forrige gang var at nå hadde jeg lagt inn en cpu driver fra amd(x2driver som jeg aldri klarte å få lagt inn før pga jeg la inn en cpu driver som fulgte med hovedkort) i motsetning til før som jeg hadde driver fra hovedkort..

Har driveren virkelig så mye å si her? (driver nest nederst)

Er en cpu driver også en cool and quiet driver?

finnes det et program til å instille affinity varig, som er enkelt å bruke?

Har forresten x2 4200+

edit: la til cpu

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Er en cpu driver også en cool and quiet driver?

Egentlig er det bare det ja.

..og dersom du ikke er så veldig interessert i akkurat den "feature".. så lar du bare være å installere driver.

PS.

For en som er "litt" opptatt av klokking er Q&Q totalt uinteressant.. for andre "livsviktig" funksjonalitet.. :)

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Jada jeg vet det wiak, men slike ting burde Microsoft ha tenkt ut da de designet XP.

4980125[/snapback]

ja men dualcore eller dualcpu var da ikke alle mans eie for ca 4 år siden? :tease:

5037772[/snapback]

Det er klart, men derfor finnes det windows update :p

Lenke til kommentar

Hadde dette problemet på mitt system rett etter at jeg hadde kjøpt det. Fungerte topp fra fredag til søndag, men så kom problemet. Spill ble til slideshows.

Reinstallerte XP og har ikke set tnoe til det siden.

Kjører en 4200+ på 2.4GHz på et MSi Diamond HK.

-KJ

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...