Gå til innhold

Software RAID 5: erfaringer?

Anbefalte innlegg

Hallo der ute.

Har god erfaring med RAID-5 fra jobben (dedikerte kontrollere).

Har også god erfaring med software RAID-5 på LINUX/SCSI: Utrolig rask, mindre brukervennlig oppfølging.

Har sett antydninger på forumet her at SW RAID-5 fungerer dårlig. Gjelder dette M$ Windows; evt. hvilke?

Hva er det som fungerer dårlig?

Har sett noen tester av SW RAID5 med SI-3114; fungerer kanon på LINUX i allefall-

(Hadde vært fint å høre fra noen som vet, ikke bare tror de synes noe) :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har god erfaring med RAID-5 fra jobben (dedikerte kontrollere).

Har også god erfaring med software RAID-5 på LINUX/SCSI: Utrolig rask, mindre brukervennlig oppfølging.

Har sett antydninger på forumet her at SW RAID-5 fungerer dårlig. Gjelder dette M$ Windows; evt. hvilke?

Hva er det som fungerer dårlig?

Både software og hardwareløsninger har sine fordeler og ulemper. De hardwareimplementasjonene jeg har sett har sett på kan ikke opprette både et raid 5 sett og et raid 10 sett når du har fire disker (Bruke halvparten av diskplassen til hver). Dette kan i utgangspunktet høres ut som en dårlig idé, da det er bedre med 8 disker, men når du plutselig får behov for en stor partisjon er denne muligheten nydelig. (Forutsatt at ikke all diskplassen allerede er okkupert av raidsett selvfølgelig).

Når det gjelder hardware RAID 5 så gir den vesentlig mindre last på prosessoren i serveren/klienten, da all paritetsberegning foregår i en dedikert prosessor (ASIC) på raidkontrolleren. Denne har ofte i tillegg enten innebygget minne eller en eller flere spor for innsetting av minnebrikker, som igjen gjør at den kan jobbe mye mer effektivt. Dette er spesielt gunstig for RAID-løsninger som baserer seg på paritet, da en del av leseoperasjonene i forbindelse med skriving av data blir eliminert. Merk at du vil ha batteribackup av minnet på kontrolleren dersom den brukes til raidsett som brukes til databaser, hvis ikke risikerer du at du får en korrupt database ved strømbrudd.

Det er kanskje ikke helt klart ut i fra det jeg skriver over, men jeg vil anbefale en software raid 5 kontroller for de som har et veldig stramt budsjett og må ha en feiltolerant diskløsning med mye plass (for lite plass anbefaler jeg speil).

For de som har litt mer penger, og som ikke trenger fleksibiliteten til å ha flere raidsett over de samme diskene vil jeg anbefale hardware RIAD 5, på grunn av den forbedrede ytelsen.

For de som har behov for RAID 5, med stor grad av fleksibilitet med tanke på størrelse på raidsettet, blanding av forskjellige typer raidsett og så videre, vil jeg anbefale en rent softwarebasert løsning, f eks Veritas Storage Foundation.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...