Gå til innhold

Guide for tekniske problemer med BF2


Anbefalte innlegg

Her har jeg samlet de vanligste spørsmålene og svarene rundt tekniske spørsmål om BF2. Dette er mitt bidrag som takk for mye god hjelp fra folk her i BF2-forumet på gamer.no.

 

Grunnleggende

1. Sørg for at PC'en din møter systemkravene som er satt for BF2. Vurder oppgradering av skjermkort eller minne hvis du har ytelsesproblemer.

2. Forsikre deg om at du har internettforbindelse før du starter BF2.

3. Ha alltid siste versjon av drivere for skjermkort, bios, nettverkskort, lydkort, Direct X og Punkbuster.

4. Velg servere med lav ping. Logg deg inn på norske eller nordiske servere.

5. Kontroller jevnlig at du ikke har spyware installert på PCen din, disse kan skape problemer for ytelsen i BF2. Bruk Adaware eller liknende.

6. Brannmur kan være "a curse or a blessing". Sikkerheten er opp til hver og en, men noen lokale brannmurprogrammer kan skape problemer for online-spilling. Se på alternativer, eller spill uten.

7. Slå av programmer du ikke bruker når du spiller BF2. Download Managers, brannmur og antivirus-scanninger er typiske programmer som kan sprette opp og gi frys i BF2.

 

 

Blackscreen og grafikkinstillinger

Blackscreen er - som navnet tilsier - at skjermen blir svart når BF2 startes. I mange tilfeller kommer problemet av inkompabilitet med skjermkort og de systemkravene BF2 har. Sjekk om skjermkortet ditt faktisk støttes. De som bytter fra CRT til LCD-skjerm, eller som har byttet skjermkort etter å ha installert BF2, kan oppleve blackscreen. Her er et par gode tips til hva du kan gjøre:

 

Gå inn i "Mine dokumenter->Battlefield2->profiles->0001". Der finner du en video.CON fil, som åpnes i wordpad. Da ser du en linje som ser nesten slik ut:

 

VideoSettings.setResolution 1024x768@60Hz

 

Forandre hertz/ oppløsning, så den blir som du ønsker.

 

Du kan også endre disse innstillingene, som bestemmer den grafiske kvaliteten i BF2.

 

VideoSettings.setTerrainQuality 4

VideoSettings.setGeometryQuality 4

VideoSettings.setLightingQuality 4

VideoSettings.setDynamicLightingQuality 4

VideoSettings.setDynamicShadowsQuality 4

VideoSettings.setEffectsQuality 4

VideoSettings.setTextureQuality 4

VideoSettings.setTextureFilteringQuality 4

 

"All of the above settings can be adjusted from within the in-game Video settings. However the highest they can be set to is High from within the game (a value of 3). By setting them each to 4 in Video.con (as shown above), you will have them displayed as 'Videosettings_Ultrahigh' in the in-game Video settings screen, and some people believe this increases the graphics quality to Ultrahigh levels. I didn't see any impact from this change, but if you want the absolute best quality in BF2 give it a try."

 

Siste utvei for å fikse blackscreen-problemer i BF2 er å reinstallere BF2, husk å slette brukerprofilen i "mine dokumenter". Før du reinstallerer: sørg for at skjermkortet ditt er 100% kompatibelt med BF2 og at du har den siste versjonen av skjermkortdriveren installert, ellers kaster du bort tiden din.

 

For å sjekke din faktiske FPS inne i BF2, kan du ta opp konsollet ved å trykke "|" og skrive "renderer.drawfps 1"

 

Blackscreen, reboot, CTD (crash to desktop) kan oppstå dersom du har overklokket skjermkortet ditt for mye.

 

Et tips i forhold til ytelse kan være å slå av AA (AntiAliasing, altså kantutjevning) i innstillingene for skjermkortet. Da kan det være at grafikken ser litt dårligere ut, men på resultatet kan være bedre ytelse i BF2.

 

 

Ytelsesforbedring og optimalisering

Flytt swapfila til annen fysisk harddisk enn der hvor a)windows er installer og b)hvor spiller er installert. Dette gjør du ved å gå inn i "Kontrollpanel->System->Avansert->Ytelsesalternativer->Endre". Reboot før du starter BF2.

 

2GB RAM er anbefalt, 1GB går sånn tålelig greit. Om du opplever problemer i forhold til ytelse, bør du vurdere mer RAM. Skjermkort varierer i ytelse, hvis du vil ha mest mulig ut av BF2 kan du bli nødt til å bla opp noen lapper for et bra skjermkort, men sørg i så fall for at kortet finnes på listen blant de kortene som støttes i BF2 før du bestiller.

 

Overklokking kan skape problemer for noen, forsøk med å sette systemet tilbake på normale innstillinger og sammenlign hvordan BF2 oppfører seg nå enn når systemet er overklokket.

 

 

Nettverksproblemer i BF2 - "There is a problem with your connection"

Med "Nettverksproblemer" menes problemer som gjør at du mister forbindelsen når du enten skal logge på, eller mens du er i spillet. Spill på en server med lav ping.

 

Om du bruker internettforbindelsen til downloads samtidig som du spiller BF2, kan dette strupe kapasiteten BF2 trenger for å kommunisere online i et multiplayerspill.

 

 

Å spille BF2 trådløst

Noen opplever høyere ping enn hva som er normalt når man spiller BF2 via trådløst nettverk. Dette kan bli et problem, fordi du får lengre responstid, kan oppleve "lag" (spillet stopper eller reagerer sent) og noen servere kicker automatisk spillere som har høyere ping enn 150. Husk at ping varierer ut i fra hvor serveren du spiller på ligger, men for norske og nordiske servere skal det ikke være noe problem.

 

For å finne ut av om det faktisk er det trådløse nettverket som er et problem eller ikke, bør du sjekke om du får samme problem med trådløst som når du bruker en vanlig nettverkskabel. Hvis problemet fortsetter med vanlig nettverkskabel, kan du anta at den trådløse nettverkstilkoblingen er i orden, og heller lese om nettverksproblemer et annet sted i denne guiden.

 

Som en hovedregel bør du sørge for å ha installert den seneste utgaven av firmware for den trådløse routeren din. Produsentens hjemmesider har denne liggende tilgjengelig for nedlasting, og gir veiledning på hvordan den installeres.

 

Noen blant de som har hatt problemer med å spille BF2 via trådløst nettverk har opplevd at Windows sine trådløse drivere er langt mer stabile enn de som følger med wlan-kortet. Andre igjen har best erfaring med bare å installere drivere, og ikke den øvrige programvaren som følger med det trådløse nettverksutstyret.

 

 

Takk til

gauters, fUzZy^, Gromle, Metabaron, og andre som har bidratt gjennom gode svar her på forumet.

 

 

Om du sitter på nytting informasjon setter jeg pris på om du poster her, eller sender meg en PM, så skal jeg oppdatere så snart jeg kan :)

Endret av agalate
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...

Det hadde vore fint om du kunne oppdatere guiden med informasjon rundt problem med patching til 1.12. Det har kome ein del tråder om dette, så det ville ikkje skade å ta det med.

 

Løysinga på "for lite plass på harddisken"-problemet kan du finne f.eks her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...dpost&p=5206504

 

Ellers er det ein tråd om løysinga av "patching failed"-problemet som kan vere nyttig: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=478839&hl=

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei

 

Noen som får spillet til å funke med to skjermer? Jeg hat et XFX 7800GT kort med 2 LCD skjermer tilkoplet (begge 1280x1024) og spredd desktoppen utover begge skjermene. Når jeg prøver å starte BF2 (kun i en skjerm) krasjer alt tilbake til desktoppen. Hipphurra.

 

mvh.

muthe

5211774[/snapback]

Jeg spilte BF2 fint med to skjermer tilkoblet, 1280x1024 med Nvidia 6800.
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Du burde prøve å installere spillet på en annen bruker på datamaskinen. Det hjalp meg med mine installerings-problemer. Riktignok stoppet ikke installeringen på samme sted, men det er verdt å prøve.

5481911[/snapback]

 

Du fikk instalert det eller?

5482933[/snapback]

Lenke til kommentar
Nettverksproblemer i BF2 - "There is a problem with your connection"

Med "Nettverksproblemer" menes problemer som gjør at du mister forbindelsen når du enten skal logge på, eller mens du er i spillet. Spill på en server med lav ping.

 

Om du bruker internettforbindelsen til downloads samtidig som du spiller BF2, kan dette strupe kapasiteten BF2 trenger for å kommunisere online i et multiplayerspill.

4930296[/snapback]

 

Dette skjer også av og til uten noko spesiel grunn, bug muligens. Og så kan du få the server refused to connect. Da er det ganske enkelt noko teknisk hos ea.

Lenke til kommentar
Ytelsesforbedring og optimalisering

Flytt swapfila til annen fysisk harddisk enn der hvor a)windows er installer og b)hvor spiller er installert. Dette gjør du ved å gå inn i "Kontrollpanel->System->Avansert->Ytelsesalternativer->Endre". Reboot før du starter BF2.

 

 

Kan noen utdype litt nærmere her. Forstår ikke alt av det som er blitt skrevet. Hva er swapfil?

 

Den "linken" stemmer ikke overens med det jeg har (xp-pro, sp2)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

 

 

Ytelsesforbedring og optimalisering

Flytt swapfila til annen fysisk harddisk enn der hvor a)windows er installer og b)hvor spiller er installert. Dette gjør du ved å gå inn i "Kontrollpanel->System->Avansert->Ytelsesalternativer->Endre". Reboot før du starter BF2.

 

 

Jeg flyttet denne spawfila til en annen partisjon. Det er ikke en annen harddisk i den forstand pga at jeg kun har EN.

 

Er det merkelig at jeg merker performance improvements eller?

Prøvde på 1280*1024 på Ultra High i dag, på et 32 spillers map, og jeg syns det gikk ganske greit.

 

Vanligvis må jeg spille på 1024 Noe med... noe high?

 

litt forvirra nå

Lenke til kommentar

Ville ikke lage ny tråd, ser om jeg får svar her.

Jeg får ikke velge alle oppløsninger i BF2, den jeg savner er 1280*1024@60Hz

Nærmeste jeg kommer 1280*960@60Hz

Har forsøkt forskjellige innstillinger i egenskaper for skjerm, fungerte ikke.

Prøvde og å modifisere Video.*** (husker ikke filnavnet) i profiles\0001 mappa.

Da kom jeg til login før spillet CTD.

 

Edit:

Fikk det til, måtte bare patche det.

(hadde ikke patchet pga ustabilt system, mange reinstalls og formateringer)

Endret av LeGranDuc
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...