Gå til innhold

Råd om kjøp av EOS 20D samt utstyr

Anbefalte innlegg

Hei,

Hvis du er lei av tråder som omhandler kjøp av Canon EOS 20D, vennligst klikk deg videre :-) Hvis du derimot har peiling, og ønsker å bidra, vil jeg bli takknemlig for gode råd og tips.

Ønsker og kjøpe: EOS 20D med objektiv(er) og nødvendig utstyr

Fotokunnskaper: Vi får vel si nybegynner, dog ikke helt fersk.

Ønsket bruksområde: Det blir nok mye forskjellig. Har en svakhet for naturbilder

Penger til disposisjon: Ca 30.000,-

Jeg har bestemt meg for å kjøpe på internett (Norge) pga lavere pris og 14 dagers angrefrist.

1. Seriøse butikker som anbefales?

2. Objektiver: Vurderer blant annet dette: http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10558

2a: Jeg forstår at dette egentlig sprenger budsjettet, men jeg vil vel ikke kjøpe objektivet uten IS?

2b: Et generelt spørsmål ang. objektiver: Når det står 70-200mm forstår jeg at man kan zoome mellom 70 og 200. Men betyr dette at for eksempel dette objektivet http://www.fotovideo.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=10508 ikke kan 'justeres på' siden det er 200mm?

3. Hvis jeg kjøper objektivet i punkt 2 trenger jeg vel et annet objektiv for kortere avstander. Hvilket kan anbefales?

4. Objektivet i punkt 2 blir muligens for dyrt. Kan det anbefales et rimeligere objektiv som likevel har bra lysstyrke? Jeg har ikke lyst til å ha dårligere lysstyrke enn f4. Alle sier at det er objektivene som bør være av god kvalitet.

Sigma objektiv vil jeg ikke ha. (Sier ikke at det er dårlig, men ønsker ikke dette)

5. Hvor stort/hvor mange minnekort trenger jeg? Hvilke typer anbefales?

6. Trenger jeg batterigrep? Hvilket anbefales?

7. Trenger jeg filter? Hvilke?

Blitz blir ikke aktuelt i denne omgang

8. Kan noen sy sammen en pakke med gode lyssterke objektiver for 'alle' forhold, (Trenger ikke ekstrem macro eller vidvinkel, eller ekstrem zoom.) samt øvrig utstyr jeg trenger for å få en så komplett pakke som mulig? Jeg tror vi setter et øvre tak på kr 35.000,-

9. Kommer Canon med noen 'versjon 2' av 20D? Bør jeg vente?

Noen bilder jeg har tatt kan sees på: http://hildebrandt.no/sven/albums/index.php

Vil sette pris på råd og veiledning. Selv om det finnes lignende tråder har vi alle ulike behov og prisgrenser.

Mvh Sven

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, her var det endel spørsmål.

Først av alt, hvorfor skal du kjøpe alt på en gang?

Kjøp kamera og ett godt objektiv, f.eks. 17-40 f4 L samt ett fast objektiv med bra lystyrke, f. eks. 35mm 2.0 eller 50mm 1.8 først. Etterhvert vil du se om du ønsker å legge mass penger i tele, ev. om det kanskje er mer spennende med macro.

Når det gjelder tele, har jeg selv en 70-200 f4 L som kan anbefales. Den du nevner er har både ett blendertrinn mer samt IS, men er etter min smak altfor stort og tungt.

Når det spørsmålene dine:

1. Sjekk webshopguiden her (egentlig bedre å spørre om konkrete butikker.)

2a. Toppobjektiv.

2b. Stemmer (200mm er konstant 200mm)

3. 17-40 f4L, 17-85IS og (tror jeg) 24-105 f4 IS (helt nytt).

4. 70-200 f4 L.

5. Hva du trenger må du bestemme selv, men hva med å starte med 2 stk. 1GB fra f.eks. Ridata.

6. Hvis du ikke vet om du trenger det, ikke kjøp det nå.

7. Hadde inkludert et UV filter på dyre objektiver. Letter å "vaske" et filter enn objektiv.

8. Se starten min.

9. Ja det kommer noe nytt (alltid). 20D er ett år nå, så jeg ville tippe en ny modell på nyåret engang.

Lenke til kommentar

Hei,

Takk for svar! Jeg ønsker å kjøpe alt på en gang fordi jeg føler at jeg har ventet lenge, og fordi jeg har dårlig tålmodighet. Økonomi kan naturligvis sette en begrensning på dette.

Du nevner at jeg har mange spørsmål: Det stemmer, men jeg har listet dem opp med nummer for å forsøke å være ryddig, og for å gjøre det lettere og svare. Jeg har også definert 4 punkter i starten av innlegget som danner et grunnlag. :-)

Det blir ikke så helt ille når jeg har gjort det slik vel? :innocent:

Lenke til kommentar

Svarer kun for meg selv og hvordan jeg ville valgt.

1. www.fotovideo.no, www.xd.no, DDMR.no. Dette er nettbutikker som i utgangspunktet har spesialisert seg på foto.

2. Stort og veldig tungt !

2a. Skal du ta bilder håndholdt så kan IS være greit.

2b. Her ser du hva en zoom gjør med utsnittet som du tar bilde av:

http://opd.usa.canon.com/html/eflenses/len...ngth/index.html

Objektivet du henviser til har fast brennvidde 200mm ja og kan ikke "zoomes".

3. Siden du har en svakhet for naturbilder bør du ha en vidvinkel i tillegg av ett eller annen slag, f.eks ett zoomobjektiv fra ca. 20mm og opp til 70mm som det andre objektivet starter fra.

4. Anbefaler Canon L-objektiver, f.eks EF70-200 f/4L.

5. Minimum 512Mb, Sandisk eller Lexar.

6. For min del, nei!

7. Jeg bruker dette minst mulig og kun hvis jeg ønsker å oppnå en eller annen effekt, f.eks ta bort reflekser fra vinduer/vann eller blåere himmel. Greit som beskyttelse for objektivet, men tar det stort sett av når jeg skal fotografere. Noen liker å bruke ett UV-filter både til daglig fotografering og som beskyttelse.

8. Har laget en liten handleliste fra www.fotovideo.no:

- Canon Digital EOS 20D Nordisk Hus

- Canon EF 24-105/4,0L IS USM Objektiv

- Canon EF 70-200mm /4L USM Objektiv

- 2 stk Sandisk CompactFlash Ultra II 512MB

- Hoya HMC UV-filter 67MM

- HOYA HMC UV-filter 77MM

- Lowepro Mini Trekker AW Forest Green Ryggsekk

- + ett godt stativ med uttagbare pigger på føttene (vet ikke helt hvilket).

Med dette oppsettet kommer du innenfor kr. 35000,-, (uten stativ: 31 579). Du får en veldig grei pakke med L-objektiver fra Canon som dekker fra 24-200mm brennvidde med litt overlapp fra 70-105. Savner egentlig en god blits da men...

For min del ville jeg droppet filterene, men mange ville vel si at da er det ikke en komplett pakke. Filterene utgjør kr. 1447 som du kunne lagt i en Canon Speedlite 430 EX Blits (koster 2560,-).

9. Det vil hele tiden komme nye utgaver av kameraer fra Canon og sikkert ett som vil erstatte 20D når tiden er inne, men tror ikke det vil bli før sommeren 2006.

Lenke til kommentar
Men er lysstyrke f4 bra nok?

Til ditt bruk tror jeg det ja, mer lyssterke objektiver kan du tross alt kjøpe senere. Men komplettere gjerne med en blits både for innendørs bruk og for vanlig fotografering utendørs (ikke natur). Min henger på kameraet stort sett hele tiden.

Hvis du har råd vurder 24-70 f/2.8L istedenfor 24-105 f/4L, koster 2000 mer. Men ville heller lagt disse i en ennå bedre blits f.eks 580EX. Uff, dette ble mye mas om blits :confused:

Lenke til kommentar

2. Helt sprøtt å kjøpe dette objektivet i din første anskaffelse. Dette er å regne som et 'ekstremobjektiv' med en vekt, størrelse og pris - men også performance - som er ekstremt. Vent til du har eid kameraet ditt en stund før du kjøper noe slikt. Det overveielse du kun får ved å eie kamerat ditt en stund. Nytter ikke å lese forum.. ;-)

5. Du kjøper ikke noe mindre enn 2GB per kort. Kameraet tar 5 bilder/sek og du fyller et 512 kort på no time.. Anbefaler Sandisk Extreme III.

6. Nope. Kjøp heller et ekstra batteri og putt i lomma. Men batteriet varer leeenge!

8. Skjønner at du kanskje er ute etter noe annet enn det jeg skal foreslå men det får våge seg.. Jeg anbefaler kort og godt at du kjøper akkurat det jeg har kjøpt selv. (se signatur) 24-70 er et sinnsvakt bra objektiv som funker perfekt som et såkalt walk-around objektiv til et 1,6 kamera. 17-40 som endel foreslår blir altfor lite zoom. 24-105 virker absolutt interessant men jeg hadde allikevel gått for et 2.8.

9. Canon kommer med nye kamera hele tiden, men nå har nettopp 5D kommet og jeg tror det ble "erstatteren" til 20D i denne omgang. 20D er fremdeles det desidert beste kameraet du får kjøpt i prisklassen så Canon har ikke hastverk.

Lenke til kommentar
2. Helt sprøtt å kjøpe dette objektivet i din første anskaffelse. Dette er å regne som et 'ekstremobjektiv' med en vekt, størrelse og pris - men også performance - som er ekstremt. Vent til du har eid kameraet ditt en stund før du kjøper noe slikt. Det overveielse du kun får ved å eie kamerat ditt en stund. Nytter ikke å lese forum.. ;-)

5. Du kjøper ikke noe mindre enn 2GB per kort. Kameraet tar 5 bilder/sek og du fyller et 512 kort på no time.. Anbefaler Sandisk Extreme III.

6. Nope. Kjøp heller et ekstra batteri og putt i lomma. Men batteriet varer leeenge!

8. Skjønner at du kanskje er ute etter noe annet enn det jeg skal foreslå men det får våge seg.. Jeg anbefaler kort og godt at du kjøper akkurat det jeg har kjøpt selv. (se signatur) 24-70 er et sinnsvakt bra objektiv som funker perfekt som et såkalt walk-around objektiv til et 1,6 kamera. 17-40 som endel foreslår blir altfor lite zoom. 24-105 virker absolutt interessant men jeg hadde allikevel gått for et 2.8.

9. Canon kommer med nye kamera hele tiden, men nå har nettopp 5D kommet og jeg tror det ble "erstatteren" til 20D i denne omgang. 20D er fremdeles det desidert beste kameraet du får kjøpt i prisklassen så Canon har ikke hastverk.

Mener TwisterX tar helt feil med "2. Helt sprøtt å kjøpe dette objektivet i din første anskaffelse. Dette er å regne som et 'ekstremobjektiv' med en vekt, størrelse og pris - men også performance - som er ekstremt. Vent til du har eid kameraet ditt en stund før du kjøper noe slikt. "

jeg gjorde selv omvendt, og har endt opp med å tape penger på å selge "dårligere" optikk, har du pengene, så er rådet mitt soleklart, sats på kvalitet fra starten av, det vil du ikke angre på, og så vidt jeg kan se holder bruktprisen på en del L objektiver seg høyt også. Hvorvidt du skal gå for f2,8 eller f4 versjoner er en litt annen sak, her kommer bruksområder inn.

På 20D er 1GB kort absolutt minimum i mine øyne, har idag 1x2GB og 1x1GB samt 2x512MB i reserve og en Epson P2000 bildebank

EF 24-70 f2,8 L USM og EF 70-200 f2,8L USM er forøvrig helt GULL begge to, blant det aller beste som er å få, og det vil gi deg glede i MANGE år fremover, og du vil garrantert før eller senere glede deg over dem på ditt fremtidige nye kamerahus om du skulle ha behov for det

Lenke til kommentar

Det jeg mente var at sdhild99 rett og slett burde vente med å kjøpe zoom objektiv. Jeg mener man bør ha mer erfaring før man kaster seg på en slik anskaffelse. Det kan jo hende at man finner ut at f4 holder.. eller at man ikke trenger IS. Resultatet er at man sparer veldig mye penger for 2.8 IS er kostbart.

