Gå til innhold

Kvallitetssikring av pc deler

Anbefalte innlegg

Hei

Min sønn på 12 år har fått ca 3400 kr til bursdagen sin. Han ønsker seg så gjerne en PC som han kan spille bla wow på. I dag har han en gammel maskin med p3 osv.

Jeg har prøvd å sette sammen en maskin basert på noe gjenbruk av gamle deler, harddisk ide (ikke s-ata), dvd spiller, cd spiller/brenner, floppy,trådløst nettverkskort, skjerm, tastatur,mus, høytalere. (dette er deler vi har)

Jeg er ikke noe ekspert på dette området, men har prøvd etter beste evne å finne nye deler som han mangler og som er kompatible både med de gamle og nye deler.

Nye deler:

hovedkort

cpu

minne

skjermkort

kabinett

Og til slutt men ikke minst om det er en eller annen overgang e.l. som jeg mangler.

På forhånd takk.

PS: husk limit på 3400.-kr.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På shg.no kan du sette sammen et 939 system med de delene du trenger til ca. 3400. Husk at wow krever svært lite av skjermkortet, og du trenger ikke "tømme kassa" for dette. Skjermkort er også en relativ enkel sak å oppgradere ved en senere anledning.

Endret av Filla
Lenke til kommentar

hei igjen

Nå har jeg tittet litt på sidene til SHG, fant et greit oppsett basert på 939. Det jeg lurer på nå er om dette hovedkortet er kompatibelt med den gamle harddisken (IDE).

Det ble heller ikke så mye dyrere det som dro opp prisen litt var prossesoren.

total pris ble nå 3491,- det er akseptabelt.

Lenke til kommentar
hei igjen

Nå har jeg tittet litt på sidene til SHG, fant et greit oppsett basert på 939. Det jeg lurer på nå er om dette hovedkortet er kompatibelt med den gamle harddisken (IDE).

Det ble heller ikke så mye dyrere det som dro opp prisen litt var prossesoren.

total pris ble nå 3491,- det er akseptabelt.

bra da får du eit bedre oppsett og meir oppgraderingsvendligt system ;)

Lenke til kommentar

her er det siste oppsettet, passer dette sammen og er det kompatibelt med de gamle delene nevnt ovenfor.

kabinett

CPU

skjermkort

Hovedkort

Minne

Totalt for dette oppsettet 3770.- kr (ekke så værst det, kun 400.- kr over budsjettet til sønnen min)

Og et siste spørsmål før jeg bestiller, trenger jeg noe vifter, ledninger av noe slag, overganger eller lignende.

PS. Husk å ikke kom med anbefalinger som vil koste mere, men kom gjerne med forslag til forbedringer som koster like mye eller mindre. (gjerne en link, jeg kommer også til å kjøpe alt på samme nettbutikk for å spare fraktkostnader)

PÅ forhånd tusen takk for svar og kommentarer.

Lenke til kommentar

Kabinett

Jeg hadde ikke kjøpt noe utstyr med merke Q-Tec. Veldig mange har svært dårlig erfaring med strømforsyningene dems. Ta et søk på Q-Tec på forumet så ser du selv. Kjøp heller et AOpen-kabinett dersom du skal handle fra MPX:

Dette til kr 465

Eventuelt et mindre ett hvis du ikke har tenkt å ha et vanlig ATX-hovedkort senere:

Dette til kr 435

Disse har strømforsyning av mye bedre kvalitet enn den fra Q-Tec. Det er jo bare snakk om noen 10-kroner ekstra.

Kabler

Fra Asrock:

Accessories

- Quick Installation Guide, Support CD, I/O shield

- Floppy/ATA 133 cables

- 1 x SerialATA data cable

- 1 x SerialATA 1-to-1 power cable

Det følger nok med en IDE/ATA-kabel som du kan ha to enheter på (harddisk, CD/DVD-ROM). Trenger du en til kan du vel ta den fra den gamle PCen?

Skjermkort

Det du har valgt fra MPX er dårligere (GeForce 6600LE) enn det du valgte fra shg (GeForce 6600). Vet ikke hvor godt det er. Her får skjerkortekspertene uttale seg.

Siden du har så stramt budsjett så er det kanskje bedre å nøye seg med 512MB RAM og heller leggge disse pengene i et bedre skjermkort f.eks et GeForce 6600GT (siden dette skal være en spillmaskin)? Men da kryper du ca 150-200 kr til over budsjett. Kanskje julenisssen kan ha med seg en 512MB brikke i sekken til jul så han får 1GB totalt da? ;)

Lenke til kommentar
Skjermkort

Det du har valgt fra MPX er dårligere (GeForce 6600LE) enn det du valgte fra shg (GeForce 6600). Vet ikke hvor godt det er. Her får skjerkortekspertene uttale seg.

Siden du har så stramt budsjett så er det kanskje bedre å nøye seg med 512MB RAM og heller leggge disse pengene i et bedre skjermkort f.eks et GeForce 6600GT (siden dette skal være en spillmaskin)? Men da kryper du ca 150-200 kr til over budsjett. Kanskje julenisssen kan ha med seg en 512MB brikke i sekken til jul så han får 1GB totalt da? ;)

Enig der... om maskinen skal brukes til wow... så er et bedre skjermkort mer å anbefale enn 512mb mer i ram. 512mb ram er bra nok for wow... ytelsen på det spillet blir ikke så mye bedre med 1024mb ram.

Lenke til kommentar

Utfordrende tråd, dette....

Enig med MaxMekker - Styr unna Q-tec

Setter opp et oppsett fra Netshop med begrunnelser:

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED

kr 1 290,00

Kurrant ytelse. Lydsvakt.

Club3D Geforce 6600 256MB PCIe retail- 256MB DDR/ TV-out/DVI/

kr 895,00

Kurrant ytelse. Billig!

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ)

kr 425,00 (sikker TwinMOS)

Gigabyte GA-K8NMF-9 nForce4-4X

- mATX/S-ATA/LAN/8ch-LYD/1394/PCIe

kr 695,00

Dette hovedkortet har alt du trenger (t.o.m. firewire). Gigabyte får mye skryt for sine hovedkort.

Viking Miditower Sort m/350W PSU

- Støtter AMD & P4, stillegående

kr 450,00

Mitt viktigste punkt. Har bygget to pc'er på dette kabinettet. Begge av typen socket 754 og en prosessor som krever mer strøm enn den som er nevnt over; alt har fungert smertefritt. Den ene har faktisk et X800PRO skjermkort i seg, noe som gjør at dette er det beste kabinettet i din prisklasse, etter hva jeg kan se. Det ser helt ok ut, og er svært stille. Ikke uindervurder viktigheten til PSU'en!

Siste punkt; Å kjøpe via Netshop gir deg en trygghet!

Ulempen: Sprakk budsjettet litt, gitt;

Totalt: kr 3 755,00

Lenke til kommentar
Utfordrende tråd, dette....

Enig med MaxMekker - Styr unna Q-tec

Setter opp et oppsett fra Netshop med begrunnelser:

AMD Athlon 64 3000+ 1.8 Ghz BOXED

kr 1 290,00

Kurrant ytelse. Lydsvakt.

Club3D Geforce 6600 256MB PCIe retail- 256MB DDR/ TV-out/DVI/

kr 895,00 

Kurrant ytelse. Billig!

DDR-DIMM 512MB PC3200 (400MHZ)

kr 425,00 (sikker TwinMOS) 

Gigabyte GA-K8NMF-9 nForce4-4X

- mATX/S-ATA/LAN/8ch-LYD/1394/PCIe

kr 695,00 

Dette hovedkortet har alt du trenger (t.o.m. firewire). Gigabyte får mye skryt for sine hovedkort.

Viking Miditower Sort m/350W PSU

- Støtter AMD & P4, stillegående

kr 450,00

Mitt viktigste punkt. Har bygget to pc'er på dette kabinettet. Begge av typen socket 754 og en prosessor som krever mer strøm enn den som er nevnt over; alt har fungert smertefritt. Den ene har faktisk et X800PRO skjermkort i seg, noe som gjør at dette er det beste kabinettet i din prisklasse, etter hva jeg kan se. Det ser helt ok ut, og er svært stille. Ikke uindervurder viktigheten til PSU'en!

Siste punkt; Å kjøpe via Netshop gir deg en trygghet!

Ulempen: Sprakk budsjettet litt, gitt;

Totalt:  kr 3 755,00

likte godt det oppsettet du har satt opp til sønnen min. Når det gjelder den lille sprekken på 400.- kr så kan vel "far" sponse litt ekstra.

Takk for gode argumenter for å velge nettopp dette oppsettet. Tror jeg kommer til å gå for dette, dersom ingen andre kommer opp med noe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...