Gå til innhold

Skjerm ødelagt av høyttaler?

sverrho

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har en eldre philips 28" TV stående på rommet. Vet dette egentlig ikke passer 100% inn under kategorien skjermer, men siden det er nøyaktig samme prinsipp som på CRT skjermer, tar jeg sjansen på at noen kanskje har en løsning på mitt problem:

Etter å ha fraktet den Oslo - Trondheim med bil, kan det se ut som den er blitt permanent påvirket av magneten i høytalerene i bilen, eller no. Vet ikke om dette er tilfellet/mulig, men her er i hvert fall problemet:

I øverste venstre hjøne er forgene helt forvrengt. Den vanlige standard blå-skjermen som kommer hvis ikke noe annet vises, er i dette hjørnet rød. Den røde flekken dekker ca 15% av skjermbildet, så det er ganske vesentlig. Skjermen ser ut som hvis man setter en høyttaler svært tett / oppå skjermen. Da kommer de samme forvrengningene, men de forsvinner nokså umiddelbart etter av høytaleren fjernes igjen.

Spørsmålet mitt er om noen vet hva dette kan skyldes, og aller helst har en løsning på problemet! Er det mulig at tven kan ha blitt ødelagt ved at den sto for nær stereoanlegget i bilen?

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Somregel pleier disse forvrengningene gi seg etter en stund dvs etter et par timer at den er på. Ellers så kan det ha skjedd permanent skade. Har selv hatt dette problemet, men har litt problemer fortsatt ved at ved lange bilder med hvit i blir det litt rosa missfarge.

Lenke til kommentar

Magnetisering av CRT skjermer skjer lett, det er nok bare å flytte på de (jordmagnetisme).

Derfor har alle CRT skjermer en innebygd avmagnetisering. Denne aktiveres hver gang du slår på strømbryteren. I de fleste tilfeller vil misfargingen avta etter en tid med bruk, bare husk å bruke strømbryteren og ikke bare standby.

Lenke til kommentar
Derfor har alle CRT skjermer en innebygd avmagnetisering.

Alle skjermer har ikke avmagnetisering (degauss), spessielt eldre aparater og dataskjermer. Det er derfor et slit hvis disse blir påvirket av en magnet. Gjør som hårek sier, prøv å slå den av og på med strømknappen. Virker ikke det, har ikke din TV degauss funksjon. :cry:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Det du gjør er å holde av og på knappen inne i ca. 10 sekunder når du slår på eller av. Hjelper ikke dette kan du ta en magnet (baksiden av et høytalerelement) og dra fra misfargingen og ut mot hjørnet av skjermen. Hvis du ikke får det til da heller så tar du med deg tvn til en rep. sjappe så tar de en magnetisk spole og drar over skjermen så er den bra igjen.... Men prøv med magneten selv først, det har jeg gjort med stort hell flere ganger....Men du gjør det på egen risk...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...