Lenke til kommentar

Med et budsjett på 30000 skulle det da være helt unødvendig å sprenge budsjettet? Start med to gode objektiver, et for vidvinkel og et for tele. Det teleobjektivet du har valgt er svært dyrt, og jeg tviler vel egentlig på at du som nybegynner "trenger" dette. 70-200 f4.0L vil gi deg like bra bildekvalitet, USM og intern zoom i en mindre pakke, dog uten lysstyrke f2.8 og IS. Jeg vil anbefale dette som teleobjektiv. Som vidvinkelobjektiv til 20D vil jeg anbefale 17-40 f4.0L. Jeg mener at du trenger såpass med vidvinkel, da dette i 20D blir 27-64mm. Et objektiv som starter på 24mm vil ikke gi særlig god vidvinkel i et kamera med APS-C brikke. 17-40 f4.0L har dessuten, som 70-200 f4.0L, USM motor og intern zoom, så det er helt klart et high-end objektiv. Jeg er klar over at det finnes alternativer til disse objektivene med lysstyrke f2.8, men den nesten doble prisen du må ut med for disse er etter min mening ikke verdt det for en nygebynner. Med den gode ISO-ytelsen 20D har vil f4.0 være mer enn god nok lysstyrke.

Kamera og objektiver er det en fordel å kjøpe i Norge, f.eks. hos tidligere nevnte FotoVideo, men når det gjelder ekstrautstyr som filtre, bager, sekker osv kan det være mye å spare på å bestille fra B&H i USA. Det eneste filtret du etter min mening trenger er et polariseringsfilter. Det er dette som vil gi deg nye kreative muligheter. Jeg anbefaler da B+W MRC filtre, men pass på at du kjøper de med filtergjenger slik at du kan bruke objektivdekselet. Du kan eventuelt også kjøpe et par UV Haze filtre dersom du ønsker å beskytte frontelementene i objektivene. Når det gjelder bag/sekk er det vanskelig å gi noen anbefaling siden jeg ikke kjenner dine behov, men selv liker jeg veldig godt Lowepro's Rover-modeller som både tar kamerautstyr og andre ting du ønsker å ha med på tur. Da gjenstår vel egentlig bare et stativ, og med ditt budsjett synes jeg du skulle ta deg råd til et karbonstativ ala Manfrotto 055 MF4. Lykke til!

Lenke til kommentar

Det som er viktig er å kjøpe kamerahus i europa, da blir det reparert hos Serviceproffen (Canon Norge). kjøpes dette i USA må det sendes dit du kjøpte det for reperasjon.

Jeg kjøper alt annet enn kamerahus hos www.bhphotovideo.com i New York, en diger "Elkjøp lignende" butikk med alt av fotoutstyr og tilbehør, de har gode priser, og alle mine objektiver er kjøpt der (EF 17-40 f4L, 24-70 f2,8L, 70-200 f2,8L og 85mm f1,8) og med mindre men er redd for tekniske feil eller mangler første året, så betyr det ikke noe hvor objektivet er kjøpt etter år 1. Noen sier forøvrig at Service proffen reparerer L optikk uansett hvor det er kjøpt, men det har jeg ikke fått bekreftet.

Kamerahus er etter min mening det svakeste leddet her, L objektivene er bygget for å vare, mye stål og glass, mens kamerahus er mer skjøre saker, mitt 20D måtte bytte lukker etter 10 mnd, greit da å lever det på holmlia og hente det igjen etter 2 dager...

Lenke til kommentar
Det som er viktig er å kjøpe kamerahus i europa, da blir det reparert hos Serviceproffen (Canon Norge). kjøpes dette i USA må det sendes dit du kjøpte det for reperasjon.

Hmmm... Så vidt jeg vet skal kameraet sendes til det landet det kommer fra for reparasjon. Er jo grunnen til at Japan Photo (driver mye med gråimport) sender kameraer Europa rundt hver gang det er noe feil på dem.

Jeg kjøper alt annet enn kamerahus hos www.bhphotovideo.com i New York, en diger "Elkjøp lignende" butikk med alt av fotoutstyr og tilbehør, de har gode priser, og alle mine objektiver er kjøpt der (EF 17-40 f4L, 24-70 f2,8L, 70-200 f2,8L og 85mm f1,8) og med mindre men er redd for tekniske feil eller mangler første året, så betyr det ikke noe hvor objektivet er kjøpt etter år 1.

B&H er en glimrende butikk, men jeg ville vært litt forsiktig med å anbefale folk å kjøpe objektiver der. Filtre, bager, stativ etc er greit nok, men det er stor forskjell på å kjøpe objektiver i Norge eller i utlandet. Her i landet har vi fem års reklamasjonsrett.

Kamerahus er etter min mening det svakeste leddet her, L objektivene er bygget for å vare, mye stål og glass

Sant nok, men det betyr selvsagt ikke at det aldri kan bli noe feil med dem.

Lenke til kommentar
8. Har laget en liten handleliste fra www.fotovideo.no:

- Canon Digital EOS 20D Nordisk Hus

- Canon EF 24-105/4,0L IS USM Objektiv

- Canon EF 70-200mm /4L USM Objektiv

- 2 stk Sandisk CompactFlash Ultra II 512MB

- Hoya HMC UV-filter 67MM

- HOYA HMC UV-filter 77MM

- Lowepro Mini Trekker AW Forest Green Ryggsekk

- + ett godt stativ med uttagbare pigger på føttene (vet ikke helt hvilket).

Pingla har en bra handleliste, men jeg ville nok byttet ut 24-105 med en 17-85 evt. et 17-40 L istedet. Du kommer til å savne vidvinkel garantert og 24mm på en 20D er ikke særlig vidvinkel.

Hvis du har råd kan du jo også gå for 2.8-versjonen av 70-200'en (dog uten IS), for da kan du greit bruke 1.4 og 2.0-converter for å få mer zoom.

Jeg tror ikke jeg ville lagt 17-18K i en 70-200 2.8 IS i første omgang. Har selv en 70-300, men jeg bruker 17-85 objektivet MYE MYE mer enn det. Ikke på grunn av kvalitet, men på grunn av at det er mye mer anvendelig i det daglige.

Jeg har jo selv 20D, og dette er de objektivene jeg har lyst på etter en tids bruk av 20D og 17-85mm:

* Canon 10-22mm

* Canon 70-200mm (4.0 eller 2.8)

* Canon 100mm eller 60mm Macro

Endret av steinrr
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar alle sammen! Jeg må gå i tenkeboksen for å finne ut hva jeg vil gjøre.

Har imidlertid kommet opp med et par andre spørsmål:

Når det gjelder dette med lysstyrke er jeg veldig i tvil. Nybegynner, ja, men som nevnt - ikke helt rookie! Jeg har sikkert 'hull' på en del basiskunnskaper, men det kan også være at jeg har kunnskap om ting som ikke forventes av en nybegynner.

Jeg har forstått det slik at 4.5 til 5.6 i lysstyrke er dårlig. Hvordan kan det da ha seg at det kan anbefales å kjøpe blender 4, som er rett under det som er dårlig? Jeg spør ikke om dette for å kverulere, men fordi jeg seriøst lurer på dette.

Når det gjelder objektiver som står merket 4.5-5.6 har jeg forstått det slik at 4.5 er lysstyrken v/minimal zoom, mens 5.6 er lysstyrken ved makksimal zoom. Er det korrekt?

Hvordan kan det da ha seg at et zoom-objektiv oppgir lysstyrke til 2.8? Er denne 2.8 uavhengig av zoom?

Selv om jeg ikke er en drevet fotograf så er jeg på et generelt plan (gjelder alle plan i livet) utpreget kvalitetsbevisst. Jeg er enig i at det er dumt å kjøpe ting som er 'overkill' - ting man ikke har behov for. Men jeg er en slik person som etter kort tid kan merke forskjell på gode og meget gode produkter, selv om jeg ikke har veldig god kunnskap om det spesifikke produktet fra før.

Derfor er jeg veldig redd for å 'brenne meg' på å kjøpe ting jeg kommer til å trege på, nettopp fordi jeg finner ut at kvaliteten ikke er så bra som jeg ønsket. Jeg stiller meget store krav til produkter.

Hadde jeg hatt ubegrenset med penger hadde jeg ikke vært i tvil, men det har jeg jo IKKE! Jeg er en helt vanlig mann i gata.

Noen som har noen kommentarer til dette?

Lenke til kommentar

Jeg har forstått det slik at 4.5 til 5.6 i lysstyrke er dårlig. Hvordan kan det da ha seg at det kan anbefales å kjøpe blender 4, som er rett under det som er dårlig? Jeg spør ikke om dette for å kverulere, men fordi jeg seriøst lurer på dette.

Når det gjelder objektiver som står merket 4.5-5.6 har jeg forstått det slik at 4.5 er lysstyrken v/minimal zoom, mens 5.6 er lysstyrken ved makksimal zoom. Er det korrekt?

Objektiver med f/4 og under er et greit nok kompromiss. Spesielt på vide vidvinkler (hvor det ikke betyr så mye), og lange teler (Hvor større åpning betyr mange kg. ekstra glass og mange kronasjer). For normalomerådet synes jeg personlig det er praktisk med noe raskere og har man råd og rygg til å bære går 2.8 greit opp til 200mm. Jeg har selv en 70-200 f/2.8 og ville ikke vært den foruten, men det er utvilsomt situasjoner hvor dette blir for stort og tungt.

Når det gjelder en startpakke mener jeg du må ha med normal til vidvinkel først og fremst. For D20 betyr det enten noen fastobjektiver fra 18-35 mm eller en normalzoom. I canons sortiment er sistnevnte enten 17-40 f/4 eller 16.35 f/2.8. Jeg ville imidlertid vurdert mitt behov veldig grundig før jeg kjøpte 16-35 f/2.8 etter de kritikker jeg har lest (http://www.luminous-landscape.com/reviews/lenses/canon-17-40.shtml) er den ikke noen utvilsom vinner.

Et mulig kompromiss kan være:

17-40 f/4 eller 17-85 IS

35 f/2 (Eller f/1.4 hvis du vil ha det siste blendertrinnet, men vær forberedt på bakoversveis når du ser prisen)

50mm f/1.4 (Fordi den er så billig i forhold til lysstyrken. Droppes hvis du vil ha 35 f/1.4)

Du bør imidlertid sjekke litt om hva som er gjengs oppfatning om disse (Bruker ikke canon selv, så jeg har ikke allverden oversikt)

Hvordan kan det da ha seg at et zoom-objektiv oppgir lysstyrke til 2.8? Er denne 2.8 uavhengig av zoom?

Ja. Zoomobjektiver med fast blender (det betyr i realiteten at den fysiske blenderåpningen endres når man zoomer) gjør verden enklere når man bruker maks blender.

Lenke til kommentar
Jeg har 17-40 f/4L og 70-200 f/4L og vurderer sterkt 24-105 f/4L istedenfor 24-70 f/2.8L som er stort og tungt. Ser ikke f4 som noen dårlig lysstyrke. Hvis jeg skulle fotografere mye av ting i bevegelse, f.eks sport, så ville nok ett raskere objektiv vært tingen.

PhotoSig har en kjekk funksjon hvor du kan søke etter bilder tatt med ulike blendere, ta en titt selv og få en viss følelse med hva blender 4 kan gi av bilder: http://www.photosig.com/go/photos/browse?id=19724

Du kan også søke etter bilder tatt med ulike objektiver: http://www.photosig.com/go/photos/browsecategories?typeId=7

:w00t: Vel og merke største blenderåpning som er mulig. Normalt 4.5-91 i blenderåpning for minste zoom og 5.6-91 for maks zoom. (91 er minste blenderåpning for 20D).

Denne har største blender 2.8 over hele zoom-området. Endret av Pingla
Lenke til kommentar

Hmmm... Så vidt jeg vet skal kameraet sendes til det landet det kommer fra for reparasjon. Er jo grunnen til at Japan Photo (driver mye med gråimport) sender kameraer Europa rundt hver gang det er noe feil på dem.

Sendte mail til Service proffen (tidligere Canon Norge's serviceverksted og de som gjøre service arbeid ved feks garantisaker) HEr er svaret:

Canon gir 1år europeisk garanti hvis kamera er kjøp er i Europa og da kan du reparere det i hvilke som helst autorisert Canon verksted på garanti. Hvis du kjøper et kamera i USA for du 1år amerikansk (USA,

Canada) garanti. Da må du sende det til et autorisert verksted i USA / Canada for å få det reparert på garanti. Amerikansk garanti gjelder ikke i Europa.

Mvh

Serviceproffen AS

Hallagerbakken 110

1256 Oslo

www.serviceproffen.no

Sånn jeg tolker det så er det ett fett hvor i Europa men kjøper kamera/objektiv, det fikses første året uansett.

Her i landet har vi fem års reklamasjonsrett.

5 års reklamasjonsrett i Norge gir INGEN automatikk i att feil og mangler blir rettet, det blir kundens sak å bevise at det er en alvorlig feil eller mangel som produsenten bør fikse, vil sette penger på at dette ofte kan bli en diskusjonssak som ikke det er gitt at kunden vinner... etter første året er det nok i stor grad opp til service instillingen hos produsenten og typen feil/omfanget av den, som avgjør hvorvidt man må betale selv eller ikke

B&H er en glimrende butikk, men jeg ville vært litt forsiktig med å anbefale folk å kjøpe objektiver der. Filtre, bager, stativ etc er greit nok, men det er stor forskjell på å kjøpe objektiver i Norge eller i utlandet.

Står fast med min anbefaling av å kjøpe objektiver hos B&H, men det bør selvsagt vurderes opp mot besparelsen, er det lite å spare, kjøp norsk, enkelt og greit.

Lenke til kommentar

Hei

Blendere som er mindre enn f/4 er ikke dårligere. Det du oppnår med større blenderåpning, er raskere lukkertider, men også mindre dybdeskarphet (vidåpent) - noe som både kan være en fordel og en ulempe. Jeg er ikke i tvil om at 70-200 4/L er like god som 2.8 L når blenderåpningen blir mindre. Dessuten er EF 70-200 2.8 IS et monster.

Jeg ville gått for dette (som jeg selv har):

20d

10-22 ef-s (mye moro med supervidvinkel!) Hvis dette ikke er interessant, sparer du 7000 kroner, og kan kjøpe et av fastobjektivene jeg anbefaler under.

24-105 4 L IS: dette kjøpte jeg i dag, og det virker meget lovende. Sjekk dette bildet jeg har tatt med det, "vidåpent" på f/4, 80mm og HÅNDHOLDT ved 1/15 sekunder. IS kompenserer for flere blendertrinn: http://www.pbase.com/toreide/image/50076081 Jeg solgte mitt 17-40 4L, som også er meget bra, men som nå faller mellom to stoler når jeg har 10-22 pg 24-105

70-200 4 L - dette er krem, men det hender du må opp med iso-en for å få rask nok lukkertid. Med 20d gjør ikke det noe særlig. Men det er ikke for innefotografering. (Jeg har også hatt, men solgt 100-400 IS L, men det ble for stort, synes jeg. Dessuten gikk jeg sjelden over 200mm. Men uansett et godt objektiv det også.)

Hadde jeg hatt mer penger da, ville jeg satset på et godt fastobjektiv, f.eks ett av disse (som jeg også har, og derfor kan anbefale)

EF 35 f/ 1.4 L: (ultraskarpt, superraskt og meget lyssterkt) - fantastisk objektiv. Jeg bruker det 80 % av tida (kan være dette forandrer seg nå når jeg har fått 24-105)

EF 50mm f/ 1.8: Billig og lett fastobjektiv. Lyssterkt og ganske godt. Ikke min favoritt, men mye for pengene. Bruker det sjelden.

EF-s 60mm f/ 2.8 macro - knivskarpt makroobjektiv som også er greit å bruke til f.eks portretter. Passer bare til 20d, 300d og 350d. Her er et par bilder jeg har tatt med det: http://www.pbase.com/image/49081306 http://www.pbase.com/toreide/image/48649638

EF 85 f/1.8: Meget godt portrettobjektivt.

EF 135 f/2.0 L: Enda bedre - et utrolig bra objektiv. Alt stemmer her: farger, skarphet, dof.

Lykke til med valget, men jeg kan ikke anbefale deg å kun ha ett objektiv, som går fra 70-200. Skulle jeg bare hatt ett objektiv, måtte det blitt 24-105 L is eller 24-70 2.8 L. Eller aller helst: 35mm 1.4L

Når det gjelder batterigrep, er jeg ikke i tvil heller. Jeg har ikke tatt det av etter at jeg skrudde det på. Med to batterier, er det svært sjelden du trenger å tenke på lading. Dessuten blir kameraet stødigere å holde, og du får kommandohjul og utløserknapp "på rett sted" når du holder kameraet i "portrettvinkel"

Tor

Endret av eito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...