Lurifaksen Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Serveren min trenger en RAID-kontroller som kan kjøre to disker i RAID-1 (Mirror) Serveren har et MSI Socket A hovedkort, men kontrolleren på dette kortet har ikke SATA-tilkobling, noe diskene har (2x WD Raptor 74GB). Er det noen som kan anbefale en SATA RAID-kontroller som er godt egnet for RAID-1? Forstår det slik at PCI-kontrollere krever litt ekstra ressurser. Burde jeg heller kjøpe et nytt hovedkort med innebygget SATA RADI-kontroller? Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Raid 1 S-ata kontrollerkort Endret 30. september 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Raid 1 S-ata kontrollerkort Joda, det er et RAID-kort det der ja, men det var jo ikke akkurat det jeg spurte om. Det er faktisk det kortet (utgitt av annen produsent) jeg allerede har, men som ikke egner seg til det jeg skal bruke det til. Lenke til kommentar
jac-an Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) til 32bit pci tror jeg knapt det finnes en ordentlig hardware s-ata raid kontroller så du er vel best tjent, både pris- og ytelsesmessig, med å kjøpe en "cheapo" non-raid kontroller og speile diskene i software. Endret 1. oktober 2005 av jac-an Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Er det noen som kan anbefale en SATA RAID-kontroller som er godt egnet for RAID-1? Kjøp deg en 3ware kontroller fra wave.no, kontrollerne virker alltid som du sikkert har merket siden dem også er i bruk på serverene du har sidene dine på Lenke til kommentar
Hotlink Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Har kjørt opp en Adaptec kontroller med hardware Raid 1 (og Hot Swap), men den er veldig dyr sammenliknet med rimlige software raid løsning tilsvarende Sunsway. Vet imidlertid ikke hvordan Adaptec'en vil fungere med andre SATA kontrollere, men antar at det fungerer greit. Lenke til kommentar
dudsi Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) Raid 1 S-ata kontrollerkort Joda, det er et RAID-kort det der ja, men det var jo ikke akkurat det jeg spurte om. Det er faktisk det kortet (utgitt av annen produsent) jeg allerede har, men som ikke egner seg til det jeg skal bruke det til. ...Spurte du ikke om en raid kontroller som støtter raid1 s-ata ? ...kan ikke tro jeg leser så feil ....det kortet som ble foreslått hadde jo det du spurte om, og skal være godt egnet...hvis du har spesielle krav utenom slike type kort, så må du skrive det i posten din ....eller helst legge ved alle relevante opplysninger..... De fleste raid kontrollerene er vel pci så fremt det ikke er onboard på hovedkort, har ennå ikke vært borti ett som ikke var pci (32 eller 64bit) Så for å svare helt direkte på ditt emne spørsmål : Du bør velge intern raid kontroller. Siden det tidligere forslaget fra Ulkesh ikke egnet seg, så kan jeg ikke gi deg ett konkret forslag til kort da du må spesifisere hva du er ute etter, siden det ikke er en vanlig s-ata kontroller med raid1 støtte det gjelder Endret 2. oktober 2005 av dudsi Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 Raid kontrollere paa hovedkort kommer i mange fasonger. Noen av dem sitter kobla paa PCI bussen mens andre sitter direkte paa South-Bridge chipen. Og noen South-Bridge chiper har de innebygde kontrollerene kobla til PCI og. Om det er noe som skal vaere mer effektivt enn PCI saa maa du soerge for at du finner et kort med RAID fra South-Bridge'n som ikke gaar via PCI. Hvis ikke kan du like gjerne bruke et vanlig PCI kort. Tror muligens dette er et mye mindre problem med SATA men var et vanlig fenomen med ATA100. F.eks. vil hovedkort som har ekstra SATA kontrollere (f.eks. Silicon Image) ofte ha disse tilkobla via PCI bussen selv om selve chipen sitter i hovedkortet. http://www.intel.com/products/i/chipsets/9...45g_diagram.gif - Per Christian Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 En fordel med å bruke separat pci kort alla 3ware er at du da kan flytte disk arrayet over i en ny maskin selv om du bytter hovedkortet samt om kontrolleren går til he.... så er det enklere å skaffe disse kontrollerene enn ett hovedkort som muligens gikk ut for en stund siden. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 2. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2005 (endret) dudsi: Jeg spurte etter en RAID kontroller som egnet seg til RAID1. Kontrolleren som ble linket til var den billigste som fantes, og har kun støtte for software RAID, og er dermed på ingen måte egnet til RAID1. ftpman: Det der 3ware opplegget virket litt hardcore. En norsk produsent av PC-utstyr? Var det denne du tenkte på: http://wave.no/datasheet.html?id=8496 (alt annet hadde en uaktuell pris). For 1200kr kan jo jeg faktisk kjøpe et nytt hovedkort + prosessor... Er det noen av de nyere hovedkortene som har skikkelig RAID-kontrollere? Jeg forstår det slik at det er to typer RAID: Software og hardware. Naturligvis vil sistnevnte være raskest. Men er dette kun noe vi finner i kontrollere i mange-tusen-kronersklassen? Det må nevnes at det er snakk om en privat server - så pris er helt klart viktigere enn ytelse - men jeg stoler liksom ikke helt på software raid... ftpman: Det du nevner om flytting av arrays er altså ikke så veldig aktuelt for meg Endret 2. oktober 2005 av Lurifaksen Lenke til kommentar
Variable Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 alt er software raid på disse hovedkorta , kanskje utenom noe spesielle serverkort. Du har ikke bruk for hardware , det er hovedsaklig bruk for det i RAID5/6 set da du kan ha en XOR prossesor som regner ut pariteten isteden for å bruke cpu kraft på det. f.eks dette bør være bra http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=117187&cks=PRL Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 2. oktober 2005 Del Skrevet 2. oktober 2005 ftpman: Det der 3ware opplegget virket litt hardcore. En norsk produsent av PC-utstyr? Var det denne du tenkte på: http://wave.no/datasheet.html?id=8496 (alt annet hadde en uaktuell pris). For 1200kr kan jo jeg faktisk kjøpe et nytt hovedkort + prosessor... Er det noen av de nyere hovedkortene som har skikkelig RAID-kontrollere? http://wave.no/datasheet.html?id=8631&from...&category_id=74 <- Den blir rimeligste om det er snakk om SATA disker. Og om du ikke har planer om å bruke såpass på kontrolleren så kan du like gjerne kjøre software raid da ingen av de "billige" kontrollerene har noen fordeler sammenlignet med software raid. Og i forhold til hardware/software raid så må du opp i ca denne prisen for å komme deg opp på det nivået der kontrolleren styrer raidet og ikke driverene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå