Gå til innhold

Peltierkjølt PC - Kapittel 2: Lian Li PC50 (16.11)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

oivind_dahle:

Vi får se, vi får se. Jeg har selv en del tro på at kortene skal dra godt etter litt voltmodding. :)

LenniZ, garbageguy, JimRamse, Porsta, aspstein:

:)^5

ManagHead:

Heldigvis kan jeg stille de akkurat som jeg vil. Jeg kan få kabinettet enda en halv cm opp fra bakken hvis jeg føler at jeg trenger det. Men det kan jeg jo bare eksperimentere med. Jeg tror det er sånn ca passe klaring som det er. En stor del av dette prosjektet er jo å få maskinen så liten og stille som mulig. :yes:

storken:

Jammen 14dB * 4 = 20dB da mann!! Det bråker det! Her skal der viftekontrolleres. Lydløst, superkjølig og salig überklokket er det uoppnåelige målet! Yay.

Endret av oddarne84
Lenke til kommentar

20dB er kanskje greit nok. Men er "greit nok" det samme som bra dvs. tilnærmet lydløs?

Tidligere erfaring med vifter og radiatorer tilsier at vifteturtallet bør ligge rundt 1000rpm før det er stillegående. Kanskje litt høyere med SilenX. 1200rpm eller noe i den dur. Jeg tenker de har godt av rundt 9-10V jeg. Derfor viftekontroller. Jeg fokuserer mer på å ha systemet stillegående 24/7 enn å vinne de siste 5-7 gradene... Spørsmålet nå er om det faktisk går, eller om peltierelementet slipper ut altfor mye varme... :w00t:

Lenke til kommentar
20dB er kanskje greit nok. Men er "greit nok" det samme som bra dvs. tilnærmet lydløs?

Tidligere erfaring med vifter og radiatorer tilsier at vifteturtallet bør ligge rundt 1000rpm før det er stillegående. Kanskje litt høyere med SilenX. 1200rpm eller noe i den dur. Jeg tenker de har godt av rundt 9-10V jeg. Derfor viftekontroller. Jeg fokuserer mer på å ha systemet stillegående 24/7 enn å vinne de siste 5-7 gradene... Spørsmålet nå er om det faktisk går, eller om peltierelementet slipper ut altfor mye varme...  :w00t:

Kjør dem på 5v. Har 3 stk 80mm Antec tri-led vifter på 5v på en radiator. Hører ikke viftene for å si det sånn :)

Edit: Tror de er på 30dB på 12v eller no sånt...

Endret av AL3X
Lenke til kommentar

Tidligere erfaring med vifter og radiatorer tilsier at vifteturtallet bør ligge rundt 1000rpm før det er stillegående. Kanskje litt høyere med SilenX. 1200rpm eller noe i den dur. Jeg tenker de har godt av rundt 9-10V jeg. Derfor viftekontroller. Jeg fokuserer mer på å ha systemet stillegående 24/7 enn å vinne de siste 5-7 gradene... Spørsmålet nå er om det faktisk går, eller om peltierelementet slipper ut altfor mye varme...  :w00t:

Kjør dem på 5v. Har 3 stk 80mm Antec tri-led vifter på 5v på en radiator. Hører ikke viftene for å si det sånn :)

Edit: Tror de er på 30dB på 12v eller no sånt...

WOW 30 dB, mine er 25 dB på 12V. kjører dem på 5V nesten lydløst :D

Lenke til kommentar
WOW 30 dB, mine er 25 dB på 12V. kjører dem på 5V nesten lydløst :D

Godt mulig mine er det samme, husker ikke helt :hmm:

Men uansett, hvis han kjører viftene sine på 5v så høres de nesten ikke uansett. Da er det heller HDD o.l som kommer til å bråke mer.

Lenke til kommentar

<..>

Litt on topic også disse SilentX viftene får man bare ta i de på vendur? Og nå kommer mitt lille rare spørsmål er det standard mål på de 120x120x25? Har kuttet hull i side døra på kabinettet som har plass til en 120mm vifte men, prossesor vifta er såpass høy at når jeg setter på døra så ligge den å presser på cpu vifta. :cry: Så nå er det bare et stort hull med en lekker viftegrill over :whistle:

Og nok en gang dette ser nok en gang trangt ut :D

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

ManagHead: :yes:

AL3X: Husk at dB(A) skalaen er logaritmisk, så 30dB(A) er 100 ganger kraftigere lyd enn 10dB(A). SilenX er originalt på 14dB. Jeg tror 8-9V bli okei jeg. :yes: Hvis jeg stiller SilenX vifter på 5V, kommer de knapt til å snurre i det hele tatt. Husk at jeg skal fjerne ganske mange hundre watt fra den stakkars maskinen.

Manx: Så vidt jeg vet har de helt ordinære dimensjoner.

Lenke til kommentar
ManagHead: :yes:

AL3X: Husk at dB(A) skalaen er logaritmisk, så 30dB(A) er 100 ganger kraftigere lyd enn 10dB(A). SilenX er originalt på 14dB. Jeg tror 8-9V bli okei jeg. :yes: Hvis jeg stiller SilenX vifter på 5V, kommer de knapt til å snurre i det hele tatt. Husk at jeg skal fjerne ganske mange hundre watt fra den stakkars maskinen.

Manx: Så vidt jeg vet har de helt ordinære dimensjoner.

Ja 30dB er dobbelt så høyt som 27dB teknisk sett. Men for mennesker er 30dB dobbelt så høyt som 20dB....

Lenke til kommentar

3: Svakstrøm

På tide å vise hva jeg har fått gjort siden sist. :)

Siden jeg bare *vet* dette kommer til å bli trangt, skal jeg sørge for å få så mye luftgjennomstrømning som overhodet mulig. Første steg i den retningen er cable sleeves. Dette er en av skjermkortstrømkontakte før sleeving og en annen etter sleeving. Forskjellen er "dramatisk". Jeg gjorde det samme med stort sett alle de andre kablene også. De glemte jeg å ta bilde av. Og nå gidder jeg ikke sette opp kamera og hele sulamitten... Men bildet av all innmaten i kabinettet kommer sikkert en vakker dag. Håper jeg.

mini6oktober0893ey.jpg

Neste del av prosjektet var LED's. Hvem hater vel ikke dypt og inderlig de originale LED-lysene i fronten av kassa? Oransje og grønt! Hva er det for et påfunn da? Ouff sier jeg bare. En av de få overlevende amfibiene fra den gang kabinetter var datahvite og nerder var likbleike, hadde fett hår og svære briller.

Jeg fant frem saksa mi og kuttet de gamle LEDsenes kontakt med omverdenen. Klipp. Du er død. Gammel, halshugd, styggoransje LED til høyre og ny Ultra bright blue LED til venstre. Den ser hvit ut sier du? Så fint da! For den *er* blå nemlig...

mini6oktober0931qv.jpg

Her viser den hvite ultra bright LED-en dagens fangst. En græmlagrønn LED og en sykappelsinoransje LED. DØØØØØ!! Teite LED's. :evil:

mini6oktober0974lf.jpg

Å lodde ledningene fast i de nye LED-ene var utrolig nok en god del vanskeligere enn å demontere de gamle... :innocent:

Egentlig burde man hatt tre hender, én til å holde LED-en, én til å holde loddebolten og én til å holde loddetinnet. Jeg fant heldigvis en arm til. I form av en holdetang (<-- er det riktig navn?). Resultatet ble slett ikke så halvgalt:

mini6oktober1026vp.jpg

Så var det bare å sette på noe elektrikertape over loddepunktene. Mission accomplished.

mini6oktober1055fw.jpg

Siden fargevalget på dette kabinettet kommer til å være litt annerledes enn på de fleste andre kabinettene jeg har sett, tror jeg det er viktig å gjennomføre designet helt. Med tanke på å holde seg til grunnplanen. Børstet aluminium med matt sorte detaljer. Dette gjelder DVD-brenner, Viftekontoller, diskettstasjon, radiatorer og da også power- og resetknappene. Hvis dere vil se på før-bildet, så må dere nesten se et annet sted, gjerne i prisguiden. Jeg glemte å ta et bilde (igjen)... :(

mini6oktober1469nx.jpg

Så til slutt en liten "teaser". Jeg var på elfa for å kjøpe noen godsaker. Blant annet dette: Gjett hva det skal brukes til!? :)

mini6oktober0451eh.jpg

The end of part 3

Dette ble heller ingen stor oppdatering. Derfor spør jeg:

Hva synes dere er best: små men rimelig hyppige oppdateringer eller få men ganske store oppdateringer?

Lenke til kommentar

:thumbup: Kom bare med et forslag til hva du kunne gjøre jeg :)

Kjenner ikke til de viftene du har så da brukte jeg de jeg har som eksempel, så nemelig ikke ut som at du var helt sikker på hvor mange volt du skulle kjøre dem på. Men men, keep it up

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...