Gå til innhold

Leie av hybel og utkastelsesgrunn

Smirnoff

Anbefalte innlegg

Jeg poster denne her, regner med det er passende sted.

Jeg fikk telefon fra min lillesøster i går med beskjed om at husverten ville sette henne på gata på dagen, det samme gjaldt hennes venninne som bor i samme bygg. Det var ikke oppgitt noen spesifikk grunn til utkastelsen, bare noen vage hint om at vennene deres bråkte for mye når de var på besøk, i tillegg til at en rute ble knust på min søsters hybel (Hun var ikke hjemme da dette skjedde, dette skjedde også fra utsiden av bygget).

Det jeg kan tolke ut i fra loven er at husverten har lov til å kaste dem ut hvis de foreligger "grove brudd" på kontrakten, men siden jeg ikke har pratet med husverten deres enda, vet jeg ikke hva hans spesifikke begrunnelse er.

Uansett, slik jeg har tolket loven, har ikke husvert lov til å sette folk på rett ut på gata på dagen, uansett om overtrampet i forhold til kontrakten var grovt eller ikke. Skriftlig advarsel med begrunnelse av utkastelse må foreligge, og leietaker må ha tid på seg til å finne en ny bopæl. Har jeg rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, du har rett. Det hjelper på hvis hun har kontrakt, men mener at huseier kan uansett ikke kaste henne ut på dagen.

Edit: Leste litt grundigere nå. Forstår det slik at hun har kontrakt, og da er rettighetene hennes så godt festet at huseier må nok ha politiet på sin side for å få henne ut på dagen.

Endret av Shio
Lenke til kommentar

Vel, søstera mi får bli, men venninnen forsøker han fortsatt å sette på gata. Har sagt hun får rådføre seg med politiet hvis han prøver å få henne ut med makt.

Men personlig ville jeg ikke bodd i det hybelbygget, den husverten fører et skikkelig konsentrasjonsleiropplegg. Han nekter bl.a noen leietakere å ha besøk, og inntak av alkohol er bare tillatt for leietakerne i bygget. For en gjøk. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...