Gå til innhold

IDE og S-ATA i samme pc

Anbefalte innlegg

I min pc'en i dag står det to IDE-harddisker, begge på samme IDE-kontroller som master og slave. Med tiden har jeg tenkt å bytte ut disse med S-ATA disker. Dette har jeg tenkt å tatt gradvis (ettersom pengene ikke strekker til). Antagelig kommer jeg til å kjøpe en stor lagringsdisk først (> 300GB), for senere å kjøpe en rask systemdisk (< 50GB)

Da har jeg noen spørsmål.

1. Hvordan vil et oppsett med både IDE-disker og S-ATA disker fungere? Jeg har fått med meg at S-ATA ikke har det problemet med master/slave, så jeg antar hvilken disk det skal bootes fra settes opp i BIOS?

2. Er det noe spesiell installering av disse diskene. Må RAID-drivere installeres først? Hvis ja, må jeg reinstallere WinXP og trykke F6 under installasjon for å få gjort det?

3. Jeg har 2 S-ATA kontakter på hovedkortet; betyr det at jeg max kan ha 2 S-ATA disker installert. Og kan jeg f.eks ha 2 S-ATA disker og 4 IDE-komponenter (2 disker + 2 CD/DVD)

4. Noen andre ting jeg bør tenke på?

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Det skal kunne velges i BIOS, men det er nok noen BIOS utgaver som ikke er like god på dette.

2. Du skal ikke ha RAID. Hvis det er en RAID kontroller så har den antagelig valg mellom 2 drivere, en uten RAID og en med.

Når du installerer XP på en SATA kontroller hvis driver ikke er inkludert i installasjonsprogrammet så merker du det fort, disken blir ikke funnet. Da bruker du F6. Men ofte er ikke det nødvendig.

3. Du skal antagelig kunne bruke 4 ATA og 2 SATA samtidig.

4. Hvis du skal installere XP på nytt så bør du koble vekk alle andre disker inntil installasjon er ferdig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...