Gå til innhold

Peltierkjølt PC - Kapittel 2: Lian Li PC50 (16.11)

Anbefalte innlegg

Petter (chaos):

Det vil vise seg... Kortet jeg hadde for to generasjoner siden gikk fra 325MHz til 470MHz. Det var en Radeon 9700Pro. Den tjente jeg *mye* ytelse på. :thumbup:

Manx:

Tja. Jeg begynte å fundere på hvor trygt det egentlig var med peltierkjøling. Jeg kom til den konklusjonene at det ikke var alt for trygt. Så begynte jeg å fundere på hva jeg kunne gjøre med det. Jeg stakk innom elfa.no. Der kikket jeg gjennom alle menyene for å se om det var noe som passet til dette formålet der. Og det fant jeg jo. :love:

Økonom:

På elfa.no. De har butikk på Storo i Oslo. Sikringene har ulike verdier fra 72 grader til 240 grader.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Futuremark ORB:

3DMark05

CPU - All

Graphics Chipset - NVIDIA GeForce 7800 GT

Driver Settings - All drivers

Operating System - All

Score Type - 3DMark

3DMark05 Version - Build 1.2.0

Search Filter - Only Highest score / user

1. plass: 15556 points

2. plass: 14218 points

3. plass: 13387 points

Her må det da være muligheter for en ok plassering når den tid kommer? :innocent:

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar
Futuremark ORB:

3DMark05

CPU - All

Graphics Chipset - NVIDIA GeForce 7800 GT

Driver Settings - All drivers

Operating System - All

Score Type - 3DMark

3DMark05 Version - Build 1.2.0

Search Filter - Only Highest score / user

1. plass: 15556 points

2. plass: 14218 points

3. plass: 13387 points

Her må det da være muligheter for en ok plassering når den tid kommer? :innocent:

Hmm yter disse korta virkelig så vildt?? isåfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Beklager forsinkelse, men her er da neste oppdatering.

Forresten jeg fikk henholdsvis 100% og 90% rett på de to eksamenene i uka som var. Bare ti ganger bedre enn i fjor på denne tida lissom. Wheeeee... :)

Nuvel.

5: Dfi Ultra-D --> Sli-D og montering av vannkjøling

Som sikkert en god del allerede vet, så kan et Dfi Ultra kort (non-sli) gjøres om til et Dfi kort med Sli takket være et lite trix.

Første steg er å fjerne kjøleribba på hovedkortchipsettet. Deretter må du lokalisere de to "metalltappene" som stikker opp av PCB-en rett ut til høyre for det øvre høyre hjørnet til selve chipen. Hos meg var disse dekket av en plastikklimgreie.

mini15oktober1145ko.jpg

Jeg skrapte vekk det som dekket tappene og forbandt dem etterpå elektrisk med en tykk blyantstrek. La oss håpe det virket. Flaks er jo som kjent en av mine sterkeste sider.

Mer flaks og jeg vil muligens, med høye kneløft, ende opp som en fugl. <---- Svæææært tørr vits. :nei:

Husk forresten å få tak i en SLI bridge hvis du gjør denne modden. Hvis du ikke gjør det, er du jo like langt.

mini15oktober1192rn.jpg

Neste oppdrag for denne gang er montering av selve vannkjølingen. Jeg hadde bestemt meg for to "semiloops" (én pumpe, to looper) bla p.g.a at radiatorene har ulike størrelser på niplene. I den ene loopen har jeg liten diameter på niplene, én radiator og begge skjermkortene. I den andre har jeg stor diameter, CPU-blokk, én radiator og et T-ledd med Danger Den Fill & Bleed port.

Første gjest er CPU socket og området rundt. Her skulle der fylles på med lassevis av dielektrisk grease. Nede i alle de 939 små hullene. :love:

Kondens er en peltierkjølers aller verste mareritt. :cry:

mini15oktober1305vb.jpg

Deretter videre kondensbeskyttelse med neoprene.

mini15oktober1338iw.jpg

Kjapt videre. Jeg prøvde å montere kjøleren med de originale skruene og fjærene. No go. Den satt alt, alt for stramt. Hovedkortet så ut som en banan. Seriøst. La oss håpe det gikk bra. :whistle:

Jeg gruer meg mer og mer til den uungåelige første booten...

Jeg fant frem noen andre skruer og dette ble straks andre boll(t)er. Jeg brukte gjengeteip, type teflon, på niplene. Grunnen til at den ene niplen er (skrekk og gru) et albuledd, er p.g.a at PSU etter mine beregninger vil sitte rett over kjøleblokka. Den ene nippelen vil akkurat klarere, den andre vil ikke.

mini15oktober1364uz.jpg

Hovedkort og slikt montert. Dette er jo tross alt et Lian Li, så det er ikke mange kabinettrelaterte problemer akkurat. :)

mini15oktober1443nt.jpg

Her er skjermkortene good to go. Slanger montert. Jeg brukte antiknekk-greier til alle slangene. Noen steder trengs det virkelig. Umulige vinkler er observert...

Forøvrig ser det ikke halvgæærnt ut med den fine blåfargen. Me :love: blue...

mini15oktober0664tj.jpg

Voldsomt lang historie veldig kort: Å montere alt sammen var litt av et styr. Det var som en mix av verdens dyreste puslespill og tetris med skikkelig dårlig form på byggeklossene. :tease:

Men det gikk da bra til slutt. Etter 4-5 timer...

mini15oktober1622ry.jpg

mini15oktober1729do.jpg

Er det trangt sier du? Pøh, unge Padawan. Se på den andre workloggen min, så ser du hva det å være trangt *virkelig* er. ;)

Spørsmålet jeg stiller meg selv nå er om det er fint nok "inni der" til at jeg tør å kutte et vindu. Og hvor det vinduet eventuelt burde sitte. Pumpa og sukkerbiten er jo ikke spesielt pene f.eks. Jeg har aldri hatt et kabinett med vindu, så jeg har lite erfaring med hvordan det faktisk vil se ut til slutt.

Hva mener dere som faktisk *har* hatt vindu i PC-en?

Det var alt for nå.

Neste gang - - - voltmod. Av altfor dyre skjermkort. Jeg gruer meg... :cry:

Lenke til kommentar

Ble rimelig trangt, ja. Så ikke altfor lett ut å få inn to store skjerkort på det første bildet av hele kaoset der.

Lykke til med voltmod!

Lurer litt på det der med kondens-isolasjon. Hvis jeg bruker vaselin isteden for dielektrisk grease, vil det bli kontakt mellom pinnene på CPU og socketen? Er litt redd for å kline til socketen og ikke få kontakt med CPU...

Lenke til kommentar
Lurer litt på det der med kondens-isolasjon. Hvis jeg bruker vaselin isteden for dielektrisk grease, vil det bli kontakt mellom pinnene på CPU og socketen? Er litt redd for å kline til socketen og ikke få kontakt med CPU...

5014051[/snapback]

Ja, det er en av de få tingene som fremdeles er uklart rundt peltier. :hmm:

Blir det ikke tungvindt å voltmodde korta nå som du har satt de inni kabinettet? :p

5020261[/snapback]

Hehe :p

En nydelig oppdatering! :love:

Lenke til kommentar
Hoho, det ble trangt ja.  :!:

Om du skal ha vindu bør du ha et vindu med sotingsfilm. Da vil du bare se slangene som lyser opp og ikke resten av rotet. :)

Edit: det er vel sånn lyse-tråd-greier du har på vannslangene?

5011546[/snapback]

Se hva han skrev:

Jeg brukte antiknekk-greier til alle slangene. Noen steder trengs det virkelig. Umulige vinkler er observert...

Så jeg tror det er disse han har brukt, og ikke "lyse-tråd-greier".

Men de er jo UV-reaktive, så med UV-lys vil jo slangene kunne lyse opp.

Og til oddarne84:

Kjempebra!

Jeg har selv montert en PC i det kabinettet, og jeg syns det var trangt for en vanlig viftekjøler bak PSU-en der, så dette er ganske ekstremt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...