Gå til innhold

AMD Athlon 64 X2 bug

Wild Bill

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei den har jeg ikke hørt om gitt :roll:

Hva har du problemer med?

Har hørt rykter om at X2 CPU'ene har en 'bug' som gjør at det lagger i noen spill. Dette skal kunne fikses ved å deaktivere den ene kjernen.

Maskinen jeg kjører består av følgende komponenter:

-CPU: AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz

-CPU-vifte: Zalman CNPS7000B-Cu LED

-RAM: OCZ 2x1024MB cl2 Dual Channel

-Skjermkort: XFX GeForce 7800GT 256MB GDDR3

-Hovedkort: Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI, Super Cooling pipe

-Harddisk: Seagate 80GB S-ATA NCQ 7200RPM

-Kabinett: Thermaltake Kandalf

-PSU: OCZ ModStream 450W

Maskinen min 'lagger' i selv de minste spill som f.eks. warcraft 3 ther frozen throne noe som er helt latterlig.

Lenke til kommentar

Har spillt bf2, fahrenheit, q3, cs, nhl06 og skijump ;) på mitt system uten problemer.

Oppdater driverne dine: chipset, display og cpu. Sjekk at du har seneste directx.

Det er vel mest på grunn av at ikke veldig mange spill er laget for bruk med dobbeltkjerne.
Tullball. Spill som ikke støtter dual kjører helt normalt på den ene kjernen.
Lenke til kommentar
har du koblet opp en annen skjer til den? Altså En pc skjerm og en tv kanal ut. Det gjorde jeg med min og da kjørte den i dual view som gjorde at jeg lå med 30fps i alle spill massiv lagg.. Skru av den ene skjermen hvis dette er tilfellet :)

Nei jeg har bare koblet til en 17" lcd.

Lenke til kommentar

Start spillet, minimer det og gå inn i Windows Task Manager. Høyre klikk på exe fila til spillet og velg 'affinity'. Huk av CPU 1 slik at spillet bare kjøres på CPU 0.

Dette gjør at CS:S ikke hakker hos meg, og burde fixe dine problemer også. Ikke alle spill man trenger å gjøre dette, men noen da altså.

Lenke til kommentar
Start spillet, minimer det og gå inn i Windows Task Manager. Høyre klikk på exe fila til spillet og velg 'affinity'. Huk av CPU 1 slik at spillet bare kjøres på CPU 0.

Dette gjør at CS:S ikke hakker hos meg, og burde fixe dine problemer også. Ikke alle spill man trenger å gjøre dette, men noen da altså.

Når jeg klikker på set affinity får jeg feilmelding som låter følgende: The operation could not be completet. Access denied.

Lenke til kommentar

Siden dette er et problem åpenbart flere sliter med, oppfordrer jeg de som har opplevd problemer med X2 om å slenge seg på tråden. F.eks. har alle jeg har sett så langt brukt Asus Premium kortet. Det virker ikke som om noen har kommet til bunns i hvorfor fenomenet oppstår. Angående løsning har snorreh ved gjentatte anledninger linket opp et program som gjør det mulig å starte opp alle spill på en kjerne, men uansett, skulle gjerne fått en oversikt over hvem som har problemet, hvilken hardware de har, og hvilke spill det gjelder, evt. andre som ikke opplever problemer på samme spill/hardware.

EDIT:

Her er linken til programmet fra snorreh: http://www.majorgeeks.com/WinLauncherXP_d870.html

Dersom noen med dual Intel, evt. HT har opplevd noe tilsvarende, er dette også veldig interessant å høre om.

Wild Bill, er du sikker på at du har administrator rettigheter, evt. nyeste driverne fra AMD når du prøvde å sette affinity?

Endret av Del
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Wild Bill, er du sikker på at du har administrator rettigheter, evt. nyeste driverne fra AMD når du prøvde å sette affinity?

Av åpenbare grunner er det noen program som har kode innbakt som avviser forsøk både på "shutdown" og endring av affinitet.. (Admin-rettighet eller ei)

Jeg syns også det er merkelig at dette problemet bare skulle oppstå på X2. Dette burde være SW/OS-relatert og ikke knyttet til en bestemt type dual-core CPU.. :hmm:

Lenke til kommentar
Har hørt rykter om at X2 CPU'ene har en 'bug' som gjør at det lagger i noen spill. Dette skal kunne fikses ved å deaktivere den ene kjernen.

[...]

Maskinen min 'lagger' i selv de minste spill som f.eks. warcraft 3 ther frozen throne noe som er helt latterlig.

Dette skyldes ikke noen "bug" i Athlon 64-X2, men heller et velkjent problem med lastbalanseringen i Windows XP. Dette problemet kan enkelt løses ved å starte disse spillene som "lagger" med f.eks. WinLauncherXP hvor man på forhånd kan sette prosessoraffinitet (hvilken prosessor-kjerne spillene skal kjøre på).

WinLauncherXP finner du her:

http://www.majorgeeks.com/WinLauncherXP_d870.html

WinLauncherXP is a free application launcher for Windows 2000 and Windows XP

Features:

AFFINITY: for SMP (multi-processors system), you can select on which processors (up to 8 processors) each applications are run

Dette burde løse problemet i de aller fleste tilfeller, men hvis man fortsatt opplever problemer så kan man også prøve dette:

http://blogs.msdn.com/tparks/archive/2005/05/14/417516.aspx

If your game seems to be running at double speed, you can try adding this to your boot.ini /USEPMTIMER

It has to do with processor throttling technologies causing the QueryPerformanceFrequency API to return values that cause the game to run too fast ( such as returning that the processor is running at 700mhz instead of 2Ghz )

I recommend creating a backup copy of your boot entry incase something goes wrong.

XP includes a handy tool to edit your boot.ini called bootcfg and I recommend that you use it.

In my case I used

bootcfg /copy /id 1

bootcfg /raw "/USEPMTIMER /noexecute=optin /fastdetect" /id 2

Jeg regner da med at du har installert den nyeste AMD Athlon 64 prosessor-driveren for Windows XP og satt opp Cool'n'Quiet til å fungere skikkelig (?).

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Dette skyldes ikke noen "bug" i Athlon 64-X2, men heller et velkjent problem med lastbalanseringen i Windows XP.

Fungerer dette sikkelig i Windows 2003 server med X2?

Lastbalanseringen er riktignok bedre i Windows Server 2003, men jeg ville ikke anbefalt å bruke dette for å kjøre spill likevel. Jeg anbefaler heller at man benytter seg av WinLauncherXP for å starte de spillene/programmene som opplever problemer med lastbalanseringen i Windows XP, ettersom det ser ut til å løse problemet i de aller fleste tilfeller.

P.S. Husk å velge prosessor under SMP-knappen i WinLauncherXP når du konfigurerer den for hvert spill/program.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 06/10/2005 : 12:42

Dette skyldes ikke noen "bug" i Athlon 64-X2, men heller et velkjent problem med lastbalanseringen i Windows XP. Dette problemet kan enkelt løses ved å starte disse spillene som "lagger" med f.eks. WinLauncherXP hvor man på forhånd kan sette prosessoraffinitet (hvilken prosessor-kjerne spillene skal kjøre på).

Jeg syns jo din forklaring virker til og være svært sannsynelig snorreh, men hva kan årsaken til at dette bare rammer enkelte AMD dual cpu være?

Er det bare tilfeldig at X2 eiere har spilt akkurat de spill som rammes av problemet når dette nå blir omtalt som "X2 bugen" snarere enn "dual bugen", eller "HT bugen"?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...