Gerber Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Hei, jeg har i første omgang tenkt til å bytte ut bakhøytallerene i bilen min. Funnet ut at pioneer har noen "spesialtilpassede" som bruker bilens orginale ledningstilkobling.(Ja jeg vet at jeg egentlig burde byttet ledningene også men orker ikke begynne med det. Har sett meg ut to forskjellige typer. Den ene er coaxial 2-veis og den andre er dobbelmembran.(TS-1356II & TS-1346II) Specsen ser for meg helt lik ut, frekvensområde er på begge 40-22,000Hz, Sensitivitet 91 dB, Nominell inngangseffekt 25W, Noen som har noen mening om hva forskjellen på de to er? Har ikke sjekket prisen så om forskjellen er her vet jeg ikke... Endret 30. september 2005 av Gerber Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 På en dobbeltmembran-høytt. ligger spolen til diskanten på samme "sylinder" som spolen til den store membranen. Dvs. at det den delen som ser ut som en liten kuppel midt i høytt. gjengir diskanten. Ofte med en krage rundt. En coax høytt. har en egen liten diskant montert på et slags stativ eller på et stag som går tvers over selve høytt. Fordelen med dobbeltmembran-høytt er at lyden kommer ut helt i fase, mens det på coax høytt. blir en liten faseforskyvning fordi lydens"startpunkt" ikke ligger på samme nivå, om du skjønner. Lydmessig er ikke alltid dobbeltmembran-høytt. allverden å skryte av. Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 De "spesialtilpassede" sakene til Pioneer er rimelige, men lyden blir ikke allverden bedre, har etpar kompiser som bytta ut høyttalerne i en Golf II og en Audi 100 og det var bare sorgen. Dobbeltmembranhøyttalere er som Trainman sier ganske triste saker det også. Hvor mye kunne du tenke deg å bruke på dette? Hvilken spiller har du, har du ekstern forsterker? Hvilken bil er det og hvor store er høyttalerne, både foran og bak? Spør for å få et mer helhetlig bilde, lettere å komme med fornuftige forslag da. Vil også, helt i motsatt retning av det du har tenkt deg, anbefale å skifte ut de foran og prioritere disse først. Det er jo der du sitter og det er der lyden bør komme fra. All erfaring tilsier at dette er det mest fornuftige stedet å begynne om en skal oppgradere høyttalerne Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Trainman, takker for svar!! Hvor mye kunne du tenke deg å bruke på dette? Har ikke satt av noe spesifikt beløp, men innenfor rimelighetens grenser... Hvilken spiller har du, har du ekstern forsterker? Spillern er en Pioneer DEH-P70BT. Jeg har for tiden ingen planer om noen ekstern forsterker, men det sa jeg også om min gamle bil når jeg byttet ut høyttalere i den. 6mnd senere så var bilen fyllt opp med forsterkere sub osv... Så er vel kanskje ute etter noe som KAN brukes med en ekstern forsterker senere. Hvilken bil er det og hvor store er høyttalerne, både foran og bak? Bilen er en Volvo V40 med et såkallt High performance høytallersett. Har ikke noe særlige å utsette på fronthøyttalerene enda. Har ikke spesifikasjonene på de liggende, men plassmessig så er det 13cm i dørene, og 10cm på dashbordet. Bak så er det også plass til 13cm. Disse sitter i den bakerste stolpen, D-stolpen, og nye høyttalere vil peke skrått ned. De som sitter der i dag er som sagt volvos egne og de har brukt mye plass til å få dem til å peke vannrett forover. Derfor er ikke elementene særlig store, kanskje litt større enn en diskanthøyttaler som følger med komponent sett. Grunnen til at jeg vil begynne her er at lyden i de er helt forferdelig. Har fadet all lyd bakover noenganger og det høres ut som noen dårlige sprakende pc-høyttalere som fulgte med pc'er for 10 år siden. En annen grunn er også at jeg ikke vet om det er noen vits å bytte ut de foran. Må teste ut å se om det blir en stor lydmessig forandring først, og da er det jo likegreit å bytte ut de dårligste. Har heller ikke bestemt meg for hvordan jeg da eventuelt vil ha det foran. Vet at du lureste kanskje hadde vært å ha et komponent sett hvor basselementene var i døren og diskanten på dashbordet, men da må jeg finne plass til delefilteret og trekke kabler. Hvordan vil det være og droppe diskanten og delefilteret og bare plugge rett på bassen? Men skjønner at det er coaxiale og ikke dobbelmembran høyttalere jeg burde gå for... Endret 1. oktober 2005 av Gerber Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 Fordelen med dobbeltmembran-høytt er at lyden kommer ut helt i fase, mens det på coax høytt. blir en liten faseforskyvning fordi lydens"startpunkt" ikke ligger på samme nivå, om du skjønner. Nå er jo faseforskyvningen så minimal at det er umulig å høre det. Det er jo mange ganger større faseforskjell mellom de diverse høyttalerene i bilen. Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. oktober 2005 Del Skrevet 1. oktober 2005 (endret) Selvfølgelig. Forskjellen er veldig liten. Men noe positivt er det faktisk med dobbeltmembran-høytt. Når det gjelder V40 din Gerber, ville jeg ha tatt av dørtrimmen og sett om det med enkle inngrep er mulig å få plass til en 6,5" istedet. Dette for bedre bass. I dashen bruker du da diskanten eventuelt. Høytt. bak sender du til de evige høyttalermarker, i taxi. Med en sub bak kan du til nød bruke 13cm i dørene, hvis du demper dørene og sørger for at det kun er høytt som lager lyd. Å droppe delefilter og diskant og satse på bassen blir nok et skuffende resultat er jeg redd. Sjekk på Eltek for høytt og forsterkere. Jalla har også gode forslag skulle jeg mene. Endret 1. oktober 2005 av Trainman Lenke til kommentar
Gerber Skrevet 1. oktober 2005 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2005 Er nok mulig å få inn større høyttalere foran med visse modifikasjoner, men planen min i første omgang er at det skal være mest mulig plug and play. Har to stk 12'' liggende som jeg nok kommer til å bruke om en ekstern forsterker finner veien inn i bilen... Fått litt å tenke på så blir nok til at dropper å kjøpe de spesialtilpassede fra pioneer og heller prøver å lage en egen overgang fra de eksisterende ledningene. Så får vi se hvor lang tid det tar før jeg evt finner meg en 5 eller 6 kanals forsterker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå