RolfOve Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Jeg lurer på hvordan jeg kan endre den blå standardfargen som er dønn uleselig på svart bakgrunn. Det er bl.a. vanskelig å lese kommentarer i vim, lese informasjon fra ls osv. Vil derfor at denne endringen skal gjelde alle programmer; inkludert screen, vim, xterm osv. Den må jo være fler som kjenner denne problemstillingen. PS: Google er prøvd. Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Hvilken terminal bruker du? Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 xterm Lenke til kommentar
olear Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Ok, dette skal fungere: xterm*background: black xterm*foreground: white Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Jeg kjører ikke X. Men når jeg skriver echo $TERM, står det likevel xterm. Jeg har ikke X inne engang. Søkte litt på endringer av BASH-farger, men det skjønte jeg lite av. Men jeg er kun interissert i å endre blåfargen. Vil ikke ha alt hvitt., Endret 30. september 2005 av RolfOve Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Fargen som kjem når du tek ein "ls" har med BASH sine instillingar å gjere, men VIM har vel fint lite med dei å gjere. Kva for distro køyrer du? I Slack kan ein endre BASH sin måte å fargelegge filer/kataloger på i /etc/DIR_COLORS Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 (endret) Jeg bruker gentoo. Har en DIR_COLORS-fil. Husker ikke helt hvordan en byttet farger i ViM, men finner vel noe i manualen elns. Endret 30. september 2005 av RolfOve Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Då kan du endre fargane der. Er det kataloger som vert blåe? I mi fil er det ein slik: DIR 01;34 # directory Å endre den burde gjere susen (må lukke/opne terminal). Står godt forklart i min fil kva som er kva av fargar. Lenke til kommentar
RolfOve Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Å endre den burde gjere susen (må lukke/opne terminal). Det virket ja Grunnen til at jeg spurte var igrunn fordi jeg trodde at blå-fargen kunne endres globalt på en måte. Slik at blå-fargen kunne blitt lysere. Tusen takk for hjelpen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå