SSS Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg har nå hatt Tsunami kabinettet i noen dager, men det bråker som et fly. Min hardware er: CPU: AMD Athlon64 3500+ 2,2 GHz Boxed-vifte Hk: Asus A8N-SLI Premium nForce4 SLI GPU: Club3D Geforce 6600GT 128MB PCIe PSU: MIST 500 watt Kabinett: Thermaltake Tsunami m/vindu HDD: 2 stk. Seagate Barracuda 250GB S-ATA Jeg er ikke sikker på hva som lager all støyen men jeg tror det er viftene som følger med kabinettet. Derfor vurderer jeg å gå til anskaffelse av 2 stk slike (en foran og en bak): Mist Er disse bra og vil jeg høre noe forskjell? De jeg har nå er oppgitt til å gå på 21db. Er det noen andre som er bedre og som støyer mindre en MIST-viftene? Jeg lurer også på om jeg i samme slengen skal bytte ut Boxed vifta. Er det noen som har noen anbefalinger på CPU-vifter som ikke bråker mye og med god kjøling? En viftestyring hadde også vært en idè. Er det noen som vet om en god viftestyring som passer til tt Tsunami Dream? Takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Jeg kjøpte en viftestyring jeg :thumbsup: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?grp=5800&toc=5880 Edit:Hvilken farge er det på kabinette foresten. Endret 1. oktober 2005 av BigJackW Lenke til kommentar
haakie Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 stapp en blyant i viftene og se hvilken som støyer mest. sjift dermed ut den om støyer. Lenke til kommentar
SSS Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Jeg kjøpte en viftestyring jeg :thumbsup: http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?grp=5800&toc=5880 Edit:Hvilken farge er det på kabinette foresten. Hvilken viftestyring er det du har? Det er jo en dør på det kabinettet, så¨man kan ikke ha en med noen stikkende ut. Kabinettet er sort. Ser den MIST vifta bra ut. Noen som har noen erfaringer? Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Jeg har akkurat samme kabinett som deg. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ALDV02 Jeg har sølv kabinett, men hvis du har svart kan du jo kjøpe denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ALDV02UK Det blir ikke stikkende noe ut, du får igjenn døra. Jeg gjør no det. Edit: Det er ca 0.5 Cm fra døra til viftestyringa til meg. Endret 1. oktober 2005 av BigJackW Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Stikk hode inn i PCen og flytt øret rundt, da finner du fort hvilken vifte som støyer med. Regner med at det er kjølerene på CPU (hvis du bruker den medfølgende) og skjermkortet. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Vil tippe at skjermkortet og boxed viften støyer en del. Er det ikke bare å nappe ut viftene i kabinettet, så finner du fort ut hva som bråker. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Vil tippe at skjermkortet og boxed viften støyer en del. Er det ikke bare å nappe ut viftene i kabinettet, så finner du fort ut hva som bråker. er ikke værre.. har selv tt tsunami og har bytta ut 12cm viftene. siden de lagde en del støy, har også satt inn en viftestyring (aerocool gatewatch).. egentlig var den litt for stor så måtte til med sbaufil og avbiter tang har også bytta vifte grillen i side døra, cpu en gikk ned med hele 10 grader da Lenke til kommentar
.Xavier. Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jeg har et Thermaltake SViking og der følgte det med vifter også, den bråker noe vannvittig, det er nok viftene som fulgte med på begges som bråker. Lenke til kommentar
Nauz Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Jeg har et Thermaltake SViking og der følgte det med vifter også, den bråker noe vannvittig, det er nok viftene som fulgte med på begges som bråker. ja det er nokk det.. på tsunami skal "vist" viftene sende fra seg 21db.. men det er "ikke" sant.. er nokk bare noe tt sier, selv byttet jeg ut viftene så og si med en gang..og solgte de til en venn som er så og si døv Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Det er 120mm vifta som er i front som bråker. Veldig god flow i dette kabinettet, jeg liker det veldig godt. Lenke til kommentar
SSS Skrevet 3. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2005 Jeg skal bestille ny viftestyring imorgen (CoolerMaster Aerogate 2), men synes dere at jeg i samme slengen skal kjøpe nye vifter foran og bak i kabinettet? Eller vil dette ikke være noe vits? Jeg tror ikke det er boxed vifta som bråker, men kabinett viftene (de går på 2100 rpm). Boxedvifta sirkler rundt på 900-1000 rpm. Lenke til kommentar
guttorm Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 Jeg skal bestille ny viftestyring imorgen (CoolerMaster Aerogate 2), men synes dere at jeg i samme slengen skal kjøpe nye vifter foran og bak i kabinettet? Eller vil dette ikke være noe vits? Jeg tror ikke det er boxed vifta som bråker, men kabinett viftene (de går på 2100 rpm). Boxedvifta sirkler rundt på 900-1000 rpm. Se i posten min rett over, der står det hvilken som bråker. Spørs hvilken vifte du har i psu, men den den120mm som er bak i kabbis er neppe vits i å skifte ute. Irriterende at nesten alle orginal vifter har molex kontakter. Lenke til kommentar
SSS Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Takk for hjelp alle sammen! Men det er en ting jeg lurer på: Kan jeg bruke programmet FanSpeed istedenfor en viftestyring? Er det noen ulemper med det programmet? Lenke til kommentar
henningml Skrevet 4. oktober 2005 Del Skrevet 4. oktober 2005 (endret) Fanspeed klarer bare justere vifter som er koblet til hovedkortet, og hvor hovedkortet støtter styring. Men ellers er fanspeed en mye bedre løsning enn noen egen viftestyring. Jeg har selv Aerogate Gatewatch, og vet ikke helt hvor fornøyd jeg egentlig er med den.. Ja, den reduserer støyen betraktelig.. men.. 1. I manuell modus får du bare stille turtallet ned til halvt turtall for vifter med turtallsområde over 2000 omdreininger, og kun ned 500rpm for vifter som opererer under 2000 omdreininger. Det tar også gjerne 1 helt minutt fra du setter en ny rpm til viften har justert seg til denne. 2. Automatisk modus er en vits... Den justerer hver vifte etter en tilegnet temperatur-sondes verdi. Problemet er at du har ingen måte å definere hvilket temperatur-område du ønsker å holde deg innenfor. Det virker som om den ser på rundt 60-70 grader som maks. dvs at for kabinettviften som er styrt av kabinett-temperaturen, så vil denne alltid gå på tomgang da temperaturen i kabinettet selvfølgelig aldri er i nærheten av 60 grader. Testet hos meg selv på en vifte som går fra 1500 til 2500 rpm. Og den gikk fra 1600 rpm til 1850 rpm når tempen gikk fra 25 grader til 50. Den gjør mikroskopiske justeringer på turtallet, og gjerne ikke før temperaturen er helt i taket. Slik gatewatch'en funker for meg i dag så har jeg latt være å lagre noen rpm i manuell modus, slik at den defaulter til full speed. Da kan jeg veksle mellom full spiker og tomgang på alle vifter ved å skifte mellom manuell og auto modus... Endret 4. oktober 2005 av henningml Lenke til kommentar
SSS Skrevet 4. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 4. oktober 2005 Testet Fanspeed men det funket ikke... Så da blir vel viftestyring neste. Men har lest at på Coolermaster Aerogate II så lagrer denne ikke innstillingene på viftene, slik at når du slår av maskinen og starter den neste gang, så vil viftene gå på full spiker igjen. Er dette tilfelle? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå