Gå til innhold

Peltierkjølt PC - Kapittel 2: Lian Li PC50 (16.11)

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tenkte å lage screenshots der jeg sammenligner grafikken mellom denne maskinen og en maskin man kan si er "ok".

Cluet er at både denne maskinen og den "ok" maskinen skal kunne kjøre sine respektive innstillinger med over 60fps ca 99% av tiden.

Spørsmålet mitt blir da:

Ca hvor rask skal jeg sette den "ok" maskinen?

Skal den kunne klare ca 1024x768 med medium details på stort sett de fleste spill?

Doom 3 på low?

Eller skal den kanskje klare 1280x1024 med medium?

Kanskje den skal settes til å fikse 1024x768 på low?

Er en Athlon XP 3000+ med GeForce 6600GT en "ok" maskin?

Hva sier dere?

Det kan bli en ganske interessant sammenlikning. halvparten av hvert screenshot skal være fra en "ok" maskin, den andre halvparten skal være fra denne maskinen.

Og for å være sikker på at det er sagt:

Dette er ikke en "I'm da überman cuz I got da supa PC" post.

Jeg skal lage sammenlikninger for å vise hva man kan forvente av grafikkforskjeller ved å oppgradere PC-en.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm :hmm: . Hva med å sette opp tre oppsett? En elkjøp-pc, en grei pc (ca det du skrev) og DIN :) men tre er kanskje mye stress....

Edit: skal du låne noens pc til det? eller skal du "simulere" dårlig grafikk på din med laver instillinger?

Endret av aeinstein
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

8: Temp tweaking, lydnivå og overklokking

Nå er det lenge siden sist.

Jeg ha hatt noen skikkelig travle dager... :blush:

Nuvel

Som dere kan høre fra den lille videosnutten i en av de tidligere postene så bråkte faktisk de stillegående SilenX viftene endel. Endel i denne sammenheng vil si omtrent en god del mindre enn en normal spille-PC med stock cooling. Og det er jo som kjent bråkete...

Jeg var spent på de første temperaturavlesningene etter første boot. Hvis de var forholdsvis lave kunne jeg med god samvittighet skru ned viftene noen hakk.

Som man kan se var da høvelig OK.

mini4november1760qk.jpg

Viftene var originalt på rundt 1500rpm. Jeg stilte de ned til rundt 1000rpm. Voilá: Stillhet... Det vil nå være totalt uaktuelt å skru de opp igjen. :dribble:

Så boota jeg opp i Windows og fyrte opp OCCT for å få opp tempen skikkelig.

Som den gale mann jeg er tenkte jeg at jeg burde sjekke ut hvordan temperaturene ville bli om jeg skrudde av peltierelementet...

Temperaturen steg og steg... Til jeg nådde 50C!

Interessant! Det går faktisk an å kjøre maskinen med pelt avslått. Hmmm.

Jeg slo på elementet igjen

Før overklokking og alt, inkludert Pelt PSU (12V), på default (Ambient ca 22C):

CPU temp idle: -6C

CPU temp load: 18C

GPU1 temp idle (m/CPU på load): 50C

GPU2 temp idle (m/CPU på load): 48C

GPU1 temp load (m/CPU på load): 52C

GPU2 temp load (m/CPU på load): 50C

Vanntemp: ca 46C

(Skjermkortene står jo i serie så det er ikke så veldig rart at de viser litt ulik temp.)

Her var det ikke mye positivt...

Jeg merket også at de stakkars radiatorene var *varme*.

*Sjekke hvor mye strøm Pelten faktisk tar*:

mini4november1685pw.jpg

Oi. 274W.

Det var en smule hissig. Så prøvde jeg å skru ned pelt-spenningen fra 12V til 10,8V. (Som er minimum med dette oppsettet, jeg kan skru den opp til 13,2V hvis jeg vil)

Logikken bak dette er at et peltierelement øker kjøleeffekten ca lineært med strømmen (og da ca spenningen også), mens elementets egen varmeproduksjon øker med ca kvadratet av strømmen (og da ca spenningen) pga et peltierelement består av halvledere.

Sette ned spenningen burde da minske strømforbruk og varme betraktelig, mens kjøleeffekten ikke burde endres så voldsomt.

Se, se! Teorien stemte, den!

minii4november1855dg.jpg

178W!

Så var det bare å fyre opp OCCT igjen, denne gangen med et mye lavere strømforbruk og *mye* kjøligere radiatorer.

CPU temp idle: -6C

CPU temp load: 17C

GPU1 temp idle (m/CPU på load): 41C

GPU2 temp idle (m/CPU på load): 40C

GPU1 temp load (m/CPU på load): 42C

GPU2 temp load (m/CPU på load): 41C

Vanntemp: ca 37C

Ser man det, ser man det. Viftene og radiatorene var ikke kraftige nok til å fjerne all den varmen med så lavt turtall. Note to self: Less is More.

Fortsatt var temperaturen bittelitt for høy syntes jeg. Og det var litt irriterende etterhvert med PC-en 10cm fra ørene.

Føttene mine er kalde. PC-en er varm og liker kulde. Hmmm 2 + 2 = 3

Jeg satte den ned på gulvet og stillheten ble øredøvende. Hvis jeg har vinduet åpent når det duskregner litt ute blir PC-"støyen" overdøvet av regndråpene som treffer trærne 10m fra vinduet mitt. :love:

Dvs: Hvis jeg skrur på lyd, stort sett uansett hvor svak den enn måtte være, på Hjemmekinoanlegget (som så klart er koblet til dataen, hehe) så blir PC-en overdøvet.

I tillegg ble temperaturen enda litt lavere. Neste punkt på programmet var å se om litt heving av PC-en i tillegg til å la alle viftene blåse luft inn i PC-en vil senke temperaturene enda litt. Og joda. Temperaturene ble enda litt lavere.

Temperaturer før overklokking:

CPU temp idle: -7C

CPU temp load: 15C

GPU1 temp idle (m/CPU på load): 37C

GPU2 temp idle (m/CPU på load): 36C

GPU1 temp load (m/CPU på load): 38C

GPU2 temp load (m/CPU på load): 37C

Vanntemp: ca 33C

Temperaturforskjellen mellom idle og load på skjermkortene er koselig synes nå jeg da. :)

Overklokking av CPU:

Før vann og med stock cooler fikk jeg ca 2,65GHz m 1,52V. Noe som tilsier at jeg var veldig uheldig med prosessoren min. Andre prosessorer med samme stepping har gjerne nådd 2,8GHz på stock. :(

Alle som har prøvd å klokke litt vet hvor lang og til tider kjedelig prosess det er. Kort sammendrag:

1,41V 2650MHz temp load: 15C

1,43V 2690MHz temp load: 16C

1,46V 2740MHz temp load: 16C

1,48V 2790MHz temp load: 17C

1,51V 2800MHz temp load: 19C

.

.

1,60V 2850MHz temp load: 28C (!)

Det ser altså ut til at maks spenning og da varme som peltierelementet klarer å fjerne på 10,8V er rundt 1,50V. Etter dette øker temperaturen dramatisk. Det ser også ut til at jeg skal være fornøyd med ca 2,80GHz på 24/7 oppsett. OCCT var helt stabil i 24t.

Beklageligvis har jeg for øyeblikket crappy minne som nekter å overklokke noe særlig. :thumbdown:

Jeg kommer snart til å bestille 2GB av noen OCZ greier snart pga F.E.A.R som har det med å spise opp alt minnet mitt...

Overklokking av skjermkort.

Default hastigheter er 400MHz core og 1000MHz minne.

Det viste seg fort at overklokking av skjermkort i SLI var en heller irriterende affære. Et eksempel: På default spenning klarte hvert av skjermkortene i single GPU oppsett rundt 490MHz på coren. Sammen klarte de bare 470MHz. Minnet var i begge tilfeller på 1220MHz. Originalt er spenningen på 1,4V GPU og 1,2V Mem.

Etter å ha snurra litt på potmetrene opp til 1,55V på GPU og 1,32V på minnet havnet jeg på 500MHz core og 1300MHz på minnet. Dette er 24/7 oppsettet mitt og 100% artifact-fritt. Henholdsvis 25% og 30% overklokk som faktisk fører til rundt 25% bedre ytelse i nesten alle spill med høye grafikkinstillinger.

GPU temp endret seg knapt. :w00t:

Da er det vel på tide med noen 3DMark-tester? Jeg kommer til å gå grundig igjennom spill-ytelse i en senere update, så denne gangen blir det nok bare 3DMark. Og husk: Jeg har ganske lave hastigheter på system-minnet, noe som hindrer de helt råe poengsummene. ;)

Jeg åpnet vinduene på vidt gap, skrudde viftene på fullt og satte i gang...

Etter et par timer med tweak og slikt:

30936bmp4ky.jpg

30284bmp6gt.jpg

12600bmp0sy.jpg

Jeg kunne nok fått noen få poeng ekstra hvis jeg hadde brukt mer tid på dette, men hvem spiller vel 3DMark? :w00t:

Man kan også se at to stk 7800GT ikke har noen ting å stille opp med mot to stk 7800GTX. (surprise, surprise...)

Forresten: 3. plass i verden på 3DMark03 for klassen "GeForce 7800GT". Noen små poeng foran "kjendisklokkeren" FUGGER fra extremesystems.org. Gøy. :p

miniuntitledbmp9qo.jpg

Det er imidlertid lett å se hva som begrenser 3DMark scoren- system-minnehastigheten. Med kjappere minne opp mot DDR600 hadde poengsummene vært noe heeeelt annet.

Uansett kommer jeg ikke til å ha dette minnet stort lengre.

Neste gang skal jeg gå gjennom ulike grafikkinnstillinger i spill og hva som *jeg synes* er spillbart på denne maskinen. Dvs 60fps helst mer enn 95% av tiden.

Så skal jeg sammenlikne grafikken med det *jeg synes* er spillbart på en "vanlig" spille-PC. Jeg får "låne" en PC for å teste.

Takk til Mr aeinstein!!

Athlon 64 på rundt 2,5GHz med GeForce 6600GT og 1GB RAM.

Til slutt skal jeg sammenlikne med grafikken som er spillbar på en low end PC.

ca Athlon XP 2500+ med et eller annet low end skjermkort f.eks. GeForce 6200.

Dvs neste gang blir det nok ikke fullt så mye tekst, men mange bilder og screenshots.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Så skal jeg sammenlikne grafikken med det *jeg synes* er spillbart på en "vanlig" spille-PC. Jeg får "låne" en PC for å teste.

Takk til Mr aeinstein!! 

Athlon 64 på rundt 2,5GHz med GeForce 6600GT og 1GB RAM.

Til slutt skal jeg sammenlikne med grafikken som er spillbar på en low end PC.

ca Athlon XP 2500+ med et eller annet low end skjermkort f.eks. GeForce 6200.

Your welcome, Odd.

Hadde jeg bare hatt den andre maskinen min også her (som tilfeldigvis er en Athlon XP 2500+ med et eller annet low end skjermkort (TI4800SE)) så skulle du fått låne den også.

Gratulerer med 3.plass forresten og med alle overklokking!

Lenke til kommentar

ManagHead:

Hahaha. Det er bare såååå uaktuelt å slippe ut mer varme på rommet mitt. Selv nå med 5-10 grader ute må vinduet være åpent for at ikke rommet skal bli alt, alt for varmt. :D

Økonom, aeinstein, Klikka_bZerk, bucketofcack, tofter:

Takk, takk! Jeg gleder meg også til mer minne! *vente på stipend*

Forresten har jeg funnet ut at PSU-en er for svak til å drive systemet. Alle railsene er forholdsvis lave og de varierer ganske drastisk mellom load og idle!

load - idle

11,29 - 11,50 12V rail

4,92 - 4,95 5V rail

3,22 - 3,25 3,3V rail

1,52 - 1,54 CPU

Jeg synes dette er ganske voldsomt da...

480W Antec er da ikke nok til dette systemet. Synd jeg ikke har råd til bedre PSU. :thumbdown:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Det er der problemet kommer... Jeg har klart å ødelagt hver eneste lille garanti som var på denne PSU-en...

Den er åpnet og herjet med. Tviler på at noen vil kjøpe den. :(

5112699[/snapback]

Da er det vel bare å sette ny psu som prioritet nr 2 på pc innkjøplista ;)

Du kan jo eventuelt høre med shg.no om de vil sponse deg, litt rabat eller helt gratis ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

9: Sammenlikning av grafikk: HL2

Disclaimer:

Jeg kommer sikkert for å bli anklaget for å jobbe hos hardwareprodusenter etter oppdateringene som følger. Dessuten kommer jeg sikkert til å tråkke sånn ca 60% av dere på tærne med noen av kommentarene mine. Hardt.

Jeg hører stadig vekk at "så lenge jeg kan kjøre spillet med medium grafikk er alt ok". Hmmm. Whatever. Du om det. ;)

"Kjøre spillet" kan bety "snitt-fps over 40fps". Andre sverger til low grafikk. "Fordi det er jo gameplayet som bestemmer om et spill er bra" :nei:

Problemet med den nevnte kommentaren slik jeg ser det er at grafikken kan øke kvaliteten av gameplayet *betraktelig*. Det er det jeg skal vise i denne og de neste oppdateringene.

Et spill **spilles ** ikke på low og/eller lav fps. Det bare kjøres igjennom! På samme måte som man kan enten fordype seg i en bok, eller bare racerlese igjennom den.

Man kan kose seg med litt is eller godteri, eller man kan sluke det.

Forskjellen på hvordan et spill oppleves på medium grafikk med snitt fps på 40 og high med alt av AA og AF på max med snitt fps på 80 er syk! Hvis du ikke er enig kan du sikkert gå å kjøpe en Xbox eller PS2. Jeg klarer ikke å spille på de. Grafikken er simpelten elendig. Fps er stadig vekk urovekkende lav. Under 40fps!

Mine personlige grafikkregler, som jeg prøver så godt jeg kan å stille alle spill etter:

- Min fps under 60fps skal skys som pesten

- average fps betyr nada

- max fps kan gå hjem og legge seg

- Du skal ha mer enn 60fps 95% av tida.

- 4x Anti Aliasing bør helst være minimum.

- 16x Anisotropic Filtering skal være på

- Gamma correct- og SS Transparency Anti Aliasing skal være på

- Du skal ikke bruke lavere enn "High" innstillinger i spill

- Du bør ikke stole på reviews på nettet. De opererer med et system der avg fps på 60 er ikke bare "delvis godkjent", men faktisk "meget bra". De sier sjeldent noe om min fps :cry:

- Vsync skal helst være på

- Grafikk kan *aldri* bli bra nok

Det var kravene. Ganske harde faktisk...

Half Life 2 er ganske snill når det kommer til ytelse per grafikk. Derfor kunne jeg ha alt på max både her og der. Det liker vi. Yay. :love:

Derfor: Ingen lang utledning om hvilke grafikkinnstillinger som gir best ytelse, grafikk osv.

I denne oppdateringen har jeg valgt 3 systemer.

Mitt (High):

A64 2,8GHz

2x GF7800GT @ 500/1300

Grafikkinstillinger:

Alt på max i spillmenyen

1600x1200

4xAA

16xAF

Gamma correct AA

Super Sampling Transparency AA

-*Fakefactory Cinematic Mod*-

Aeinstein sitt (Medium):

A64 2,5GHz

GF 6600GT

Grafikkinstillinger:

Alt på max i spillmenyen

1280x1024(LCD)

0xAA

8xAF

pinglesystem (Low):

AXP 2800+

GF Ti4600

Grafikkinstillinger:

Alt på low i spillmenyen

800x600

0xAA

Trilinear Filtering

I alle systemene har jeg valgt grafikken slik at min fps sjelden eller aldri er under 60. Når jeg resiza bildene valgte jeg "nearest point". Dette gjorde jeg for å unngå "kunstig" antialiasing. Det kan tenkes dette setter "medium-systemet" i et litt dårligere lys. Men det får bare være.

(56k warning: Alle bildene er ca 1600x1200. Dette må til for å vise forskjell i kvalitet.) Trykk på bildet du får opp etter å ha trykket på bildet i forumet for å vise bildet i 100% størrelse.

I den første kolonnen av bilder er det High grafikk til venstre og Medium til høyre i samme bilde.

Det er motsatt i kolonne nr. 2

I kolonne 3 er det High grafikk til venstre og Low til høyre i samme bilde.

