Gå til innhold

Fendora C4 og wirelss

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg har installert Fendora Core 4 på min laptop Dell Insperion 1100

Forsøker å komme meg på nett via mitt D-Link DWL 122 (usb) kort

Her fikk jeg en utfordring jeg ikke helt makter alene

Er ganske grønn på linux og lurer på om noen har tid til å hjelpe meg litt

Har lastet ned en wlanng driver men vet egentlig ikke om dette er riktig versjon etc

Fikk i allefall problemer når jeg forsøker å aktivere denne

Er vant til live vesrjoner av linux der installering av mine trådløse nettverk har så og si skjedd av seg selv

Noen som kan gi meg tips på driver versjon jeg skal bruke og hvordan jeg går frem ?

Forsøkte meg på denne: ftp://ftp.linux-wlan.org/pub/linux-wlan-ng/

Hvor jeg lastet ned denne: linux-wlan-ng-0.2.1-pre1.tar.gz

Fant så en veiledning her:http://www.shaftek.org/blog/archives/000246.html

Men komandoene stemmer ikke og jeg får div feilmeldinger

Altså like langt...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trenger ikke kompilere manuelt, bare bruk yum/rpm til å legge inn. Det står forøvrig hva som skal gjøres for å få igang kortet på deres egne sider: http://www.linux-wlan.com/linux-wlan/

Har en slik selv, og kan bekrefte at de funker, selv om de er litt mer knot å konfigurere enn andre.

edit: jeg vil anta du fikk problemer med å kompilere fordi du ikke har gcc lagt inn.

Endret av Nichotin
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med å bruke yum til å legge inn dette

Skal jeg finne den som update eller extras eller mener du at jeg kan installere den lokalt med yum ?

Har loka litt rund på den wlanlinken uten å egentlig bli klokere

Lenke til kommentar

Jeg vet hva yum er men ikke hvordan du mener jeg kan bruke den til å få inn wlan-ng

Jeg finner ikke noe som ligner på wlan-ng når jeg kobler meg opp med yum.

Så jeg jeg lurte på om du mente jeg kan bruke yum til å intstallere en fil jeg har lokalt.

Endret av Deviator
Lenke til kommentar

du kan bruke rpm til å installere rpm-filer. jeg er temmelig sikker på at du skal kunne få inn linux-wlan-ng med yum. yum har vel en søkefunksjon av noe slag, og det hjelper garantert om du finner noen ekstra repositories.

hvis ikke, så legg inn gcc med yum, samt kernel-headers og prøv å kompilere linux-wlan-ng manuelt igjen fra source.

Lenke til kommentar

Hei igjen

Når du sier repositories så antar jeg at dette er serveren hvor jeg henter updatene fra?.

Jeg tok å la inn den fendorafaq serveren der jeg slik som det stod på fendorafaq siden.

Kan jo være mulig den rett og slett ikke ligger der og jeg må legge inn en annen server. Skal prøve dette når jeg kommer hjem

Ellers må jeg si jeg er enormt overasket over brukervennligheten ellers i Fedora!

Toppers!!

Men dette med wlan var litt vanskelig. Håper ikke alt jeg skal gjøre viser seg å være like vanskelig.

Sikkert ikke vanskelig for dere som har drevet med Gnu/Linux en stund men det ble litt av en utfording for meg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...