Gå til innhold

Oppklaring: CPU-kjøler, Kjøler, Powersupply vifte?

Anbefalte innlegg

Når jeg nå skal bygge min HTPC er jeg litt usikker på hva jeg skal gjøre for å få støyen så lav som mulig. Jeg har kjøpt en 2.6 GHz P4 prosessor med medfølgende vifte (boxed). Tenkte å bruke den viften, men hva annet bør jeg gjøre? Dersom strømforsyningen bråker for mye, kan jeg slå den av og sette inn en stille vifte?

Hva er en "kjøler" eller "Cooler"? Er det en vifte i tillegg til CPU-Cooler og Poersupply viften? Hva er anbefalt for mitt oppsett? (vil ikke bruke CPU intensivt)

Jeg bruker en 380 W strømforsyning i Dette kabinettet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, "kjøler" kan bety så mangt. Felles for dem alle er at de har som oppgave å kjøle en eller flere komponenter. Det finnes både passive og aktive kjølere; passive kjølere har ingen bevegelige deler, og er normalt en kjøleribbe laget av et varmeledende materiale som kobber eller aluminium. Aktive kjølere KAN være en enkelt vifte, men er normalt en kombinasjon av kjøleribbe og vifte. De vanligste kjølerne i en PC er prosessorkjøler, som med ytterst få unntak finnes i alle maskiner. Videre har de fleste skjermkort en aktiv kjøler, men du får ganske bra (og ekstra dyre) passivt kjølte skjermkort. De fleste hovedkort har også kjølerribber og/eller vifter på noen av komponentene, og disse er ofte av lav kvalitet slik at de bråker irriterende mye. (Dette er også ofte tilfellet med "boxed" prosessorkjølere.)

Generellt kan man si at en aktiv kjøler er mye mere effektiv enn en passiv kjøler.

De fleste strømforsyninger har en innebygd vifte som har dobbelt formål; kjøle ned komponentene i strømforsyningen, OG trekke varmluft ut av kabinettet. Denne viften er i gang så lenge strømforsyningen er i gang, men mange strømforsyninger regulerer automatisk turtallet i takt med belastningen/temperaturen. DU BØR IKKE STOPPE VIFTEN I EN STRØMFORSYNING SOM IKKE ER DESIGNET FOR PASSIV KJØLING. Og hvis du har en passiv strømforsyning (de finnes, men er ofte veldig dyre i forhold til ytelsen) bør du normalt ha en kabinettvifte bak i kabinettet for å utføre den oppgaven viften på strømforsyningen vanligvis gjør. Det skader forresten aldri å ha en ekstra vifte bak, og det beste er en vifte i front også, slik at maskinen trekker inn "kald" luft foran, som blåses over de varme komponentene, før den trekkes ut av maskinen av viften(e) bak.

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...