Det er motsatt i kolonne nr. 4

Husk at Low her har omtrent samme oppløsning som en Xbox eller PS2 på TV. ;)

Ååååå hvor jeg elsker å rakke ned på konsoller. :innocent:

highmediumd1canals1bmp1vu.th.jpg mediumhighd1canals1bmp7og.th.jpg --- highlowd1canals1bmp0yj.th.jpg lowhighd1canals1bmp2la.th.jpg

highmediumd1canals2bmp4lv.th.jpg mediumhighd1canals2bmp0zd.th.jpg --- highlowd1canals2bmp0yc.th.jpg lowhighd1canals2bmp0dq.th.jpg

highmediumd1town1bmp4xk.th.jpg mediumhighd1town1bmp3qy.th.jpg --- highlowd1town1bmp6ka.th.jpg lowhighd1town1bmp2qj.th.jpg

highmediumd1town2bmp2qv.th.jpg mediumhighd1town2bmp1kf.th.jpg --- highlowd1town2bmp0gs.th.jpg lowhighd1town2bmp8dm.th.jpg

highmediumd1trainstation1bmp5b.th.jpg mediumhighd1trainstation1bmp3m.th.jpg --- highlowd1trainstation1bmp9gm.th.jpg lowhighd1trainstation1bmp7up.th.jpg

highmediumd1trainstation2bmp6c.th.jpg mediumhighd1trainstation2bmp8r.th.jpg --- highlowd1trainstation2bmp8yu.th.jpg lowhighd1trainstation2bmp9eu.th.jpg

highmediumd1trainstation3bmp8n.th.jpg mediumhighd1trainstation3bmp7i.th.jpg --- highlowd1trainstation4bmp2vl.th.jpg lowhighd1trainstation4bmp2bu.th.jpg

Lenke til kommentar

highmediumd1trainstation4bmp2d.th.jpg mediumhighd1trainstation4bmp9f.th.jpg highlowd1trainstation3bmp4ci.th.jpg lowhighd1trainstation3bmp0kw.th.jpg

highmediumd1trainstation5bmp8z.th.jpg mediumhighd1trainstation5bmp6i.th.jpg highlowd1trainstation5bmp3pw.th.jpg lowhighd1trainstation5bmp0mw.th.jpg

highmediumd1trainstation6bmp9f.th.jpgmediumhighd1trainstation6bmp4g.th.jpghighlowd1trainstation6bmp6mn.th.jpglowhighd1trainstation6bmp1ej.th.jpg

highmediumd1trainstation7bmp8i.th.jpg mediumhighd1trainstation7bmp5t.th.jpg highlowd1trainstation7bmp7an.th.jpg lowhighd1trainstation7bmp6yr.th.jpg

highmediumd1trainstation8bmp9m.th.jpg mediumhighd1trainstation8bmp6c.th.jpg

highmediumd1trainstation9bmp1w.th.jpg mediumhighd1trainstation9bmp0t.th.jpg - highlowd1trainstation8bmp3vu.th.jpg highlowd1trainstation8bmp3vu.th.jpg

highmediumd3breen1bmp4no.th.jpg mediumhighd3breen1bmp7af.th.jpg - highlowd3breen1bmp4ws.th.jpg lowhighd3breen1bmp5sg.th.jpg

highmediumd3breen2bmp8or.th.jpg mediumhighd3breen2bmp4us.th.jpg - highlowd3breen2bmp2gr.th.jpg lowhighd3breen2bmp0pg.th.jpg

*Puh*

Skal love dette tok laaaang tid.

Utrolig at begge halvdelene i enkelte av disse bildene faktisk hører til samme spill!

Håper jeg fikk virkelig vist hva jeg mener og hvorfor jeg mener det med disse bildene.

Jeg får se hvilket spill jeg tester ut neste gang.

Noen ønsker? Far Cry? Doom 3? Morrowind?

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

Tro meg, det blir ikke like mange bilder neste gang. hehehe

Jeg fant nettop et bevis på at jeg muligens ikke kommer til å like neste gen. konsoller.

Tatt fra et intervju om Oblivion:

"We're locking the framerate at 30fps on the 360 so you probably won't see framerate improvements vs. the PC, (...)"

Tror jammen det gjelder flere spill på denne konsollen også. 30fps er jo bare trist. :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...