Gå til innhold

Service.exe bruker all CPU-Kraft. muligens virus?

Anbefalte innlegg

hei

jeg har en bærbar PC her som sliter veldig.

den har innlagt Windows 2000 SP4

av en eller annen grunn så kjører prosessen Service.exe så mye at den bruker 98-100% av CPU'en!!

jeg tror dette kan være ett virus men får ikke fjernet det, og det går heller ikke ann å stoppe prosessen.

har prøvd mange forskjellige virusprogram, spyware program og andre program som kanskje kunne hjelpe men ingenting funker.

dette her jeg prøvd: Trend Sysclean, Officescan, Norton, Norman, ad-aware, spybot, CCleaner, PC Doctor.

ingen av dem har fått service.exe til å slutte med CPU forbruket.

kan du/dere hjelpe meg?? :(

bildet jeg legger med viser at det er prosessen SERVICES.EXE som bruker 100% av CPU'en og at det ikke går ann å avslutte prosessen.

Mvh CreativeNX

NB: jeg må legge til at pc'en er en IBM thinkpad 600 som er veldig gammel og treig fra før av. den har 1 USB1.0 port som ikke fungerer + den tror CD-ROM'en er en diskettstasjon + den har ikke TP-port så må kjøre ISDN på den.

for en latterlig maskin....

+++++ at den beregnet for windows 95 eller 98 men noen "smarte" folk har lagt inn windows 2000 SP4 på den.... *sukk* :no:

post-72-1128084967_thumb.jpg

Endret av CreativeNX
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror service.exe er den som kjører mange av programmene som skal kjøres som service. Dette innebærer at både nyttige og unyttige(virus) kan kjøre under services.exe.

Grunnen til at du ikke får avluttet services.exe er fordi de fleste vitale systemprosessene kjører under den.

Siden du sier den kjører på nærmere 100% konstant er det nok muligens et virus ja. Siden virusprogrammene ikke klarer å finne viruset kan det bety at du må formatere pcen.

Jeg vet om et program som heter Process Explorer. Programmet ser alle prossesser som kjører (også de under services.exe tror jeg) og her kan du "suspendere" eller drepe prossessen.

Et annet program som heter Autoruns ser hvilke programmer som kjører automatisk ved oppstart og hvilke programmer som eventuelt kan være knyttet til å starte dersom du kjører en valgt filtype. (kan feks. være mp3 filer osv.) Dette brukes også en del av virus.

Jeg er ingen ekspert. Men håper at noe av dette kanskje hjelper :thumbup:

Lenke til kommentar
Jeg tror service.exe er den som kjører mange av programmene som skal kjøres som service. Dette innebærer at både nyttige og unyttige(virus) kan kjøre under services.exe.

Grunnen til at du ikke får avluttet services.exe er fordi de fleste vitale systemprosessene kjører under den.

Siden du sier den kjører på nærmere 100% konstant er det nok muligens et virus ja. Siden virusprogrammene ikke klarer å finne viruset kan det bety at du må formatere pcen.

Jeg vet om et program som heter Process Explorer. Programmet ser alle prossesser som kjører (også de under services.exe tror jeg) og her kan du "suspendere" eller drepe prossessen.

Et annet program som heter Autoruns ser hvilke programmer som kjører automatisk ved oppstart og hvilke programmer som eventuelt kan være knyttet til å starte dersom du kjører en valgt filtype. (kan feks. være mp3 filer osv.) Dette brukes også en del av virus.

Jeg er ingen ekspert. Men håper at noe av dette kanskje hjelper :thumbup:

takk for forslaget, jeg skal prøve disse programmene og komme tilbake med mere informasjon om det funker eller ikke :yes:

Lenke til kommentar

Kjør msconfig.exe fra kommandolinjen. Velg tjenester fanen og klikk for å skjule windows tjenester. Hvis noen av de resterende tjenester er kjørende, så noter ned dem som fortsatt kjører.

Gå til administrative verktøy og velg tjenester. Deaktiver alle tjenestene du noterte ned og restart. Sjekk om problemet forsvant. Hvis så, aktiver en og en av tjeneste du deaktiverte for å lokalisere den som feiler.

I tillegg kan du sjekke hendelsesloggen (administrative verktøy) for unormalt mye rapportering. Eventuellt navnet på tjenesten vil å så fall stå der, sammen med en begrunnelse for feil.

Prøv siste forslag først :)

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Kjør msconfig.exe fra kommandolinjen. Velg tjenester fanen og klikk for å skjule windows tjenester. Hvis noen av de resterende tjenester er kjørende, så noter ned dem som fortsatt kjører.

Gå til administrative verktøy og velg tjenester. Deaktiver alle tjenestene du noterte ned og restart. Sjekk om problemet forsvant. Hvis så, aktiver en og en av tjeneste du deaktiverte for å lokalisere den som feiler.

I tillegg kan du sjekke hendelsesloggen (administrative verktøy) for unormalt mye rapportering. Eventuellt navnet på tjenesten vil å så fall stå der, sammen med en begrunnelse for feil.

Prøv siste forslag først :)

dette er windows 2000 så det første forslaget ditt går desverre ikke ;)

Lenke til kommentar
hard du prøvd å drepe tjenestene en etter en?

C:\>net start

These Windows 2000 services are started:

....

....

etc

C:\>net stop "start på topp eller bunn av listen"

funker ikke.

service.exe går ikke ann å stoppe for da restarter maskina automatisk.

service.exe er en viktig prosess for enhver datamaskin

Lenke til kommentar
.. og opprett en ny brukerkonto.

desverre så hjelder denne service.exe feilen for alle brukerene på maskina så det går nok ikke.

selv administrator brukeren har denne feilen.

en formatering går ikke, fordi eieren har masse viktig data på maskinen

og det er ingen måte vi kan få lagret denne dataen en annen plass på

vi har prøvd å kable til disken på en annen maskin men da krasjer maskina

så den disken er det noe rart med

(prøvde skifte passord = ingen forandring)

takk for forslagene folkens..men dette ser håpløst ut..... :no:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...