Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Varm harddisk og strømforsyning. Hjelp! 60C!


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Kjøpte PC fra komplett for litt over et år siden. Fikk dem til å sette den i sammen for meg, eneste problemet hittil var skjermkortet som de byttet for meg. Veldig greie folk.

 

Problem nå:

 

Når jeg spiller World of Warcraft vil plutselig hele bildet fryse og jeg må restarte pcen. Etter en ukes frustrasjon over dette åpnet jeg kabinettet og tittet inni. Det viser seg at strømforsyningsboksen blir vannvittig varm når jeg spiller. Kan dette være problemet?

 

Men hva verre er: Harddisken er gloheit uansett om jeg spiller eller ikke. Hva kan jeg gjøre for å få fikset dette? Kjøpe nye vifter? Bytte harddisk? Hjælp!

 

PS: Mitt største problem er kanskje at jeg har flyttet til Canada og nå må finne alle nye varer i butikkene har borte.

 

Hjælp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har du fiklet mye med datamaskiner før? om du har så plukker du av Vifte på cpuen og får bort alt støf fra kjøleribba og vifta og kanskje kjøper deg en tube med artic silver (kjølepasta) og legger på nytt lag om det er et lite eller dårlig lag der (på CPUen selfølgelig)

 

og om du mistenker at det er strømforsyningen som er varm så har jeg ikke litt peiling en gang. men koster ikke så mye for en ny :p

Lenke til kommentar

Tusen takk for det kjappe svaret.

 

Jeg er av typen som skjønner hvor de forskjellige kablene skal og hvordan jeg setter i en RAM brikke. Bortsett fra det er kunnskapen på et minimum. Jeg ville nok greid å bytte ut strømforsyningen, men kvier meg for å begynne å skru. Er det noe jeg burde tenke på når jeg bytter denne saken?

 

Og angående harddisken? Det er den som er varmest. I følge Speedfan holder then en nesten konstat temperatur over 60 Celsius. Det er vel ikke bra?

Lenke til kommentar

Hvis du er usikker på hvor kabler og slik skal kan du ta et bilde av PC-en og bruke det bilde som en mal, seinere.

 

Angående harddisken er det beste kanskje å sette på en vifte.

 

Hvis du ikke er så veldig i mekkemodus kan du kjøpe en slik: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=AKHDBL

 

Regner med at støy ikke har så mye å si?

 

Det du også kan prøve er å sette en bordvifte til å blåse inn i kabinettet mens du spiller. Hvis det hjelper veit du at maskinen blir varmere en den liker å være.

Lenke til kommentar

last ned Aida 32 og sjekk varmen på CPUen, om den ligger på over 60 grader da bør du få fiksa det, for kanskje biosen din har autoshutdown på 60 grader? men disker kan da vere temmelig varme uten at det skjer noe særlig?

 

og om det er tilfelle at cpu er varm bør du få noen med peiling til og skifte kjølepasta og fjerne hybelkaniner.

 

og test det ongabonga skrev med en vanlig bordvifte til og blåse inn i pcen. Eller bare plukke av dekselet på maskinen, blir mye varme inni der :p

Lenke til kommentar

Ja det kan fikses med en vifte, men mest sansynlig så er det prosessoren som er på 60 grader. Regner med det er 60 grader idle. den kan fort komme over 75 når du spiller. Kjenn på kjøleribba på CPU og du merker fort om den er gloheit. Kjenn også på harddisken og da veit du hvilken av de som er varmest...

Lenke til kommentar

Jeg hater å spørre om dette.. men hva er egentlig CPU vifta? jeg har to vifter på hovedkortet. En stor enorm sake som det står Intel på.. og en liten en med diskolys som det står MSI på. Kremt..

 

Det er uansett ingenting i pcen min som er heitere enn harddisken. Man kan steke egg på den. men pcen går så det suser allikevel.

 

Merkelig..

Lenke til kommentar

En harddiskvifte kan kanskje være tingen.

Men du kan jo vurdere og kjøle ned hele kabinettet da.

 

Eks. En 80mm vifte foran som vifter kald luft inn, og 1-2 80mm vifter som vifter varm luft ut.

 

Alt inne i pc'en min falt med 10 grader når jeg gjorde det. :)

 

60 grader for en harddisk er vel litt i høyeste laget, 60 for en CPU er vel kanskje akeseptabelt hvis du presser den hardt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...