Qwark Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 har fått et lite uventet problem når jeg skulle bytte ut en lysbryter med en dimmer, det er for mange ledninger montert på lysbryteren! håper at det er en elektriker her som kan hjelpe meg, da det koster flere 100lapper å få en elektriker å komme hjem hit å montere den. Dette er et innebygd elektrinsk system: Bak lysbryteren: 2 svarte ledninger som går inn på P en kommer ovenfra og en nedenfra(under lysbryteren er det en varmekabel termostat). 1 brun ledning som går inn på "et symbol som er en trekant". A på bildet = trekant På dimmeren er det bare inngangene "symbol:liggende motsatt S med en pil gjennom" L L B har tidliger monter lysbrytere og lamper og diverse , men denne gangen ble jeg satt fast. Håper at noen der ute kan hjelpe meg. Lenke til kommentar
acon Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Legger ved koblinskjemaet til dimmeren. Du kobler vel de to svarte i L, og den brune i den sidelengse S'en med en pil inni. Tror det skal stemme, men ikke skyt meg hvis det ikke, for jeg er ikke utdannet elektriker, enda Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Etter gamle regler er svart "tilførsel", mens brun er "brutt tilførsel". Altså, som det blir sagt, svart på L, brun på $. Lenke til kommentar
bfisk Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 I tilfelle du ikke visste det: dette har du ikke lov å utføre hvis ikke du er elektriker Lenke til kommentar
Camron Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Det vel lov, men da gjelder ikke forsikringen lenger... Lenke til kommentar
Senz0r Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 du må nok få en elektrikker ditt..du har ikke lov til å fixe det der selv. det heter etter 12år skal det være en sjekk, men det kan likegodt ta 24år. Når de ser det, må du jo punge ut med penger uansett Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Det er ikke lov. Det eneste en kan gjøre selv uten papirer, er skifte støpsel og bryter på bevegelige kabler. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 du må nok få en elektrikker ditt..du har ikke lov til å fixe det der selv.det heter etter 12år skal det være en sjekk, men det kan likegodt ta 24år. Når de ser det, må du jo punge ut med penger uansett Sjekk etter 12 år? Hvor har du det fra? Lenke til kommentar
Senz0r Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) du må nok få en elektrikker ditt..du har ikke lov til å fixe det der selv.det heter etter 12år skal det være en sjekk, men det kan likegodt ta 24år. Når de ser det, må du jo punge ut med penger uansett Sjekk etter 12 år? Hvor har du det fra? jeg går på GK Elektro..jeg hørte det der Endret 30. september 2005 av Mats-Andre Lenke til kommentar
hylo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 (endret) du må nok få en elektrikker ditt..du har ikke lov til å fixe det der selv.det heter etter 12år skal det være en sjekk, men det kan likegodt ta 24år. Når de ser det, må du jo punge ut med penger uansett Greit nok. Men det er nå sånn at når du gjør det forlegningsmessig riktig, kan ingen klandre deg for å gjøre det. Hadde vært fint med litt bedre/flere bilder. Etter gamle regler er svart "tilførsel", mens brun er "brutt tilførsel". Altså, som det blir sagt, svart på L, brun på $. Bryterdirekte og lampedirekte? Endret 30. september 2005 av Hylo Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 du må nok få en elektrikker ditt..du har ikke lov til å fixe det der selv.det heter etter 12år skal det være en sjekk, men det kan likegodt ta 24år. Når de ser det, må du jo punge ut med penger uansett Sjekk etter 12 år? Hvor har du det fra? jeg går på GK Elektro..jeg hørte det der Har aldri hørt om noe sjekk etter 12 år. Mitt firma har heller aldri vært til en sjekket noe etter 12 år. @hylo: N er lampedirekte, L er bryterdirekte. Lenke til kommentar
