Freeky2k Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Kanskje han skal kjøpe seg P-ATA disk? Neppe Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Oi. Nå ble jeg bare enda mer spent! MER! Edit: Dette knaker litt i bakhodet: Hva i huleste skal du med en p-ata kabel? Du har jo sata-disker... eller? Egenbygd viftekontroller eller lysdimmer kanskje siden det ligger potmeter der... Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 7. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2005 Det nærmer seg. Men det er ikke vifter eller LED's jeg skal kontrollere... Lenke til kommentar
xD^^ Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Altså han skal kontrollere noe. Hmmm. Hard one... Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 (endret) Det nærmer seg. Men det er ikke vifter eller LED's jeg skal kontrollere... Voltmod. To pot. metere til hvert kort, en på core og en på mem. EDIT: Leif.. Endret 7. oktober 2005 av suprsid Lenke til kommentar
reds Skrevet 7. oktober 2005 Del Skrevet 7. oktober 2005 Litt av ei gåte, ja... Stå på...! Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) 10 poeng til suprsid. Men ikke v-mod enda. Oppdatering senere i dag/kveld. Endret 8. oktober 2005 av oddarne84 Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Enig i at de leds'ene som sitter i kassene er utrolig stygge! Har selv byttet ut mine i noen blåe Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 10 poeng til suprsid. Oppdatering senere i dag/kveld. Gleder meg! Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Gleder meg til oppdatering. Ser fint ut. Ble veldig imponert over shuttle-prosjektet ditt (leste ikke workloggen før nå). Endret 8. oktober 2005 av Økonom Lenke til kommentar
_tHokA_ Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 nydelig, helt nydelig Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 4: Sterkstrøm og strømkontroll Ganske stor oppdatering denne gangen. 16 bilder! Nok en gang må den stakkars Meanwell PSU-en få gjennomgå. Denne gangen har gått ganske mye mer drastisk til verks... PSU med "lokket" av: Det jeg "frykter" mest med dette prosjektet er at Peltier elementet skal dra så mye strøm og dermed produsere så mye varme at vannkjølingen ikke klarer å henge med i svingene. Det er tross alt 4 ganske så svake vifter som skal blåse vekk varmen. Denne lille knotten her er koselig. Den styrer spenningen til Peltierelementet. Den har én omdreining og kan stille spenningen mellom 8,8V og 13,8V. Kjapp hoderegning sier at dette gir en vanvittig forskjell i varmeproduksjon. Problemet er at den sitter *på* strømforsyningen som skal sitte et stykke *inne i* kabinettet. Og etter å ha målt opp litt av hvert kan jeg love dere at det kommer til å bli trangt der inne. m.a.o. veldig vanskelig å komme til. Derfor: Det var faktisk vanskeligere enn det muligens ser ut til å lodde av motstanden. Den har 3 føtter nemlig. Uff. Motstanden er målt til ca 1000 Ohm max og 0 Ohm min. Ved 0 Ohm er spenningen på 13,8V, ved 1000 Ohm ca 8,9V. Planen nå var å lodde fast noen ledninger der hvor den originale motstanden satt, for deretter å trekke de til en ny motstand på 1000 Ohm montert foran på kabinettet. Gammel lydledning blir til finfin ny "Peltier-PSU-vMod-kabel". Lodde på ledninger. Jeg begynner å få "teken" på detta etter hvert. Dvs: Ting ser ikke nødvendigvis fullt så brannfarlig ut lengre... Og godt er det. En v-mod på skjermkort til mange tusen kr er ikke mange dagene unna. Dette må være første gang dere ser en Meanwell med hale. Neste del av oppdraget var frontpanelet til det "hjemmelagede" peltierkontrollsystemet mitt. Jeg har en av/på bryter og en motstand som skal monteres. Først tegnet jeg av hvor jeg skulle kutte med multiverktøyet for å få plass til bryteren. Så var det bare å kutte. Litt nervøs. Multiverktøyet føltes veldig stort i forhold til hullet. Et lite feilkutt og kabinettet ville plutselig se ganske tafatt ut. Heldigvis gikk det forholdsvis smertefritt. Her er også avmerkingen for kutting av hull til den nye variable motstanden. Det var *enda* mindre. Også denne kuttingen gikk "bra". Nå var det bare å plugge inn bryter og motstand. En PSU trenger strøm. Jeg brukte en gammel PC-strømkabel og kuttet av den ene enden. Denne stakk jeg inn i kabinettet gjennom en av de små hullene på baksiden. Rett innenfor kabinettet skjøtet jeg den sammen med en annen strømkabel gjennom en "sukkerbit" som jeg skrudde fast i kabinettveggen. Én av bekymringene med vannkjøling er problematikken hvis pumpa stopper. Med bare vann er det vel egentlig bare "kjipt". Man slipper at prosessor og hovedkort svir seg. Man kan rett og slett stille på "shut-down" temperatur i BIOS. Problemet mangedobles imidlertid med et peltierelement som kan varme opp vann til kokepunktet på få sekunder/minutter. Deretter kan "alt" skje. Rør kan sprenges og ting kan smelte eller kanskje til og med ta fyr hvis man er virkelig uheldig. Jeg ville aldri gått ut av et hus med en potensiell brannbombe i form av peltierkjølt PC uten denne montert på et strategisk sted: Hva er det? Joda. Det er en termisk sikring. Den utløses dersom temperaturen overstiger 72 grader. Problemet er jo dermed at den er fryktelig kjip å lodde fast... Jeg klarte heldigvis loddingen med endel tålmodighet. Den ytterste delen av sikringen sitter fast i tråden på den ene siden. Jeg surret elektrikertape rundt, og tapet sikringen fast i kjøleblokken over CPU. Det siste jeg gjorde denne gangen var å lodde ledningene fra PSU og peltierelement fast i frontpanelet. Bryteren styrer direkte strøm inn og ut av peltierelementet. Neste gang blir det montering av vannkjølingen tror jeg. Det blir på onsdag eller etter onsdag neste uke. Det er nemlig eksamen på førstkommende tirsdag og onsdag. Lenke til kommentar
aspstein Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Veldig bra Odd Arne Likte den termiske sikringen Ser ut som dette kan bli riktig så bra... Lenke til kommentar
reds Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Smart med den sikringen, vi vill ikke ha lukt av brent plastikk og vann som lekker ut av bunnplata! Genialt! Lenke til kommentar
Freeky2k Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 (endret) Veldig bra arbeid Likte veldig godt frontpanelet ditt Men er det vindu i kabinettet ditt? For den sukkerbiten såg ikke fullt så bra ut, så den ville eg prøvd å skjule. EDIT: Leif... Endret 8. oktober 2005 av suprsid Lenke til kommentar
aeinstein Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Skal sikringen sitte inntil peltierelementet? eller på cpu? og må du ikke fysisk bytte og lodde på ny sikring hvis den skulle gå? Forresten: Nice! Lenke til kommentar
Belarnion Skrevet 8. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2005 aspstein: Vel, *mye* kan fortsatt gå *veldig* galt før man kan si at dette ble "bra". Men takk for tilliten. Marius E: Takker! suprsid: Og bukker! Kabinettet har ingen vinduer. Jeg kan kanskje finne på å lage et vindu seinere en gang, men da må jeg først se om "innmaten" ser ok nok ut til å vises frem. Og sukkerbiten er vanskelig å få øye på der den sitter rett bak én av kabinettkantene. Faktisk. aeinstein: Inntil kjøleblokken. Det er jo den som blir varm først. Hvis sikringen går, må det loddes på nytt. Men det er ikke store problemet. Uansett ville jo situasjonene isåfall tilsi at en potensiell katastrofe har blitt avverget! Lenke til kommentar
Aes456 Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Dette var virkelig spennende lesning... Tjener du mye på å overklokke skjermkortet? Har aldri prøvd det noe serlig så jeg vet ikke stort om det... Lenke til kommentar
Manx Skrevet 8. oktober 2005 Del Skrevet 8. oktober 2005 Det er en termisk sikring. Den utløses dersom temperaturen overstiger 72 grader. Må få lov til å si at det var en rimlig lur ide, hvordan kom du på den Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 9. oktober 2005 Del Skrevet 9. oktober 2005 Hvor får man tak i sånne sikringer? Kunne tenke meg en. Det kontrollpanelet ser digg ut Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå