Gå til innhold

WinXP på gammel maskin -systemkrav og installasjon

Anbefalte innlegg

Har lyst til å installere WinXP på en 6 år gammel pc. Den har:

CPU: Intel PentiumIII 800 MHz (256 kB)

Minne: 512 MB SDRAM,

HD#1 :1xMaxtor 20GB,

HD#2: 1xWD Caviar 120GB (7.200 rpm),

skjermkort: nVidia GeForce (AGP 4X, 32 MB DDRAM),

Går dette eller blir XP for tungt for denne maskinen? Kommer ikke til å bruke den til å noen ressurskrevende applikasjoner, stort sett bare internett-surfing. Den skal stå i et hjemmenettverk.

Hvis det går, hva er riktig fremgangsmåte? Den har Win98SE installert i dag.

Format c: og deretter inn med innstallasjonsdisk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HD#1 er på 20 GB hvorav c: er ca 12 GB og d: er 8 GB. Win98 ligger på c:-partisjonen. Burde jeg bruke f.eks Partition Magic til å øke størrelsen på c: først? Strengt tatt trenger jeg ikke d: på denne disken. Kanskje jeg kan slå de sammen med samme verktøyet?

Lenke til kommentar

Du kan starte installasjonen av XP direkte fra plata. Hvis BIOS ikke støtter dette, må du bruke oppstarts-disketter. Uansett vil du få anledning til å slette og opprette partisjoner under inst. Ved å skru av bruk av temaer og tjenester du ikke har behov for (se Black Viper, siden er nede igjen :cry: men fant denne kopien ), vil du senke minnebruken og prosessor-belastning. M.a.o. få en raskere Windows.

Lykke til!

Lenke til kommentar

du bør ha en partisjon på 1.5-2GB til swapfile, 8-13 til XP og resten til andre ting.

grunnen til at du skal/bør ha en egen 2GB partisjon til swapfil er at det blir mye mindre fragmentering på resten av disken da, ettersom man slipper den random skrivinga til resten av disken da.

Partition Magic ville jeg ikke stolt på. Det er kjent for å ikke funke skikkelig hele tida, og da kan du miste data hvis du ikke har backups.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

ok, visste ikke at jeg kunne ha swap-fila på en annen partisjon enn der xp blir installert. Visste heller ikke at swap-fila kunne bli så stor (1.5-2GB?).

Men det betyr at for 20GB-disken min kan jeg altså krympe d:-partisjonen til 2GB og ha swap-fila der og så installere xp samt andre programmer (det blir ikke mange) på c:-partisjonen (18GB)?

Har hittil bare positiv erfaring med Partition Magic, men back-ups er jo selvfølgelig lurt uansett da...

Lenke til kommentar
ok, visste ikke at jeg kunne ha swap-fila på en annen partisjon enn der xp blir installert. Visste heller ikke at swap-fila kunne bli så stor (1.5-2GB?).

Men det betyr at for 20GB-disken min kan jeg altså krympe d:-partisjonen til 2GB og ha swap-fila der og så installere xp samt andre programmer (det blir ikke mange) på c:-partisjonen (18GB)?

Har hittil bare positiv erfaring med Partition Magic, men back-ups er jo selvfølgelig lurt uansett da...

Ja, dette hørtes ut som en god idé :yes:

Swapfile/pagefile/virtuelt minne kan du justere her:

Start | Kontrollpanel | System | Avansert | Innstillinger under Ytelse | Avansert | Endre under Virtuelt minne

I ditt tilfelle sett da C: til "Ingen sidevekslingsfil" og trykk "Angi", merk deretter D: og sett "Systemstyrt". Restart.

Lykke til, igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...