hylo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 B vil jeg tro står for at den ikke er koblet som kontakt, men heller en "nøytral", som kan f.eks gå videre til et stikk. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 B er et blindpunkt som du kan bruke til å koble sammen det du enn vil, om du ikke vil bruke Wago eller Torix. Lenke til kommentar
Qwark Skrevet 30. september 2005 Forfatter Del Skrevet 30. september 2005 Koblet det 2 svart ledningene i hver sin L og den brune i "skrå s med pil" og dimmeren funkerte utmerket. MEN.. strømmen nedover i veggen ble brutt og stikkontakten nederst på veggen funket ikke. Hva vil skje om jeg plugget begge de sorte i samme L? Er det trygt? En annen ting som jeg lurer på i samme farta, er det mulig at det på noen måte oppstå brann eller vil sikringa ryke først(rimelig nytt elekrisk utstyrt)? Lenke til kommentar
hylo Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 Koblet det 2 svart ledningene i hver sin L og den brune i "skrå s med pil" og dimmeren funkerte utmerket.MEN.. strømmen nedover i veggen ble brutt og stikkontakten nederst på veggen funket ikke. Hva vil skje om jeg plugget begge de sorte i samme L? Er det trygt? En annen ting som jeg lurer på i samme farta, er det mulig at det på noen måte oppstå brann eller vil sikringa ryke først(rimelig nytt elekrisk utstyrt)? Hm. Du kan prøve å bruke brune til B. Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 30. september 2005 Del Skrevet 30. september 2005 To svarte skal i teorien være fasen "L" begge to, så det skal være trygt. Det kan oppstå brann om du har laget skade på/knekt kordelene, det blir dårlig kontakt og det svir seg. Eller om du ikke har teitet skruene riktig. Sikringen ryker om det blir kortslutning eller overbelastning. Lenke til kommentar
Thomas333 Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Det vel lov, men da gjelder ikke forsikringen lenger... NEI. Det er ikke LOV. Straffe rammen for det er 2,5 år. Du som eier av anlegget er ansvarlig for det. Om noen skulle brenne inne så blir du tiltalt for uaktsomt drap om du ikke kan refirere til et el.firma m/instalatør. 6 av 10 branner starter i det elektriske.... bare en tanke.... (Det som er.... Biltema OSV har lov til å selge matriell, men du kan ikke montere det. Akkurat som de selger ulovelige senkesett.) Endret 1. april 2009 av Thomas333 Lenke til kommentar
Audiosun Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 Det vel lov, men da gjelder ikke forsikringen lenger... NEI. Det er ikke LOV. Straffe rammen for det er 2,5 år. Du som eier av anlegget er ansvarlig for det. Om noen skulle brenne inne så blir du tiltalt for uaktsomt drap om du ikke kan refirere til et el.firma m/instalatør. 6 av 10 branner starter i det elektriske.... bare en tanke.... (Det som er.... Biltema OSV har lov til å selge matriell, men du kan ikke montere det. Akkurat som de selger ulovelige senkesett.) (Sorry for OT men) Seriøst? Håper det er noen aprilspøker på gang... Er det noen som kan legge frem noen form for fakta, for hva som er lov og ikke lov? Svigerfar dreiv på med å flytte/la opp stikkontakter selv i forbindelse med oppussing og påstod at det var kun bruk for elektriker når han skulle ha stikkonktakter utendørs. Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 1. april 2009 Del Skrevet 1. april 2009 (endret) Heisann! Det du driver med er ikke lov, men skal hjelpe sånn at du ikke setter fyr på leiligheten din De ledningene som går på P (de svarte) skal begge inn på samme L på dimmeren, jeg ville brukt en wago eller vrihylse, og koblet de sammen, og tatt en ledning ut fra der igjen og innpå dimmeren, jeg mener det er useriøst å koble begge innpå en dimmer, men kan gjøre det om du tør. Hvis du tar en på hver L vil det ikke funke, da dette kun er hvis du skal bruke den som vender. Den brune skal på den med pil som bryter en sinuskurve ( $ ). Lykke til! Og til de som lurer: DET ENESTE DU HAR LOV Å GJØRE SELV, ER TING SOM ER STØPSEL OG BEVEGELIG LEDNING PÅ, INGENTING INNI VEGGEN Hilsen Sigve, (har jobbet ca 7 år som elektriker) Endret 1. april 2009 av grovetussen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå