Jorek Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har satt opp en samba server på LAN'et mitt. Jeg får kobla til servern gjennom en Windowsmaskin, men ossen får jeg mounta servern på en Linux maskin? Si at servern har en IP som er: 192.168.0.xxx, og sharen heter public Jeg har prøvd smbmount \\192.168.0.xxx\public, men da får jeg denne tilbake: Jorek@vector:# smbmount \\192.168.0.xxx\public Could not resolve mount point Help anyone? Dessuten, sharen er satt opp som public, her er et utdrag av smb.conf: [public]comment = Public Stuffpath = /home/SAMBApublic = yeswritable = yesprintable = yeswritelist = @staff Jeg har en bruker som heter winclient, men denne brukern får ikke skrevet til servern.Ossen får jeg satt opp det?Takker. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 mount -t smbfs //192.168.0.xxx/public /mount/point Der /mount/point er mappa det skal mountast i. Du kan også legge til brukarnamn og passord i mount-kommandoen, om det er nødvendig. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Takker for svar, men ossen legger jeg til brukernavn og passed i kommandoen. Det er nødvendig tydeligvis. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Takker for svar, men ossen legger jeg til brukernavn og passed i kommandoen. Det er nødvendig tydeligvis. mount -t smbfs -o username=brukarnamn,password=passord //192.168.0.xxx/public /mount/point Du kan legge til ei linje i /etc/fstab om du vil ha auto-mount ved oppstart. Endret 1. oktober 2005 av objorkum Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 kan vel ikke legge den inn i fstab? funker hvis du har RH eller Fedora og legge den i /etc/rc.locales. Men i ubuntu fungerer ikke den kommandoen der. da må du lage en fil som heter feks /root/.smbcredentials og legge inn: username = "brukernavn" password = ""passord" så kan du mounte i fstab ved hjelp av //192.xxx.x.xx/d /din/dir smbfs credentials=/root/.smbcredentials 0 0 Noe jeg har brukt siden jeg fant det ut på http://ubuntuguide.org/#automountnetworkfolders Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Dei fleste distroar eg har vore borti, sjekkar /etc/fstab for nettverks-ting, som SMB og NFS, og mountar dei. Det er nok lurast å bruke credentials ja. Skal nok gå å ikkje bruke det i Ubuntu også, berre du set opp Samba rett Men som sagt, å putte brukarnamn/passord i ein fil som ligg ein plass der ingen andre kan lese den, kan vere lurt, om det er viktig å beskytte. Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Det er ikke så farlig med å få mounta sharen ved boot, i hvoedsak nå trenger jeg hejlp til å får skrevet til sharen fra en annen PC. Mvh Jorek. Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Det er ikke så farlig med å få mounta sharen ved boot, i hvoedsak nå trenger jeg hejlp til å får skrevet til sharen fra en annen PC. Mvh Jorek. Problemet er altså at klientar som mountar ikkje kan skrive til mappa? Kan du poste smb.conf frå serveren her? Heile... Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 #======================= Global Settings ===================================== [global] workgroup = MATRIX server string = Samba Server security = user load printers = yes log file = /var/log/samba.%m max log size = 50 socket options = TCP_NODELAY dns proxy = no #============================ Share Definitions ============================== [homes] comment = Home Directories browseable = no writable = yes [printers] comment = All Printers path = /var/spool/samba browseable = no guest ok = no writable = no printable = yes [public] comment = Public Stuff path = /home/SAMBA public = yes writable = yes printable = no write list = @staff Sånn, work your magic! Takker for ALLE svar! Jorek Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Kva for system-brukar eig /home/SAMBA? ls -l /home/SAMBA Lenke til kommentar
Jorek Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Aha, mappa var eid av root... Lagde en ny mappe som er eid av winclient, så nå funker alt Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå